سرویس: اقتصادی 14:16 - پنجشنبه 20 مهر 1396

وزیر راه و شهرسازی

خشکی زاینده‌رود نتیجه ورود صنایع آب‌بر به اصفهان

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر شاهد خشکی زاینده‌رود هستیم و دلیل آن ورود صنایع آب‌بر به استان اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق، عباس آخوندی  وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان اظهار کرد: اتفاقات بسیاری خوبی در استان اصفهان رخ داده و همگرایی وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از تحولات عمرانی کشور دستخوش تحولات تخریبی تحت عنوان نوسازی صنعتی در ایران قرار گرفته است، باید سالانه 10 درصد بافت تاریخی و حاشیه‌ای استان اصفهان بهبود پیدا کند و بازآفرینی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی حجم توسعه صنعتی پیرامون اصفهان افزایش داده می‌شد و توسعه‌های شهری پیرامون شهر اصفهان ایجاد می‌شد، به فروپاشی کل اصفهان هم فکر می‌شد، گفت:  با ورود صنایع بزرگ به اصفهان جشن‌های بسیار بزرگی گرفته شد ولی در حال حاضر شاهد خشکی زاینده‌رود هستیم و دلیل آن ورود صنایع آب‌بر به این استان اصفهان چراکه اهداف متضاد به صورت همزمان محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های زیستی کشور از بین رفته است و با مسأله جدی حرکت در شهرها مواجه هستیم، شهرها به صورت بادکنکی رشد کرده‌اند و آلودگی افزایش یافته است، ظرفیت‌های زیستی فدای طرح‌های توسعه‌ای و پیگیری اهداف متضاد شده است.

آخوندی با اشاره به این موضوع که میزان جمعیت کشور نکته مهمی برای همه است، عنوان داشت: به شکل کلی رشد جمعیت کاهش پیدا کرده و رشد بسیاری از استان‌های مادر و بزرگ زیر یک درصد است، تحولات جمعیتی روستایی و شهری نشان می‌دهد که تحولات روستا به شهر صورت گرفته و با تحولات جمعیتی شدیدی مواجه نخواهیم بود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نسبتاً به یک ثبات جمعیتی رسیده‌ایم و تقاضای جدید جمعیتی تقریباً دیگر وجود ندارد که هم یک فرصت و هم یک محدودیت است؛ هم‌اکنون دیگر شاهد تقاضای کمی نیستیم و باید به فکر ارتقای کیفیت زندگی مردم باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در رد تراکم‌فروشی برای کسب درآمد شهری بیان داشت: همواره با تراکم‌فروشی مخالف بوده‌ام و در حال حاضر دیگر بازاری برای تراکم‌فروشی وجود ندارد بنابراین مجبور به تجدید نظر در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: حوزه قالب استان اصفهان همچنان توسعه صنعتی است در حالی که این استان ادعای پایتخت تمدنی دارد و این دو هدف با هم متضاد است و نمی‌توان آن را پیگیری کرد؛ در شهرستان اردستان 400 هکتار بافت تاریخی دارد و چنین وضعیتی در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در محور چهارباغ اصفهان تخریب‌های گسترده‌ای از آثار تاریخی و بافت قدیمی را شاهد بودیم که تبدیل به اماکن تجاری اداری بسیار کم ارزش شده است و نمی تواند برای کل شهر ارزش‌افزوده ایجاد کند.

آخوندی اذعان داشت: بیش از ظرفیت زیستی نمی‌توان بار به یک منطقه تحمیل کرد، تکنولوژی مدرن بسیار اغواگرانه است و در عمل امکان‌پذیر نیست چراکه طبیعت تخریب شده ثروت ملی را از بین خواهد برد.

وی با تأکید بر بازنگری تحولات جمعیتی در استان اصفهان یادآور شد: مفهوم بازآفرینی پایدار شهر یعنی رشد پیرامون شهری باید کاهش یابد؛ استان اصفهان نیازمند سریع‌ترین حمل و نقل‌هاست و قطار سریع‌السیر اصفهان باید اجرایی شود و فرودگاه اصفهان نیز بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حمل و نقل یکپارچه میان اصفهان و پیرامون اصفهان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که نیازمند استراتژی حمل و نقلی و شهرسازی است؛ از شهرداری و استانداری اصفهان می‌خواهم که محدوده شهر اصفهان را به شدت کنترل کنند و تراکم‌فروشی را کنار بگذارند.

وی تشکیل ستاد بازآفرینی در استان اصفهان را بدون مشکل دانست و گفت: هویت شرق اصفهان با رودخانه زاینده‌رود گره خورده و باید فکری برای گردش آب این رودخانه داشت.

آخوندی تصریح کرد: پروژه‌هایی که بار دولتی پیدا می‌کند پایدار نخواهد بود؛ بیش از 280 هزار نفر متقاضی ورود به بازار مسکن هستند و امیدوارم سرمایه‌گذاری در این خصوص در استان اصفهان افزایش یابد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.