سرویس: اقتصادی 12:10 - یکشنبه 23 مهر 1396

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان

زمان بازگشایی زاینده رود هنوز مشخص نیست/ضرورت تعیین تکلیف حقآبه کشاورزان شرق تا آبان ماه

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت تحویل حقآبه ها باید در جلسه شورای هماهنگی آبریز زاینده رود مشخص شود، گفت: هنوز زمان بازگشایی زاینده رود و میزان آب تحویلی برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان نامعلوم است.

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی در پیرامون آخرین وضعیت رودخانه زاینده رود و تحویل حقآبه کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر کسی پاسخگوی تحویل حقآبه کشاورزان شرق نیست و اعلام می شود که امسال میزان ذخیره سد زاینده رود بسیار کم است اما در این شرایط حقآبه مردم اصفهان به مصرف استان های چهارمحال و بختیاری، یزد و همچنین صنعت می رسد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند به کشاورزان آب را در موعد کشت تحویل ندهد، تصریح کرد: طی چند سال گذشته در شورای هماهنگی آبریز زاینده رود سهم و حقآبه های بخش های مختلف از زاینده رود حتی در سال های کم آبی مشخص شده است.

به گفته دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان، هر ساله کشاورزان بخشی از کسری آب را از محل جیره بندی آب تامین می کردند اما امسال به دلیل برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی و خشکی طولانی مدت زاینده رود، چاه‌ها دیگر آبی برای کشاورزان ندارند.

وی با بیان اینکه هنوز زمان بازگشایی زاینده رود و میزان آب تحویلی برای کشت پاییزه معلوم نیست، گفت: مشخص نبودن زمان و مقدار آب برای کشت پاییزه سبب سردرگمی کشاورزان شده است.

امینی همچنین تصریح کرد: قرار است به زودی جلسه شورای هماهنگی آبریز زاینده رود در تهران برگزار شود که در آن نشست وضعیت حقآبه ها و شرایط تحویل آنها برای سال آبی ۹۶ مشخص خواهد شد.

وی گفت: کشاورزان اعلام کرده اند که اگر زمان بازگشایی زاینده رود تا ابتدای آبان ماه مشخص نشود خود نسبت به این موضوع واکنش می دهند که این نیز تبعات اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان در پاسخ به این سوال که مشخص نشدن وزیر نیرو آیا در برگزاری یا عدم برگزاری جلسه شورای هماهنگی آبریز حوضه زاینده رود تاثیری دارد یا خیر، بیان داشت: در حال حاضر سرپرست وزارت نیرو تمام مسئولیت های وزارتخانه را برعهده دارد از سوی دیگر در این جلسه وزیر نیرو تنها یک رای دارد و بقیه رای ها از بخش های مختلف در اتخاذ تصمیمات این نشست دخیل است.

امینی با تاکید بر اینکه سال گذشته کشاورزان به دلیل تخصیص دیرهنگام آب برای کشت پاییزه در بهمن ماه خسارت زیادی متحمل شدند، خواستار تخصیص حقآبه های کشاورزان شرق اصفهان نهایتا تا پایان آبان ماه شد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.