سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:10 - یکشنبه 30 مهر 1396

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان:

کاهش 4.4 هزار لیتری منابع آبی اصفهان/ مصرف آب 85 درصد مردم اصفهان زیر الگوی مصرف است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: ظرفیت از دست رفته آب اصفهان طی چند سال گذشته کاهش پیدا کرده و از سال 1389 تاکنون 4 هزار و 488 لیتر آب از منابع آبی اصفهان از دست رفته و شرایط تأمین آب در شهر اصفهان شرایط مطلوبی نیست.

به گزارش اصفهان شرق، هاشم امینی صبح امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز شهر اصفهان از تنش آبی عبور کرده و به مرحله بحران آب رسیده است.

وی افزود: شهر اصفهان بیشترین برخورداری در حوزه شبکه‌های فاضلاب کشور را دارد اما به جهت قدمت، این شبکه‌ها با خوردگی‌ها و ریزش‌های فاضلابی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ طی 10 سال گذشته تعامل بسیار خوبی میان شرکت آب و فاضلاب و شورای اسلامی شهر اصفهان وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: لوله‌های فاضلاب شهر اصفهان از جنس بتن بوده و در اثر گاز فاضلاب دچار آسیب شده است؛ هزینه‌های لوله‌کشی آب و فاضلاب بسیار سنگین است و زیان این شرکت در سال 95 حدود 170 میلیارد تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه بازسازی شبکه آب و فاضلاب شهر اصفهان جزو اولویت‌های ملی تعریف شده اما کمترین اعتبارات در این خصوص به اصفهان داده شده است؛ درصدد آن هستیم که پروژه تأمین مالی(فاینانس خارجی) عملیات بازرسی و بازسازی خطوط اصلی و نیمه‌اصلی شبکه فاضلاب شهر اصفهان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا اجرا شود.

امینی عنوان داشت: قدمت و فرسودگی، انشعابات غیر مجاز، عدم تخلیه مناسب گازهای خورنده شبکه، پرهزینه بودن بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات از جمله مشکلات بهسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان است.

وی بیان کرد: اصفهان نخستین شهر کشور است که شبکه فاضلاب در آن ایجاد شده و عملیات بازرسی و بازسازی شبکه فاضلاب طی قراردادی با هزینه‌ای بالغ بر 46 میلیون یورو با مشارکت شرکتی‌ چینی در حال اجراست که طی 36 ماه 360 کیلومتر از شبکه‌ فاضلاب شهر اصفهان بازرسی و 25 کیلومتر بازسازی می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یادآور شد: تأمین آب شرب مردم اصفهان یکی از دغدغه‌های شرکت آب و فاضلاب است که در مقاطعی از افت فشار آب و مباحث کیفی گلایه‌هایی وجود دارد؛ سامانه اول تصفیه‌خانه اصفهان(باباشیخ‌علی) آب 56 شهر و 76 روستا را تصفیه می‌کند و 4 میلیون نفر به این سامانه متصل هستند که نیازهای منابع آبی ما بیش از این است.

وی با بیان اینکه پروژه توسعه فاضلاب شهر اصفهان تا 3 سال آینده انجام خواهد شد، اذعان داشت: ظرفیت از دست رفته آب اصفهان طی چند سال گذشته کاهش پیدا کرده و از سال 1389 تاکنون 4 هزار و 488 لیتر آب از منابع آبی اصفهان از دست رفته و شرایط تأمین آب در شهر اصفهان شرایط مطلوبی نیست.

امینی با اشاره به عدم بالانس منابع تولید و نیاز در پیک مصرف تابستان در شهر اصفهان متذکر شد: در فصل تابستان، با کمبود 2 هزار و 800 لیتر آب در شهر اصفهان مواجه بودیم که سامانه دوم بزرگ آبرسانی شهر اصفهان باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود؛ این سامانه قرار است آب را از مخازن شهر تیران گرفته و در 14 شهر اصفهان توزیع کند که نیازمند هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار است.

وی در پایان ابراز داشت: سرانه مصرف آب در شهر اصفهان در سال 89، 186 لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر بوده و امروز به 151 لیتر کاهش یافته است، 85 درصد مردم اصفهان زیر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.