سرویس: اجتماعی 13:09 - جمعه 21 مهر 1396

مسؤول آموزش فوریت‌های پزشکی اصفهان مطرح کرد

راهکارهای امدادی در مواجه با شرایط خاص در اربعین+جزئیات

مسؤول آموزش مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در همایش سلامت در اربعین برخی از اقدامات اولیه راهکارهای امدادی را در مواجه با شرایط خاص تشریح کرد.

به گزارش اصفهان شرق، مرتضی قادری در همایش سلامت در اربعین اظهار کرد: در کنار مباحث معنوی بحث سلامت خود و هم‌سفریان زائران اربعین نیز بسیار مهم است و افرادی که عزم این سفر معنوی را دارند باید توانمند شوند و حتی به کسانی که نیاز به کمک دارند نیز امداد رسانی کنند.

وی با بیان این که از همین الان نیروی‌های فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در حالت آماده‌باش هستند، بیان کرد: زائران اصفهانی از اصفهان تا مرز و حتی برون مرزی پشتیبانی می‌شوند و در سفرهای اربعین بحث ایمنی صحنه‌های حادثه بسیار مهم است؛ در سال‌های دور شاهد بودیم که گروه‌های تروریستی و معاند نظم را به هم بزنند اما در سال‌های گذشته شاهد محدود شدن نفوذ این گروه‌های تروریستی بوده‌ایم.

* وارد نقاط داغ حادثه‌های تروریستی نشوید

مسؤول آموزش مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در حملات تروریستی کاظمین و سامرا شاهد تعداد قابل توجهی زخمی و شهید بوده‌ایم و در چنین حوادثی سه محدوده داغ که مرکز حادثه است و هیچ‌کس نباید وارد این محدوده شود؛ محدوده دوم محدود گرم است که فقط نیروهای امدادی باید در آن حضور داشته باشند و محدوده سوم محدوده سرد است که مردم عادی در آن حضور دارند، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر با بیماری مواجه شدید وظیفه شما متوجه شدن مشکلات تهدید سلامتی طرف مقابل است؛ راه هوایی بیمار، تنفس بیمار و گردش خون وی را مورد بررسی قرار دهید و احیای قلبی و ریوی مجموعه اقداماتی برای بازگرداندن عملکرد دو عضو حیاتی است.

* روش احیای قلبی مصدومان دچار ایست قلبی

قادری با بیان این که شانس زنده ماندن مصدوم به ازای هر دقیقه عدم درمان، به شدت کاهش می‌یابد، تصریح کرد: برای تعیین سطح هوشیاری بیمار، وی را صدا بزنید و برای طلب امداد با 104 شماره اورژانس عراق تماس برقرار کنید و یا با نیروی‌های امنیتی عراق در میان بگذارید و هم چنان به عملیات احیا ادامه دهید.

مسؤول آموزش مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: برای کنترل نبض در بزرگسالان از طریق سیب گردن و در شیرخواران از نبض بازویی می‌توان استفاده کرد و برای احیا قلبی، بیمار را روی یک محیط سفت، سخت و صاف قرا دهید و به‌ صورت دو زانو بالای بیمار حاضر شوید.

* ماساژ قلبی حداقل 100 بار در دقیقه

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: دست اول را روی نیمه تحتانی جناغ سینه قرار دهید و دست دوم را روی دست اول قفل کنید و بین 5 تا 6 سانتی متر به سمت پایین فشار دهید، حداقل صدبار در دقیقه باید این کار را انجام دهید تا خون رسانی به ارگان‌های حیاتی برقرار شود.

قادری با بیان این که در بسیاری مواقع زبان باعث انسداد راه هوایی می‌شود، عنوان کرد: برای بازگشایی راه هوایی یک دست روی پیشانی و یک دست در قسمت استخوانی چانه قرار می‌گیرد و پیشانی را به سمت عقب و چانه را به سمت بالا ببرید.

* طریقه مواجه با مصدوم دچار آسیب‌دیدگی نخاعی

وی با بیان این که اگر مصدوم آسیب‌های ستون مهره دیده باشد باید دو دست را دو طرف گونه‌ها قرار داد، مطرح کرد: در ادامه انگشت شصت روی فک تحتانی و چهار انگشت دیگر زیر فک تحتانی قرار می‌گیرد و با باز کردن آن راه هوایی نیز باز می‌شود.

