سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 18:34 - دوشنبه 26 اسفند 1392

آب خوبی برای کشت پاییزه به کشاورزان تحویل داده می شود

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو موظف است ظرف یک سال، ساختار مدیریت واحد را در حوضه آبریز زاینده‌رود پیاده نماید.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی و معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با نمایندگان کشاورزان استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار سید رحیم سجادی حضور خود در این جلسه را جهت حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان عنوان و تاکید کرد: در صورت کاهش ۵۰ درصدی آب نیز باید حق آبه کشاورزان، از همان مقدار به آن‌ها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در طول هفت ماه عمر دولت یازدهم، ۶ جلسه‌ شورای عالی آب تشکیل شده است، افزود: این جلسات به ریاست مقامات ارشد دولت برگزار شده و استاندار اصفهان به صورت مستمر در حال پیگیری این جلسات است.

سجادی افزود: در بند ۵ مصوبه شورای عالی آب، تاسیس صندوق تأمین خسارت کشاورزان پیش‌بینی شده است که در حال حاضر این صندوق تاسیس گردیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مواقعی که آب به کشاورزان اختصاص نیافته است، خسارت محاسبه و براساس برآورد آن از طریق سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود.

سجادی افزود: هم اکنون مدیریت آب بر اساس حوضه آبریز برنامه‌ریزی می‌شود و با ایجاد فضای مثبتی که در شورای عالی آب فراهم گردیده، تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته شده است و بعد از تشکیل اولین جلسه، مصوبات ابلاغ می‌شود.

رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در این دیدار خاطر نشان کرد: اطمینان می‌دهم که تمام تلاش‌ها در مسیری است که با مشارکت کشاورزان از این بحران عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در اکثر حوضه‌های آبریز با مشکلات آبی مواجه هستیم، گفت: شاید نباید توسعه‌ صنعت در اصفهان با این وسعت اتفاق می‌افتاد.

میدانی به بی‌نظمی‌های موجود در حوضه‌های آبریز اشاره کرد و تصریح نمود: متأسفانه هنوز انضباط مورد انتظار در برداشت‌ها حاصل نشده است و مصرف زیاد آب در بالادست، تضییع حقوق مردمان پایین دست را به دنبال دارد.

وی در ادامه افزود: باید خودمان را با سخت‌ترین شرایط وفق دهیم و برای شرایط سخت تصمیم‌گیری نماییم.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو به برگزاری جلسه‌ شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود به ریاست وزیر نیرو اشاره کرد و افزود: در این شورا همه‌ اعضا به این نکته اتفاق نظر دارند که نباید حقی از حقابه داران ضایع شود.

رحیم میدانی با بیان اینکه صنایع باید در پرداخت خسارت به کشاورزان سهیم شوند، افزود: بدون حمایت و کمک بهره‌برداران امکان حل موضوع وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در شرایط موجود امکان تحویل آب بهاره وجود نخواهد داشت و اعضای شورا به این جمع‌بندی رسیده است که آب خوبی برای کشت پاییزه به کشاورزان تحویل داده شود.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه خطاب به کشاورزان گفت: فلسفه وجودی ما، خدمت به شما ولی نعمتان است و سعی می‌کنیم خسارت جدید را با برآورد جهاد کشاورزی سریع‌تر پرداخت نماییم.

محمد حاج‌رسولی‌ها نیز در این جلسه اظهار کرد: وزارت نیرو موظف است ظرف یک سال، ساختار مدیریت واحد را در حوضه آبریز زاینده‌رود پیاده نماید.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در کشور ۱۵ حوضه آبریز وجود دارد، گفت: ۱۵ اداره باید مسئول مدیریت این حوضه‌ها شوند و مدیریت واحد می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

وی در پایان عنوان نمود: تلاش خواهیم کرد که آب کشت پاییزه از آبان ماه توزیع شود و دامنه‌ آن تا خرداد سال بعد ادامه یابد.

لازم به ذکر است در این جلسه‌ ۵ ساعته نمایندگان کشاورزان مناطق مختلف استان ضمن بیان دیدگاه‌های و نظرات خود در خصوص نحوه‌ تخصیص آب، از پیگیری‌های زرگرپور، استاندار اصفهان در تهیه، تدوین و تصویب طرح ۹ ماده‌ای جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود و تشکیل شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود تشکر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.