سرویس: اخبار شهرستان 22:51 - جمعه 28 مهر 1396

قرارمان چیز دیگری بود؛

غبار غُربت بر مزار شهدای گمنام برخی شهرهای شرق اصفهان

امید است تا مسئولان مربوطه با وحدت نظر و تعامل و با نگاه به وسعت بی انتهای از خودگذشتی شهدا و خانواده های آنان، هر چه سریع تر به غربت شهدای گمنام در شهرهای کوهپایه، نیک آباد و ورزنه پایان دهند.

اصفهان شرق_یادداشت سردبیر، بیش از چندین سال از حضور شهدای گمنام در برخی شهرهای شرق اصفهان می گذرد؛ شهدایی که پس از پیگیری های بسیار در انبوه استقبال مردم ولایتمدار شهرهای کوهپایه، هرند، ورزنه، نیک آباد، زیار و نصرآباد تشییع و تدفین شدند تا فریاد بزنیم «میزبان مردان قافله عشق» شدیم.

اگر سری به حافظه خود بزنیم، پیگیری بسیار مسئولان برای حضور شهدای گمنام در شهرهایشان را به یاد می آوریم که مجدانه بعد از تدفین شهید گمنام در یکی از شهرهای همجوار؛ به دنبال درخواست سهمیه حضور شهید بودند تا از قافله میزبانی عقب نمانند؛ بدون اینکه اندکی به فکر هزینه تکمیل یادمانشان باشند.

شهدای گمنامی که گمنام تر شدند

ولی پس از تدفین شهید و وعده های بدون عمل مسئولان در تکمیل و زیباسازی مکان یادمان؛ امروز شاهد هستیم که قبور این عزیزان در وضعیت مناسب قرار ندارد و این مورد خاص، مایه اندوهگین شدن مردم و خانواده شهدا شده است.

تدفین شهدای گمنام در جای جای ایران اسلامی که با هدف اعزام سفیران نور و گسترش فضای معنویی فرهنگ ایثار و شهادت در سال های گذشته صورت می گیرد؛ متاسفانه در برخی از نقاط با بی توجهی مسئولان مربوطه و عدم رسیدگی اولیه در ساخت مزار این شهیدان گمنام روبرو شده است و یا اینکه یادمان رابه دلیل بستن دهان نقد اصحاب رسانه و شهروندان به صورت کلی ساختند و بدون ترمیم رها کردند!!!

چشممان به عملی کردن وعده مسئولان سفید شد

متاسفانه شاهد هستیم، سال ها کف‌سازی و محوطه‌سازی مزار شهدای گمنام در برخی شهرها نظیر کوهپایه، ورزنه و نیک آباد به طول انجامید و علی رغم حضور مسئولان و مردم در مناسبت های مختلف بر سر مزار گمنامان، اما هنوز وضع شایسته ای بر مزار شهدای گمنام شهرهای مذکور حاکم نیست و این در صورتی است که شهدا جان شیرین خود را در راه اعتلای این نظام مقدس فدا کرده اند.

سیمان اطراف مزار شهدا و یادمان های نیمه کاره و همچنین زمین خاکی و شنی اطراف هر یادمان، حرف های زیادی برای گفتن دارد و قلم از نوشتن آن عاجز است.

بارها در این خصوص از طریق این رسانه با مسئولان شهرهای کوهپایه و دیگر شهرهای شرق اصفهان گفتگو انجام شد ولی هر بار با شنیدن «بودجه نداریم» مواجه شدیم یا اینکه مسئولی پیگیری را به گردن فردی دیگر می انداخت و این روایت ناگفته سال هاست دامنگیر برخی شهرها شده است.

سالها سپری شد و علی رغم اینکه مردم ولایتمدار و شهید پرور شهرهای کوهپایه، نیک آباد و ورزنه، ارادت بسیار بالایی به این شهدا دارند ولی ساماندهی قبور مطهر شهدا به سرانجام نرسیده است و این در حالی است که قبور شهدای گمنام هرند و شهر زیار به صورت پسندیده سامان گرفت و نصرآبادی های عزیز نیز پیگیر ساماندهی مزار شهدا هستند.

برای گمنامان، بالای مجلس جایی باز کنیم/ نیک آباد جرقویه را چه شده است….

