اصفهان شرق

فضای مجازی آفتی برای روابط خانوادگی و اجتماعی

کدخبر: 147984
1396/07/24 در ساعت 14:09

به گزارش اصفهان شرق، این روزها حتی اگر نخواهی هم، باز سر و کارت به اینترنت و فضای مجازی خواهد افتاد؛ تغییر سبک و شیوه زندگی در کنار سرعت پیشرفت تکنولوژی، سمت و سوی استفاده از چنین فضایی را بطرزی چشمگیر افزایش داده است.

دنیایی گسترده که با ورود به عرصه‌های مختلف، مانند سفره ای هزار رنگ ، چنان تنوعی را به مخاطب عرضه ‌می‌کند که براحتی قادر خواهد بود نیازهای لحظه‌ای خود را برطرف و برای مدتی هر چند کوتاه، غرق در فضای سرگرم کننده پیش روی خود شود، نوعی از وابستگی و اعتیاد که در صورت عدم مراقبت و توجه در طولانی مدت، اثراتی مخرب بر شخصیت و منش مخاطب خود وارد خواهد کرد.

در این نوشتار با ذکر چند مورد از تهدیدات موجود در این فضا، سعی در آگاهی بخشی مخاطبین در این خصوص خواهیم داشت:

  •   استفاده مداوم از اینترنت باعث خواهد شد تا افراد، دامنه فعالیت‌های اجتماعی خود را از کشف و شهود واقعی به داده‌های مجازی محدود کنند؛ راهی سریع، آسان و سهل الوصول که برای رسیدن به مقصد مسیری کوتاه را می‌پیماید؛ انتشار مطلب، بسط پیدا کردن آن در عرض چند ثانبه و در نهایت هدایت افکار عمومی به سمت و سوی در نظر گرفته شده، شاهراهی که این روزها مورد علاقه بسیاری از شیادان و شبهه اندازان قرار گرفته است.

 

  •      فضای مجازی مانند استادی همه چی دان نه تنها در عرض چند ثانیه پاسخگوی سوال‌های ما خواهد شد بلکه با تبحری خاص، بستر از پیش تعیین شده‌‌ای را پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد و مقدمه‌ ورود او به فضاهایی غیر متداول و نامتعارف خواهد شد. فضاهایی که در دنیای واقعی وارد  شدن به آنها بخاطر ترس از شناخته شدن و به خطر افتادن موقعیت حقیقی افراد عملا برایشان ناممکن و به نوعی خط قرمز حساب خواهد شد، اما در فضای مجازی ورود و خروج به این گونه فضاها بسیار ساده‌تز از آنچه فکرش را کنید خواهد بود، هزاران سایت‌ غیر اخلاقی و یا کانال‌های دوستی نمونه‌هایی از این دست فضاهاست.

 

 

  •  القا مداوم یک مطلب در طول زمان، خواه ناخواه فکر و نگاه خواننده را جهت دار و محدود به سمت و سوی تعیین شده خواهد کرد، وقتی افراد تحت عناوین مختلف در معرض موضوعی قرار بگیرند، خواه ناخواه پس از مدتی اثر آن مطلب در آنها نمود عینی پیدا خواهد کرد و این به منزله از  بین بردن قدرت تجزیه و تحلیل مخاطب خواهد بود.

 

  •  وقتی بدون هیچ تحقیق و جستجویی، اطلاعات در دسترس متقاضی قرار بگیرد، نتیجه‌ای جز تنبل بار آمدن ذهن مخاطب و تکیه کردن به همین مطلب دم دستی و سهل الوصول نخواهد داشت، موضوعی که مخاطب را از حقیقت یابی و تلاش برای یافتن حقیقت دور خواهد کرد.

 

  • فضای مجازی به مرور زمان آفتی برای روابط خانوادگی خواهد شد: در فضای مجازی شما همه چیز را از درون قاب پیش رویتان می‌بینید، قابی که حواس چشایی و لامسه جایی در آن نداشته و مانع بزرگی برای حضور در جمع‌های خانوادگی و یا دوستانه‌ است، فضاهایی حقیقی که مملو از محرک‌های قوی تربیتی و شخصیتی  مختلف مانند افزایش حس اعتماد بنفس، روحیه همکاری و  تحکیم روابط خانوادگی خواهد بود.

 

فضای مجازی

 

  • وقتی تنها با یک اتصال داده‌ای شما قادر خواهید بود مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و گستره دریافت‌های خود را بصورتی غیر قابل باور افزایش دهید مسلما جذب آن خواهید شد، اما توجه داشته باشید که ممکن است در یک لحظه با قطع این اتصال، شما از چنین دنیایی جذاب محروم ‌شوید! خیال پردازی‌هایی غیر واقعی که نتیجه‌ای جز توهمات مجازی برای افراد نخواهد داشت، حال آنکه در دنیای واقعی چنین چیزی بی‌معنی خواهد بود و داشته‌های فرد اثرات قابل مشاهده و قابل نگهداری خواهند بود.

در این میان همه چیز بستگی به نگاه و برخورد ما با چنین فضایی خواهد داشت: اگر از آن دسته افرادی باشیم که به دنبال راه‌های سریع و دم دستی هستیم، بطور قطع فضای مجازی بهترین یارو یاور ما خواهد بود! اما اگر اهل فکر، مطالعه و تحقیق باشید، نگاهتان به فضای مجازی مانند سایر پدیده‌های دنیای واقعی حساب شده و با برنامه مشخص خواهد بود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان