اصفهان شرق

«مُدگرایی» شاهراه هجمه دشمنان بر نسل جوان/ روح آسیب دیده ای که روی ناخن زنان نقش می بندد!!

کدخبر: 148109
1396/07/26 در ساعت 15:35

اصفهان شرق_ایزدی، یکی از معضلاتی که از دیر باز تا کنون گریبانگیر تمامی جوامع، مخصوصا جوامع اسلامی است پدیده مد گرایی بوده که شاید بتوان گفت رفته رفته به یک چالش لاینحل تبدیل شده است.

مد گرایی شاید ناشی از وجود میل به کمال گرایی باشد که در نهاد تمام انسان ها وجود دارد. میل به دیده شدن و برتری جویی و زیبایی دوستی همواره انسان ها را به سمت متفاوت بودن سوق داده است. و لیکن، موضوع پیروی از مد، همیشه به مفهوم گرایش به رفتارهای مناسب و بهتر شدن نیست، در واقع  مد گرایی اغلب، خارج شدن از مسیر برخی از هنجارهاست.

تمایل قشری خاص به رفتارهای متفاوت و غیر عرف، که موازی با زیر ساخت های مورد تائید عموم در اجتماع نیست و مسلما نارسایی های اجتماعی  و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

گسترش مدگرایی در نسل جوان

پیروی از مد، در میان قشر جوان جامعه متداول تر است، قشری که به آسانی تن به هر تغییری می دهد و در تیررس نگاه مغرضانه دشمنان قرار دارد.

مدگرایان که به دنبال تغییر یکنواختی ها هستند، مد و فرهنگ وارداتی را نوعی نوآوری و روشنفکری تلقی می کنندکه غالبا منجر به خروج از چارچوب های شرعی و عرفی اجتماع شده و جنبه انحرافی پیدا می کند.

آنچه در جامعه آن را مد می نامند حوزه های زیادی از پوشاک و آرایش گرفته تا برخی از وسایل و کالاهایی که جنبه مصرفی دارد را، در بر می گیرد.

جوانان جامعه ما غالبا، از ناحیه پوشاک و آرایش ضربه خورده اند. و در زمینه مد گرایی در این دو حوزه، پیشتاز بوده و هستند و به زعم خود فقط به روز هستند در حالیکه در واقع الگوهای منفی  را در وجود خود با صرف قیمت های گزاف مادی و معنوی جایگزین می کنند.

قطعا پیدایش و مانایی بسیاری از این مدها، ناشی از انتخاب ناآگاهانه و از روی جهل و عدم اطلاع از پیامدهای آن است. این در حالی است که، تقلید صرف و کورکورانه، همواره مذموم بوده و در قرآن نیز به آن اشاره و مورد مذمت واقع شده است.

علت دیگر پیدایش مد، فخر فروشی و جلوه گری است که نوعی رقابت کاذب ایجاد کرده و حتی منجر به استرس و پریشانی افکار فرد می گردد.فردی که به مد گرایی وابستگی دارد، به منظور پیشی گرفتن از افرادی امثال  خودش دچار نوعی وسواس فکری و آشفتگی می گردد.

علت اصلی این که گاها الگوهای فرهنگی کشور ما، دستخوش تغییر شده و با اسلوب های ناهمگون، جایگزین شده است، تبلیغات و برنامه های هدفدار رسانه های معاند، و کم کاری و اهمال برخی از مسئولین مرتبط است.

برای کشور ما که یک کشور اسلامی است، پذیرش هر فرهنگ یا خرده فرهنگی تحت عنوان مد شایسته نیست، و نیاز به بررسی و واکاوی از منظر روانشناسی اسلامی دارد.

کاشت ناخن تاسفی بر تکنولوژی مد گرایی غرب

اما متاسفانه، در چند سال اخیر، وضعیت به مراتب نگران کننده تر شده است، چرا که زنان و دختران هم از خیل عظیم مد گرایان جا نمانده اند و حتی در برخی از گرایشات مد، پیشتاز بوده اند و با الگو گیری ناآگاهانه و حتی آگاهانه، رفتارها و چهره های نامتعارف و خارج از عرفی را از خود به نمایش گذاشته اند.به عنوان مثال؛ گرایش زنان و دختران به سمت پدیده ای  با عنوان «کاشت ناخن»،که نیاز به چرایی بنیادی و راهگشا دارد.

این که چرا ناخن هم به وسیله ای برای جلوه گری و ابراز وجودکاذب، بدل شده جای بسی تعجب و البته تاسف دارد. کاشت ناخن که پدیده ای نو ظهور در زمینه مد است، شاید در ظاهر امری ساده و بدون اشکال باشد، لیکن با دید اسلامی در میابیم که دشمن حتی از ناخن هم به منظور فتنه جویی و انتقال فرهنگ خصمانه خود، بهره می گیرد.

جدای از دید شرعی اگر از منظر پزشکی به موضوع نگاه کنیم؛ عوارض زیادی برای کاشت ناخن عنوان شده است؛ عفونت های قارچی و ویروسی و تغییر فرم و شکل ناخن ها از صدمات جبران ناپذیر این مد به ظاهر ساده است.

از نظر اقتصادی هم کاشت ناخن عمل هزینه بری است، چرا که علاوه بر هزینه ابتدایی، هر ماه بایستی هزینه ای تحت عنوان ترمیم در نظر گرفته شود.واقعا چرا زنان و دختران گاها با علم به این عواقب باز هم به این عمل مبادرت می ورزند؟

به نظر می رسد علت اصلی ضعف ایمان است چرا که بسیاری از گرایشات مد، از جمله کاشت ناخن، مورد تائید مراجع هم نیست و ایراداتی به آن وارد کرده اند.

مسئله دیگر جلوه گری افراطی، و حیا زدایی بوده که با گسترش فضای مجازی و کانال های مد و آرایش و تبلیغات سو گویا تقویت شده است.

و اما راهکار چیست؟

کشور ما یک کشور اسلامی و دارای فرهنگی اصیل است و رسالت مسئولان حکم می کند که در جنبه های اجتماعی، حتی اقتصادی و مخصوصا فرهنگی به تقویت الگوهای دینی اسلامی و ایرانی بپردازند، به عنوان مثال د رموضوع نوشت افزاربا تقویت الگوهای ایرانی اسلامی تا حدی موفق عمل شده و جایگزین های مناسبی پیدا شده هر چند هنوز راه طولانی در پیش است.

لازم است مسئولان در حوزه پوشاک و آرایش جهادی تر و مصمم تر از قبل اقدام کنند چرا که ظاهرا شاهراه هجمه دشمنان در زمینه مد است و تقویت فرهنگ بومی و الگو سازی اسلامی بایستی در راس امور باشد.

جوانان زنان و دختران کشور ما باید بدانند که در جامعه اسلامی ما الگوهای فاخر و شایسته کم نیستند و نباید با پیروی از الگوهای ناشایست  و منفی، ارزش های انسانی را زیر سوال برده و خودرا سخیف نشان دهند.

با تقویت اصول دینی و گرایش به جنبه های اسلامی و ملی، چشم بر حقایق بازکرده و ابزاری برای اهداف دشمنان نباشیم و از امروز با یک جهش جهادی، به مدهای غربی مذموم و نامتعارف که با چارچوب های اسلامی و شرعی ما در تضاد است «نه» بگوییم.

انتهای پیام/ اصفهان شرق