سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:09 - جمعه 21 مهر 1396

متخصص تغذیه مطح کرد:

دیابتی ها مصرف میوه های شیرین را به طور کامل حذف نکنند

افرادی که دیابت دارند باید بیش ازدیگران مراقب سلامتی و خوارک خود باشند افراد دیابتی ضمن اینکه باید از خوردن زیاد میوه های شرین خودداری کنند نمیتوانند بطور مطلق مصرف این میوه ها را حذف کنند. از همین رو بهتر است از میوه هایی مثل سیب، خیار، انگور قرمز استفاده کنند.

به گزارش اصفهان شرق، تغذیه دیابتی ها با افراد دیگر به طبع تفاوت هایی دارد که برخلاف انچه بسیاری فکر می کنند تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم این رژیم غذایی نیست.

بیماران دیابتی باید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنند و تعداد میزان مصرفی غذایی خود را زیر نظر پزشک افزایش دهد. همچنین افراد یابتی باید ازمواد خ.راکی که دارای مواد نگهدارنده است خودداری کنند.

امروز گفتگویی درباره تغذیه در بیمارن دیابتی با ” دکتر محمد حسن انتظاری متخصص تغذیه ” انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

آیا قند در بدن لازم است؟

کمبود و مازاد قند مشکل آفرین است و مازاد قند تبدیل به  دیابت یاد می شود اماقند برای کار کرد مغز ضروری است.

نشانه های دیابت چیست؟

نوشیدن بیش ازحد آب و گرسنگی و یا ادرار زیاد از نشانه های دیابت در افراد است که افراد با دیدن این نشانه به طور حتم باید تست آزمایش قند خون دهد.

دقیق ترین راه تشخیصی دیابت چیست؟

آزمایش خون یکی از دقیق ترین آزمایش های است که افراد می توانند تشخیص دهند به دیابت مبتلا شده اند یا نه.

 چند نوع دیابت وجود دارد؟

دیابت تقسیم بندی های زیادی دارد ولی شایع ترین آن دیابت تیپ یک و تیپ ۲ است .

دیابت تیپ یک یا وابسته به انسولین که در سن زیر ۳۰ سال برای افراد رخ می دهد و عوارض تیپ یک درافراد ناگهانی و شدید است و  دیابت تیپ ۲ که ۹۰ الی ۸۵ درصد از افراد به دیابت نوع ۲ مبتلا می شود و افراد ۳۰ سال به بالا به آن مبتلا و عوارض کمتری نسبت به دیابت تیپ یک  دارد.

همچنین دیابت بارداری از دیگر نوع دیابت ها است که ممکن است برخی از بانوان قندشان در دوران بارداری از حد نرمال بالاتر رود که منجر به دیابت می شود.

 علت شایع شدن دیابت چیست؟

زندگی صنعتی کم تحرک کرده از همین رو منجر ه کم تحرکی افراد شده است و کم تحرکی نیز بیمارهای مختلفی را به دنبال خود می آورد که به یکی از این بیماری ها می توان به دیابت اشاره کرد.

همچنین چاقی از دیگر عامل به پدید آمدن دیابت ، فشار خون است نیمی از افرادی که در بزرگسالی به دیابت مبتلا می شوند به دلیل این است که در دوران کودکی تغذیه مناسبی نداشته اند از همین رو خانواده ها باید به تغذیه کودکان توجه کنند و آنان را از خوردن پفک و چیپس منع کنند.

همچنین غذاهای کمکی زودتر از زمان مقرربه کودک خوداری شود چرا که این مهم می توانند زمینه ساز دیابت در بزرگسالی شود.

 آیا ژنتیک در مبتلا شدن به دیابت نقش دارد؟

ژنتیک در بیماری ها نقش دارد اما عوامل محیطی هم در ژنتیک نقش موثری دارد از همین رو ژنتیک مقصر ایجاد بیماری مانند دیابت در افراد نیست و افراد باید برای جلوگیری از این بیماری پیشگیری های لازم را انجام دهند.

افراد برای جلو گیری از مبتلا شدن به این بیماری باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

افراد برای پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری باید از کم تحرکی دوری و از مصرف غذاهای چرب ، مضر و روغن های جامد گیاهای خودداری کنند.

همچنین والدین به غذاهای کودکان خود توجه کنند چرا که اگر به آنان مواد خوراکی که نامناسب  بدهند ممکن است زمینه دیابت را در بزرگسالی برای آنان فراهم کنند.

چه میوه های برای مصرف افراد برای پیشگیری افراد از دیابت مناسب است ؟

میوه های فصل و میوه های که دارای رنگ غلیظی هستند برای پیشگری و برای بیماران دیابتی مفید است به طور مثال انگور قرمز و یا اناز قرمز بهتر از سفید رنگ آن است .

میوه های فصل برای افرادی که چاق نیستند و دیابت ندارند می توانند چندین مرتبه از میوه ها استفاده کنند.

همچنین افراد باید میوه های که قد و قواره متوسط دارند استفاده کنند چرا که ممکن است میوه های که بلند و درشت هیکل هستند کشاورز به آن کود بیشتری داده باشد.

افراد دیابتی باید چه میوه های مصرف کنند؟

افرادی که دیابت دارند نباید از میل کردن میوه های شیرین پرهیز کنند چرا که بدن آنان نیز به این مواد غذایی احتیاج دارد وآنان نیز بایددر رژیم غذایی خو د باید روزی ۳ الی ۵ بار میوه مصرف کنند.

افراد دیابتی میوه های مثل سیب، خیار، انگور قرمز مصرف کنند چرا که این میوه ها قند خیلی ناچیزی دارند همچنین افراد باید پوست و هسته انگور قرمزرا میل کنند وآن را دور نریزند.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.