در این میان، مدتی قبل به اتفاق تنی چند از خبرنگاران به شهر نیک آباد رفتیم و مزار شهدای گمنام را گمنام تر از هر مکان در شهر شهید داده نیک آباد دیدیم ولی باید گفت این غربت را به پای مسئولان می گذاریم که در معرفی شهدای گمنام کاهلی کردن و این ادامه ماجراست.
«خانم جوانی که در بوستان شهدای گمنام نشسته بود در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا یادمانی بر قبور شهدا قرار نگرفته است، گفت: این سوال را باید از مسئولان بپرسید ولی واقعیت این است که مسئولان در معرفی شهدا به مردم نیک اباد و جوانان کم گذاشتند و شما می توانید از قبور رنگ پریده شهدای گمنام پاسخ خود را به درستی بگیرید.»

متاسفانه عبور ما از شهر نیک آباد و مشاهده قبور شهدای گمنام، چندان مطلوب نبود و در شگرفت هستم از سکوتی که پس از تشییع با شکوه شهدا در این شهر شاهد بودیم.

شاید متولیان فرهنگی شهر نیک آباد در این رابطه کمی کم کاری کرده اند که حتی چند هزارتومانی خرج رنگ آمیزی روی قبور نیز نشده بود و شاید مسئولان شهر نیز با کمبود بودجه برای احداث یادمان روبه رو شده بودند که از حداقل کار برای شهدا نیز جا ماندند.

امید آن داریم تا شهردار جدید شهر نیک آباد در ابتدای ورود بر کرسی شهرداری، سری به یادمان شهدای گمنام بزند و احداث یادمان را جزء لاینفک کار خود قرار دهد.

چرایی نیمه کاره ماندن یادمان شهدای گمنام ورزنه

برای غربت این دو شهید گمنام کافیست، مزارهای شهدای گمنام در شهرهای مجاور را رصد کنیم و برای این سستی همه باید تلاش کنیم زیرا
یقینا امروز برای جبران آن کمی دیر خواهد بود اما قطعا زمان کافی برای جبران وجود دارد.

میزبانی مردم شهر ورزنه از شهدای گمنام، مثال زدنی است ولی جا دارد خیران به کمک مردم آمده و برای تکمیل یادمان شهدای ورزنه دستی بجنبانند تا فقط و فقط ورزنه را به گردشگری فعالش نشناسیم زیرا ورزنه قبل از همه داشته های امروزش، جوانانی غیور و ایثارگر و شهدایی والامقام داشت و امروز نیز خانواده شهدا باید حق مطلب را برای دو شهید گمنام ادا کنند.

البته حضور مسئولان و برگزاری مراسم های ویژه مناسبت ها در کنار مزار شهدای گمنام ورزنه جای تقدیر و تشکر دارد ولی این کافی نیست!!

غربتی بر مزار شهدای گمنام کوهپایه/ مسئولان دست بجنبانند

در صورتی که سال ها قبل با فعالیت محمد رضا مجلسی شهردار وقت، یادمان شهدای گمنام کوهپایه بر مزار شهیدان نصب شد ولی متاسفانه گرد غربت از این یادمان می بارد و این نکته را باید یادآور شد که برای شهدای گمنام کم گذاشتیم.

فضای سیمانی اطراف یادمان و عدم ترمیم قبور شهدا چندان برازنده شهری نیست که بیش از چند ماه پیگیر اختصاص سهمیه شهدای گمنام به شهرشان بودند و این کاهلی بر تکمیل و زیباسازی یادمان شهدا، چیز کمی نیست که به چشم نیاید.

متولیان فرهنگی و خانواده شهدا نیز باید این نکات را یادآور شده و زمینه سازی لازم برای تکمیل یادمان را فراهم کنند.

دست مریزاد به مردم و مسئولان شهرهای زیار، هرند و نصرآباد

بعد از حضور دو شهید گمنام در شهر هرند، شهر زیار و نصرآباد؛ پیگیری مسئولان و مردم به خوبی انجام شد و در مدت زمان کوتاهی شاهد رشد عملیات زیباسازی یادمان شهدای گمنام بودیم و امروز باید دست مریزاد به مردم و مسئولان شهرهای مذکور داشته باشیم که حق مطلب را به خوبی ادا کردند.

شهر هرند

شهر نصرآباد

امید است تا مسئولان مربوطه با وحدت نظر و تعامل و با نگاه به وسعت بی انتهای از خودگذشتی شهدا و خانواده های آنان، هر چه سریع تر به غربت شهدای گمنام در شهرهای کوهپایه، نیک آباد و ورزنه پایان دهند.

در جامعه‌ شهیدپرور که آسودگی و پیشرفت ما مرهون خون هزاران شهید است؛ دیدن چنین اتفاقاتی ذهن هر شهروندی را آشفته می‌سازد.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.