سرویس: اجتماعی 11:55 - جمعه 21 مهر 1396

وقتی قبح یک معضل اجتماعی از بین میرود؛

جوانانی که مقابل چشم هزاران نفر زندگی را دود می‌کنند

این روزها مصرف سیگار و موادمخدر توسط نوجوانان و جوانان در گوشه و کنار شهرهای بزرگ و کوچک به راحتی به چشم می‌خورد و قبح این معضل اجتماعی در جامعه ریخته شده است.

به گزارش اصفهان شرق، ساعت حدودا پنج عصر بود. با دوستم نیم ساعت بعد قرار داشتم و روی یکی از صندلی های کنار بنای تئاتر شهر منتظر نشسته بودم. در این مدت کوتاه چیزهای عجیبی دیدم که مغزم دود کرد و چیزی به شاخ در آوردنم نمانده بود.

پسر جوانی حدودا 20 ساله روی دیواره روبروی من نشست. لباس هایش به شدت عجیب و غریب و یا به قول مدپرستان، مد روز بود.

پاچه شلوارش را هم در پوتینی نظامی فرو برده بود. تا نشست دوستان دیگرش هم یکی یکی دور او جمع شدند و شروع کردند به زدن.حرف‌های ناپسند و یا اذیت کردن و یا اصطلاح تکه پراندن به دختران. تیپ های همه شان هم تقریبا عجیب و غریب و مشابه هم بود.

بعد از کلی گپ و گفت و چندین نخ سیگار کشیدن یکی از این جوانان که سنشان بین 18 تا 25 سال بود، از داخل جیبش ماده سفت و سیاه رنگی درآورد. یکی دیگر از آن‌ها یک کلید به او داد و وی آن ماده سیاه را که به نظر حشیش می آمد روی کلید چسباند.

با آتش گرمش کرد و با توتون سیگار مخلوطش کرد و دو سیگار یا به اصطلاح خودشان سیگاری آماده شده را نوبتی می‌کشیدند. البته قبلا استعمال شیشه را هم در همین پارک دانشجوی خودمان دیده بودم و خدا می‌داند که چه مواد دیگری آنجا مصرف می شود؛ آن هم توسط جوانانی کم سن و سال! البته کمی آن طرف تر هم بودند دختران جوانی که دسته ای و یا تنها سیگار می‌کشیدند.

برایم باور پذیر نبود که در مرکز شهر، آن هم جایی پرتردد جوانانی آزادانه به مصرف مواد مخدر بپردازند. بی آن که کسی مزاحمشان شود. نگاه های عابران هم خیلی جالب بود، چرا که با بی توجهی تمام از کنار جمع این جوانان رد می شدند و نشان دهنده این بود که انگار پارک دانشجو و تئاتر شهر برای خودش به پاتوقی تبدیل شده است.

در ذهنم آمارهای مسئولان مختلف از کشف‌های بالای موادمخدر را می‌کاویدم و تعجبم بیشتر می‌شد. مثلا سردار مرتضی میرزایی، جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، همین یکی دو روز پیش گفته بود طی 6 ماه گذشته، 350 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است.

البته محافل عمومی که تبدیل به پاتوقی برای استعمال مواد توسط جوانان شده است در گوشه و کنار تهران و حتی استان ها و شهرهای دیگر کشور کم نیست و جای این سوال است که با وجود این همه جدیت ناجا در زمینه مبارزه با مواده مخدر، چطور این مواد باز هم به راحتی در دسترس جوانان قرار می‌گیرد و مهم‌تر اینکه آزادانه در محافل عمومی استعمال می کنند!

12 درصد ایرانیان مصرف موادمخدر دارند

به گفته هومن نارنجی‌ها کارشناس و پژوهشگر اعتیاد؛ همچنان بیشترین معتادان کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و این روزها مصرف موادی مثل حشیش، علف و ‌گل مد شده است و بیشتر دانشجویان و جوانان از این مواد اعتیاد آوار استفاده می‌کنند.

