سرویس: اجتماعی 14:30 - چهارشنبه 26 مهر 1396

سرپرست کارگاه قالی بافی در روستای جزه کوهپایه عنوان کرد؛

نبود سرمایه کافی برای احداث کارگاه، مشکلی پیش روی قالی بافان روستای جِزه

امینی سرپرست کارگاه قالی بافی در روستای جزه کوهپایه گفت: داوطلبان زیادی برای ورود به کارگاه قالی بافی در روستای جزه وجود دارد ولی به دلیل نبود مکان مناسب، قادر نیستم آنها را به کار گیرم.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از بخش کوهپایه، صنعت فرش بافی یکی از عمده ترین صنایع دستی که خصوصا توسط زنان بخش کوهپایه در گذشته انجام و رونقی چشم گیر داشته است که متاسفانه امروز کمتر شاهد رونق در این صنعت، در بخش کوهپایه هستیم صنعتی که میتوانست با برنامه ریزی مدون و اصولی امروز برای اقتصاد بخش سرنوشتی دیگر رقم زند.

هنوز هم این صنعت با رونقی کمتر در بخش کوهپایه در فعالیت است زین رو به یکی از کارگاهای خانگی فرش دست بافت بخش کوهپایه در روستای جزه سر زدیم و با خانم فاطمه امینی سرپرست کارگاه هم صحبت شدیم.

سرپرست ۳۷ ساله این کارگاه گفت: از سن کودکی زمانی که شش سال داشتم قالی بافی را یاد گرفتم و تا کنون همیشه قالی داشته و می بافم.

فاطمه امینی تامین هزینه زندگی و معاش خود را از این کار عنوان کرد و افزود: برای اینکه بتوانم این صنعت را در روستای خود بیشتر از پیش معرفی کنم و از زنانی که علاقمند به این رشته هستند استفاده و درامدی برای خود و زنان علاقه مند به قالی بافی روستا ایجاد کنم کارگاه قالی بافی را راه اندازی کردم.


امینی فعالیت با نگاه اقتصادی در این رشته را بسیار سخت دانست و تصریح کرد: از ابتدای امر با بسیاری از مشکلات روبه رو بودم که با تلاش بسیاری از انها گذر کردم و بعد از چهار سال توانستم هنوز فعالیت خود را محکم و استوار ادامه دهم.

وی در اختیار نداشتن سرمایه کافی برای گسترش فعالیت خود را یکی از مشکلات پیش رو بر شمرد و اظهار کرد: در این چهار سال به دلیل نداشتن سرمایه همان طور که مشاهده می کنید کارگاه را زیر این چادر بزرگ احداث کردم که تغییرات دمایی در نحوه ی کارکرد قالی بافان تاثیر بسزایی دارد و متاسفانه مانعی برای سرعت در انجام کار است.

امینی از وجود نیروی قابل توجه خانم با مهارت قالی بافی در روستای جزه خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون سه تا هشت نیروی قالی باف در اختیار دارد و بیشتر از بیست داوطلب برای کار وجود دارد که اگر شرایطی برای او ایجاد شود که بتواند دارهای خود را افزایش دهد میتواند از انها استفاده کند.

سرپرست کارگاه قالی بافی در خصوص نحوه کار خود عنوان کرد: عمدتا قالی های طرح جدید، زمینه کرم از جنس کرک و ابریشم ، در اندازه های ۳*۴یا۳/۵*۲/۵ و یا تابلو فرش ها در این کارگاه بافته می شود.

انتهای پیام/ جمشید حسینی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.