مسؤول آموزش مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در خصوص طریقه تنفس دهان به دهان یادآوری کرد: برای تنفس دهان به دهان باید راه هوایی را باز کنیم و سر و گردن را به سمت بالا و عقب هدایت می‌کنیم و با گرفتن بینی حجم هوا را وارد بدن مصدوم می‌کنیم؛ البته نیازی به حجم زیادی از هوا نیست و هوای باقی مانده از ریه‌ها می‌تواند برای بیمار کافی باشد و نیازی به تنفس مصنوعی نیست و مصدوم فقط سه چهار دقیقه نیاز به احیای قلبی دارد.

* طریقه بازگشایی انسداد راه‌های هوایی

وی خاطرنشان کرد: اگر زمان رسیدن نیروی‌های امدادی طول کشید در ازای هر 30 ماساژ قلبی دو تنفس مصنوعی نیاز است، هر دو دقیقه یک بار باید وضعیت بهبودی بیمار را بررسی کرد و اگر جریان خونی و تنفسی بیمار برقرار شده باشد باید وی را در حالت ریکاوری که همان حالت خوابیده به پهلو هست قرار دهید.

قادری بیان کرد: سیستم تنفس از یک دم و بازدم تشکیل شده است و در این سیستم یک سری عضلات برای این کار در نظر گرفته شده‌اند؛ در دم عضلات تنفسی باز شده و هوا وارد شده و در بازدم عضلات منبسط شده و هوا خارج می‌شود و اگر فردی دچار انسداد راه هوایی شد یا دچار هوشیاری است و یا بیهوش است که هر کدام دو حالت دارد یا انسداد کامل صورت گرفته است یا انسداد جزئی رخ داده است.

* طریقه خارج کردن جسم خارجی از گلوی نوزادان

وی در همین خصوص ادامه داد: اگر انسداد نسبی یا جزئی رخ داده بود شما باید فرد را تشویق به صرفه کردن کنید و با ضربه زدن رفع انسداد کنید؛ در انسداد کامل باید پشت سر بیمار در حالتی ایستاده قرار گیرید و دست اول را مشت کرده و روی شکم گذاشته و دست دوم را روی دست اول قفل کرده و روی بدن فرد و با فشار دادن به داخل و بالا لقمه را از دهان فرد خارج کنید.

مسؤول آموزش مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: اگر فرد دچار بیهوشی کامل باشد وی را در حالت خوابیده قرار دهید و همان اقدام ایستاده را انجام داده و فشار وارد می‌کنید و اگر فرد چاق یا خانم حامله بود این عمل را روی قفسه سینه اعمال کنید.

وی افزود: برای خارج کردن جسم خارجی در شیرخواران، کودک را به روی شکم و روی پای خود به‌صورت سرازیر قرار دهید و با یک دست گردن وی را از جلو بگیرید و با دست دیگر به پشتش ضربه بزنید.

* از دست دادن یک لیتر خون مساوی با مرگ

قادری عنوان کرد: در بحث کنترل خونریزی باید میزان خون از دست رفته مصدوم را مورد ارزیابی قرار داد؛ در افراد بالغ بین چهار تا پنج لیتر خون وجود دارد و از دست دادن یک لیتر خون می‌تواند موجب ایست قلبی شود که در شیرخوارگان از دست دادن 100 سی‌سی خون می‌تواند موجب این اتفاق شود و در خصوص خونریزی رگ‌ها و عروق فشار دادن روی محل خونریزی اولین قدم است.

وی ادامه داد: محل خونریزی را با گاز یا باند باید بست و عضوی که دچار خونریزی می‌شود به سمت بالا نگه داشته شود و روی محل‌های فشاری که همان محل‌های دارای نبض است فشار آورید تا خون کمتری وارد محل خونریزی شود.

* استفاده از تورنیکه راه حل مقابله با خونریزی عضو قطع شده

مسؤول آموزش مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان این اگر در موردی قرار گرفتید که قطع عضو صورت گرفته بود، مطرح کرد: راه حل استفاده از تورنیکه است؛ اگر تورنیکه بستید دیگر اقدام به باز کردن آن نکنید و تا جایی که امکان دارد تورنیکه را نزدیک محل خونریزی ببندید؛ خونریزی داخلی می‌تواند فریبنده همراه با تشخیص سخت و مهار مشکل باشد.

وی در پایان گفت: خونریزی داخلی در ناحیه لگن و شکم بسیار خطرناک است و تهدیدکننده است و در این شرایط کار خاصی نمی‌توان کرد و باید به مراکز درمانی منتقل شود؛ اندام تحتانی را به سمت بالا و ارگان‌های حیاتی بدن قرار دهید.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.