طبق آمار ارائه شده از سوی معاون تحقیقات وزارت بهداشت، «۱۲ درصد ایرانیان از مواد مخدر استفاده می‌کنند» و طبق گفته جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد طی آمار رسمی اعلامی در کشور وجود دارد.

طبق گفته محققان مسائل اجتماعی حتی مصرف تفریحی مواد مخدر هم در بسیاری موارد به اعتیاد منجر می شود.

حمیدرضا‌صرامی، مشاور دبیر کل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، می‌گوید: در سیر تحولات جامعه ایران در حوزه آسیب‌های اجتماعی با افزایش و طیف وسیعی از تهدیدات اجتماعی و آسیب‌های درهم تنیده و چند لایه و ضخیم مواجه هستیم. تمام این‌ها زمینه‌هایی را برای تقویت فریب‌های فرهنگی و باورهای غلط در سطح جامعه ایجاد کرد که زمینه‌ساز ورود طبقات مختلف اعم از نوجوانان، زنان و جوانان، تحصیل‌کرده‌ها و افراد شاغل به جرگه موضوع مصرف مواد شد.

احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در 30 سال گذشته آسیب هایی مانند طلاق، بیکاری، اعتیاد و دیگر آسیب ها به شکل امروزی و با این میزان فعلی وجود نداشت و افزایش و شیوع آسیب ها در شرایط فعلی ناشی از عملکرد ضعیف مسئولان و بی توجهی آن‌ها به کنترل و مدیریت آسیب ها است.

بیگدلی عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر را بسیار ضعیف خواند و افزود: افزایش تعداد معتادان، مصرف بالای مواد مخدر صنعتی، کاهش سن اعتیاد، روی آوردن بانوان کشور به سمت این معضل نشانه عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و کشفیات مواد مخدر، ارائه آمار، برخورد با خرده فروشان و هزینه کرد نشانه عملکرد مثبت متولیان این حوزه نیست، زیرا ما آثار تلاش آن‌ها را در جامعه به هیچ وجه نمی بینیم و مصرف مواد مخدر در جامعه به ویژه دانشگاه ها و مدارس بیداد می کند.

سعید مدنی پژوهشگر حوزه‌های اجتماعی هم، شیوع مصرف مواد مخدر معلول ناکارآمدی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که این نوع کاستی‌ها در سطوح کلان رفع نشود، نمی‌توان امیدی به کاهش مصرف مواد مخدر داشت.

وی تداوم بیکاری و نابسامانی‌های اجتماعی در کنار افزایش جمعیت را یکی از دلایل سوء مصرف مواد مخدر در کشور می‌داند و عنوان می‌کند: سهولت دسترسی و تهیه مواد مخدر، یکی از نشانه‌های عدم کارآمدی اقداماتی است که تاکنون در جهت مبارزه با این امر صورت گرفته است.

به گفته این پژوهشگر، سن شروع مصرف تا کمتر از ۱۵ سالگی کاهش یافته و حالا دیگر صحبت از مصرف مواد توسط دانش‌آموزان، غیرمنتظره نیست که یکی از دلایل آن آسانی دسترسی است.. ۲۰ سال گذشته گفته می‌شد هرکس به‌طور متوسط ظرف ۲۰ دقیقه فاصله با خانه‌اش، می‌تواند مواد بخرد و حالا این مدت زمان به ۱۰ دقیقه و کمتر رسیده است.

کاهش نرخ بیکاری، تبلیغ و آگاه‌سازی مردم در زمینه مواد اعتیاد آور به صورت پایه و در آموزش و پرورش و همچنین در دانشگاه، مبارزه با فساد در نیروی انتظامی و برخورد قاطع با عوامل توزیع و فروش مواد اعتیاد آور چند راه از هزاران راه ممکن برای جلوگیری از گسترش شیوع مصرف مواد مخدر توسط جوانان است. جوانانی که قرار است آینده ایران اسلامی را بسازند، باید به لحاظ جسمانی و روانی سالم باشند تا بتوانند وظایف خود در قبال میهنشان را به درستی انجام دهند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.