سرویس: تولیدی 13:53 - پنجشنبه 20 مهر 1396

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

طرح دولت در خصوص سهام عدالت؛ موجب انصراف اقشار ضعیف جامعه می شود

حاجیان کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت در ارائه و اجرای طرح های خود نیمی از اقشار جامعه را در برنمی گیرد و در رابطه با پرداخت وجه برای آزاد کردن سهام عدالت، اقشار ضعیف مجبور به انصراف از دریافت سهام عدالت می شوند که با عدالتی که دولت دم از آن می زد اصلا همخوانی ندارد.

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه سهام عدالت جزئی از طرح های دولت نهم و دهم برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بود، گفت: در اصل 44 قانون اساسی آمده است که سهام دولتی را به مردم واگزار و آنها را شریک در سهام شرکت ها کنیم تا همه با هر توانی بتوانند در این سود مشارکت داشته و کمکی به اقشار ضعیف جامعه باشد.

محسن حاجیان با بیان اینکه نظر اصلی در سهام عدالت، تقسیم سهام به صورت عادلانه در بین مردم بود تا به نوعی اقتصاد به مردم سپرده شود، اظهار کرد: در این رابطه سعی شد تا سهام شرکت ها با تخفیف و به صورت اقساطی به مردم واگزار شود ولی چون مردم پولی برای خرید نداشتند، برای پرداخت وجه دولت تصمیم گرفت اقساط این سهام را از سود خودش پرداخت کند و بعد از مدتی اصل سهام به مردم واگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم باید عادلانه این طرح را دنبال کند، افزود: دولت دوازدهم اعلام کرده است که تا کنون نیمی از یک میلیون سود سهام پرداخت شده و نیمی دیگر را باید خود مردم بپردازند تا سهامشان آزاد شود؛ به دنبال این نظر؛ شائبه ای در بین مردم ایجاد شده است که چرا برای دریافت مثلا 150 هزار تومان سود سهام، باید 500 هزار تومان پرداخت شود؛ در صورتی که قرار بر این بود، کل مبلغ یک میلیون تومان از سود خود سهام شرکت ها پرداخت شود.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه این طرح قرار بود کمکی برای اقشار ضعیف جامعه شود ولی اکنون آنها را در مضیقه قرارداده است، تاکید کرد: متاسفانه دولت، در این زمان، طرح های گذشته نظیر مسکن مهر و سود سهام عدالت را به گونه ای دیگر در کشور قطع یا دنبال کرده است و مردم در شرایط اقتصادی کنونی توان پرداخت مابقی وجه برای صاحب شدن سهام عدالت را ندارند و همین امر نارضایتی بسیاری را سبب شده است که باید با برنامه ریزی دولت به نفع مردم این مشکل مرتفع شود.

وی تصریح کرد: دولت در ارائه و اجرای طرح های خود نیمی از اقشار جامعه را در برنمی گیرد و در رابطه با پرداخت وجه برای آزاد کردن سهام عدالت، اقشار ضعیف جامعه مجبور به انصراف از دریافت سهام عدالت می شوند که با عدالتی که دولت دم از آن می زد اصلا همخوانی ندارد.

حاجیان خاطرنشان کرد: صاحب شدن سهام عدالت با طرح دولت دوازدهم، با ایجاد هزینه زیاد برای مردم کم درآمد همراه است و قطع به یقین نه تنها کمکی به اقشار ضعیف نمی شود بلکه نگاه آنها را بدبینانه خواهد کرد.

انتهای پیام/ ز ش

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.