سرویس: اجتماعی 08:00 - پنجشنبه 27 مهر 1396

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان:

اصفهان با رد خشکسالی هیدرولوژی به خشکسالی بعدی رسید

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر شرایط خشکسالی در اصفهان افزایش داشته است، گفت: اصفهان با رد کردن خشکسالی هیدرولوژی به خشکسالی بعدی رسیده و برای خروج از این وضیت سال‌ها تلاش لازم است.

به گزارش اصفهان شرق، مجید بیجندی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اصفهان به جایگاهی بین خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اقتصادی، اجتماعی رسیده است، اظهار داشت: بسیاری از اتفاقات مبارکی که طی 3 سال گذشته در استان اصفهان افتاده با الگو قرار دادن طرح «تهک» یا هواشناسی کاربردی بوده و ما در این راستا جزو پیشگامان هستیم که همزمان با هواشناسی مرکز ایفای نقش می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کاربردی شدن هواشناسی به عنوان یک مطالبه عمومی از سوی مردم و مسئولان مطرح می‌شود، افزود: در بازدید وزیر در هفته گذشته وی تاثیر مردم و حقوق شهروندی در حوزه‌های مختلف را تبیین کرد و بر نقش کاربردی و ویژه مردم در امورات تاکید داشت.

«تهک» طرحی با هدف همکاری مردم و هواشناسی

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات سازمان هواشناسی بلوغ طرح «تهک» و عملیاتی شدن آن در لایه‌های مختلف جامعه است و یکی از عناصر کمک کننده این مقوله اصحاب رسانه هستند اما هدف ما این است که کشاورزان و مردم همراه با سازمان هواشناسی شوند و توصیه‌های مندرج این اداره را سینه به سینه منتقل کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات «تهک» تصریح کرد: 102 جلسه تهک آلودگی برای توسعه هواشناسی کاربردی در آلودگی هوا را در استان داشتیم و 102 هفته پی در پی جلساتی با مشارکت دستگاه‌های مختلف برای بررسی آلودگی هوا در 6 ماهه نخست سال و پدیده گرد و غبار و آلودگی فصول سرد در نیمه دوم سال برگزار شد.

بیجندی با بیان اینکه در 23 شهرستان استان اصفهان اداره هواشناسی مجزایی مستقر است، اظهار داشت: ایجاد اداره هواشناسی تنها در مرکز استان معطوف نشده و اداره‌های شهرستان برای توسعه هواشناسی کاربردی فعال هستند چراکه عمده چالش‌هایی که امروز با آن مواجهیم مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد و در حوزه‌های مختلف از قبیل رشد جمعیت، خشکی و بیابانی شدن، گرد و غبار و غیره تاثیرگذار است و مستقیما با هواشناسی در ارتباط بوده و می‌توان برای آن نسخه طراحی کرد تا اثرات آن کاهش یابد.

وی با اشاره به تغییرات شرایط اقلیمی بیان کرد: تغییرات اقلیمی از جمله مهم‌ترین چالش بشری امروز و آینده است و فراوانی بلایای جوی و اقلیمی، سیلاب‌ها، خشکسالی مستمر، سرمازدگی و … از آثار تغییر اقلیم است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان پیرامون اهداف اداره هواشناسی گفت: پایش مستمر جو و تولید داده، پردازش و تولید محصول، تصمیم‌سازی در مدیریت و امور روزمره مردم از جمله اهداف مهم هواشناسی است و در این راستا باید گفت بالاترین کامپیوترهای پردازش‌ داده موجود در کشور در اختیار سازمان هواشناسی کشور بوده و ابر رایانه‌های استان اصفهان هم ازجمله بهترین‌هاست.

وی تصریح کرد: طی 9 ماه نخست سال گذشته مبلغ 422 میلیارد تومان به 11 استان توسط سازمان هوانشاسی کشور برای حفظ منابع صندوق بیمه کشاورزی کمک شد که مصداق اقتصاد مقاومتی است.

بیجندی افزود: ما به کسی پول ندادیم، بلکه هواشناسی با پیش بینی و توصیه به موقع طی این مدت زمانی کمک کرد مدیریت بهتری در مواجه با پدیده‌های جوی خاص آن مناطق داشته باشند.

اصفهان با رد کردن خشکسالی هیدرولوژی به خشکسالی بعدی رسید

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت خشکسالی استان گفت: در حال حاضر جایگاه اصفهان بین خشکسالی هیدرولوژی و اقتصادی؛ اجتماعی بوده و نیازمند برخورد و برنامه ریزی بسیاری است، طی 10 سال اخیر شرایط خشکسالی در استان افزایش داشته و برای خروج از این وضعیت نیازمند سال‌ها تلاش است.

وی با بیان اینکه در مهر ماه 92 اسم استان اصفهان در نامه به هیات دولت به‌عنوان استان درگیر با خشکسالی شدید آمد، اظهار داشت: تنها 45 درصد استان طی 7 سال گذشته وضعیت نرمال داشته و 95 درصد استان درگیر خشکسالی است که از این میان 32 درصد درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید بوده و مجدد در نامه شهریور ماه 96 نام استان اصفهان در این مورد ذکر شد.

پاییز خنک اما کم بارش در سال جاری

بیجندی با اشاره به پیش بینی بارش و دما در 3 ماه آینده گفت: وضعیت بارش در پاییز 96 نسبت به مدت مشابه بهبود نسبی خواهد داشت اما نسبت به بلند مدت کاهش 10 تا 15 درصدی را انتظار داریم، بارش‌ها از اواسط آبان ماه از نیمه غربی استان آغاز می‌شود اما مجموع بارش پاییز سال جاری مساعد به نظر نمی‌رسد و موجب تشدید شرایط خشکسالی به ویژه منابع آبی استان است.

وی افزود: میانگین دما در نواحی شرقی و مرکزی استان از مقدار بلند مدت و عدد نرمالی که داشتند کمتر است و در نواحی غربی در حد نرمال بلند مدت است لذا پاییز امسال خنک‌تر خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: همچنین بارش در مناطق غربی و سرچشمه‌های آبی زاینده رود در پاییز امسال با توجه به اقلیم خشک ناچیز خواهد بود و با توجه به کاهش رطوبت خاک بارش‌های دریافتی در پاییز 96 در مناطق مرکزی و شرق استان موثر و مفید نیست.

لزوم مدیریت بحران آب از سوی مسئولان استانی و شهری

بیجندی با بیان اینکه مسئولان و مدیران شهری باید حفظ و کنترل سیلاب‌های شهری را بر عهده داشته باشند تا بتوانیم آب را مدیریت کنیم، اظهار داشت: پیش بینی بارش باران این را متبادر نکند که مشکل آبی استان برطرف خواهد شد چراکه انباشت خشکسالی طی 17 سال این مسئله را تشدید می‌کند لیکن نیازمند برنامه‌ریزی ملی منطقه‌ای برای کاهش آسیب پذیری و شرایط اقلیمی خاص منطقه هستیم.

وی افزود: بحران آب در استان بسیار جدی است و امیدواریم همه در استفاده از آن در حوزه‌های مختلف خانگی، صنعتی کشاورزی و غیره مدیریت کنند تا از این بحران عبور کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.