اصفهان شرق

پیامک های ناشناخته و مشکوک؛ تهدید ورود کاربران به لینک مخرب

کدخبر: 148047
1396/07/25 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، ضرورت آموزش و آگاهی ورود به فضای مجازی، کاربردها، فواید، آسیب ها و مشکلات این عرصه با توجه به گستردگی دامنه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دارای اهمیت زیادی است.  پشت پرده برخی از برنامه‌های نرم‌افزاری و پیام های ناشناخته که اطلاعات شخصی کاربران را مطالبه می‌کند، سوءاستفاده هایی هم وجود دارد.

سوءاستفاده از اطلاعات هویتی و خصوصی یا حتی فراتر از آن سوءاستفاده از حساب بانکی، تهدید یا اخاذی در فضای مجازی است، بنابراین رعایت جوانب احتیاط  کاربران را در برابر خطر های احتمالی مصون نگه می دارد.

سوء استفاده های اطلاعاتی از میدان بسیار بزرگ فضای مجازی

متاسفانه برخی از شهروندان به جای آنکه به دنبال منبع انتشاردهنده یک پیام باشند، برای رفع کنجکاوی‌هایشان  اطلاعاتی که از سوی آنان درخواست می‌شود را به راحتی در اختیار افراد مخرب می‌گذارند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی دراین زمینه  اظهار  کرد: امروزه  شهروندان در تعاملات روزانه از فضای مجازی نهایت استفاده را می برند و در بین کاربران فضای مجازی افرادی هم  هستند که نیت سوء استفاده از دیگر کاربران را دارند و در واقع  با فریب و مهندسی اجتماعی کاربران را  متضرر  می کنند و یا سوء استفاده های اطلاعاتی را از این میدان بسیار بزرگ و وسیع می برند.

این مقام ارشد انتظامی با اذعان به این نکته که شناسایی اشخاصی که اقدام به ارسال پیامک های کاذب می کنند، صورت گرفته است، بیان کرد: در پایش های انجام شده و بر مبنای گزارش های ارسالی مردم برای پلیس فتا در واقع افرادی که اقدام به ارسال پیامک های کاذب می کنند، شناسایی شدند.

رییس پلیس تولید و تبادلات انتظامی استان اصفهان توضیح داد: درحقیقت  این افراد با ارسال پیامک های کاذب،  شهروندان را برای ورود به وب سایت مخرب و ورود به یک لینک مخرب بد افزاری ترغیب می کنند. به گفته سرهنگ مرتضوی با انجام این برنامه این افراد امکان دسترسی غیر مجاز به گوشی های کاربران و دسترسی به لیست تماس ها و کانتک های تلفن مردم و ایجاد مزاحمت های بعدی را پیدا می کنند.

 دعوت به لینک های مخرب و آلوده شدن سیستم ها  

رییس پلیس فتای استان اصفهان تاکیدکرد: ضروری است که شهروندان توجه کنند که این احتمال وجود دارد هر نوع پیامی با هر موضوعی به شهروندان ارسال شود، ممکن است این پیام ها با مضمون جایزه پهنای باند دو گیگا بایت اینترنت و یا موضوع های متفاوت دیگری باشند.

وی اضافه کرد: در حقیقت این افراد مخرب مهندسی اجتماعی کرده و کاربران را برای ورود به لینک های مخرب دعوت می کنند که موجب آلوده شدن سیستم ها می شود.

این مقام ارشد انتظامی در توصیه به شهروندان خاطرنشان کرد: باید شهروندان مراقب فعالیت های روزانه خود باشند و از مشاهده پیامک های ناشناخته و مشکوک با جذابیت بسیار که امکان  آلود شدن و  ورود به یک لینک مخرب را دارد، خودداری کنند،  علاوه بر این باید با به روز رسانی و نصب آنتی ویروس در ابزار ارتباطی فضای مجازی امکان ایمن سازی همیشگی و پیشگیری از  سوء استفاده های احتمالی که آنها را در فضای مجازی تهدید می کند، با استفاده از این ابزار باز دارنده فراهم  کنند.

انتهای پیام/ایمنا