اصفهان شرق

بعضی چایخانه‌ها از مواد مخدر در قلیان‌ها استفاده می‌کردند/ سیگار قبح دارد قلیان پرستیژ

کدخبر: 148187
1396/07/26 در ساعت 17:09

به گزارش اصفهان شرق، هوشنگ طاهری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: برخی قلیان‌ها را به عنوان کسب درآمد به بهای سلامت مردم می‌دانند و باید گفت سومین سرمایه‌گذاری بزرگ جهانی در حوزه دخانیات است.

وی با اشاره به بحث‌های ناامنی‌هایی که در چایخانه‌ها وجود داشت بیان کرد: اهمیت رسیدگی به بحث قلیان آن جایی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که در عرض 3 تا 5 دقیقه می‌توانیم به راحتی ابزارآلات قلیان را فراهم کنیم، قلیان در حال تبدیل شدن به فرهنگ عمومی بود.

*سیگار قبح دارد قلیان پرستیژ

مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان با بیان این که مصرف سیگار هنوز در بین خانواده‌ها دارای قبح و زشتی است تأکید کرد: با این حال مردم مصرف قلیان را نوعی پرستیژ برای خود محسوب می‌کردند، قلیان به صورت ارزان در اختیار مردم قرار می‌گرفت و شاهد ترفندهای شیطانی نیز بودیم که از گلیسیرین و مواد مخدر نیز استفاده می‌کردند و همین حساسیت پیگیری کار را بیشتر می‌کرد.

وی با اشاره به تعداد 54 چایخانه در شهر اصفهان در سال 87 عنوان کرد: اما تا همین اواخر تنها در محدوده حوزه کاری مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان 134 چایخانه فعال بود، امروز در حدود 4 هزار و 500 سوپرمارکت عرضه دخانیات انجام می‌شود و 100 باب مغازه خواروبارفروشی نیز عرضه دخانیات دارند.

طاهری با اشاره به افزایش مراکز توزیع دخانیات تصریح کرد: شغل‌هایی نیز با عنوان عرضه ادوات مصرف قلیان به وجود آمده که غیرقانونی است و هیچ مجوزی از هیچ اتحادیه‌ای ندارند، رمز موفقیتی که در جمع آوری دخانیات و قلیان داشتیم هم صدایی همه نهادها و سازمان‌ها بود.

*2 سال تذکر دادیم

وی در خصوص روند مقابله با عرضه قلیان در چایخانه‌ها یادآوری کرد: در این 2 سال بحث ارشادی و تذکرات اولیه به چایخانه داران داده شد و طی سه ماه کلیه چایخانه‌های عرضه کننده قلیان را جمع آوری کردیم البته بعضی چایخانه‌ها مقاومت زیادی داشتند و چندباره تعطیل شدند آن هم به دلیل سود سرشار آن است.

مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان با بیان این که عرضه قلیان به اماکن زیرزمینی و غیرمجاز کشیده شده است، بیان کرد: با حمایت دادستانی و پلیس امنیت 54 مکان زیرزمینی عرضه قلیان شناسایی و تعطیل شدند و مرکز بهداشت شماره 2 تعداد 8 هزار قلیان جمع آوری کرده است، این قلیان‌ها در انبار هستند و جهت معدوم‌سازی آن اقداماتی شده است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات داشتیم، چایخانه داران تعهد داده بودند که صرفاً در عرضه چای، دم‌نوش و مواد غذایی اقدام کنند، یک تیم قوی تشکیل شد و برای مراکز بدون مجوز اخطار صادر کردیم و به مراکز مجوزدار را نیز در خصوص عرضه قلیان تذکر دادیم.

* تغییر کاربری 73 چایخانه به مشاغل دیگر

طاهری با اشاره به تغییر کاربری 73 چایخانه به مشاغل دیگر، ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه و عرضه لوازم‌التحریر شهر حاصل تغییر کاربری یکی از همین چایخانه‌هاست، برای تغییر کاربری چایخانه‌ها به مشاغل سالم اتاق اصناف نیز همکاری داشت.

وی با اشاره به آموزش به اماکن عرضه کننده مواد دخانی در خصوص ضررهای این مواد خاطرنشان کرد: تبلیغ و ویترین داری برای دخانیات ممنوع است و 100 متری مدارس نیز عرضه دخانیات ممنوع است، نیاز به همکاری بیشتر اتاق اصناف و اتحادیه‌هاست.

مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان تأکید کرد: اگر مردم از قوانین مطلع بودند و سازمان‌ها به وظایف خودشان عمل می‌کردند این چنین مشکلاتی نداشتیم، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، نهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، اتاق اصناف، صدا و سیما در این امر نقش دارند.

*85 درصد مردم هیچ انگیزه‌ای از مصرف قلیان ندارند

وی با بیان این که 85 درصد مردم در بازرسی پارک‌ها اعلام کردند که هیچ گونه انگیزه‌ای از مصرف قلیان ندارند، بیان کرد: خیلی از این افراد با یک ارشاد و تذکر رعایت می‌کردند و یک سری افراد هم با توجه به منافع بالایی که دخانیات دارد از این موضوع سو استفاده می‌کردند.

طاهری در پایان با اشاره به صدور حکم بازداشت افرادی که به طور دوره گردی در پارک‌ها عرضه قلیان دارند، تأکید کرد: با توجه به جلسات جدید از اردیبهشت امسال با همکاری نیروی انتظامی تیم‌هایی را از ساعت 4 عصر تا 11 شب فعال کرده‌ایم که 1788 خانواده را آموزش داده شده‌اند و 63 بازدید مشترک نیز داشتیم.

انتهای پیام/فارس