اصفهان شرق

پیاده روی اربعین فرصت تبیین الگوی زینبی برای زنان است

کدخبر: 147659
1396/07/20 در ساعت 08:05

به گزارش اصفهان شرق، انسیه خزعلی درباره تاثیر و نقش این رویداد بزرگ معنوی بر مسئله سبک زندگی اظهار کرد: باید توجه داشت که سبک زندگی اسلامی این است که بخشی از زندگی به امور معنوی اختصاص یابد و افراد برای رسیدن به آن مسیر سختیهایی را تحمل کنند، به بیان دیگر تمرین و ممارست برای رسیدن به معنویات در زندگی وجود داشته باشد.

وی افزود: بسیار پیش آمده است که افراد سختیهایی را در زندگی متقبل می‌شوند و تحمل می‌کنند تا به یک موفقیت در جسم و سلامتی‌شان برسند، از سوی دیگر اما سلامت روحی و توجه به اینکه برای این سلامت و پالایش وجودی، انسان حاضر باشد سختیهایی را تحمل کند چیز ارزشمندی است که بخشی کوچکی از آن در پیاده روی اربعین متجلی شده و نشان می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) درباره تاثیر حضور زنان در پیاده روی اربعین تاکید کرد: باید به این مسئله توجه داشت که زنان به عنوان قشری که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و در همه مسئولیتها و حرکتهای اجتماعی مشارکت دارند، با حضور خود در این پیاده روی به عنوان نقطه قوت می‌توانند تاثیر به سزایی را در کنار مردان بجا گذارند.

خزعلی خاطرنشان کرد: بحث حضور مستقیم و بهره مندی زنان از این حرکت و بهره مندی معنوی و بهره رسانی معنوی که ذیل فعالیتها و نذرها و کمک رسانیهای آنان در ایام اربعین دیده می‌شود از جمله تاثیراتی که این پیاده روی سبک زندگی می‌گذارد در مسائل عبادی و سیاسی تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد بنابراین هر دو تاثیرگذاری دارند.

وی با بیان اینکه هویت تاریخی ما با نوع رفتار، سنت، عملکردها و تقدیس کردن‌هایمان پیوند خورده است، تصریح کرد: هرچه که تاریخ و داشته هایمان را زنده نگاه داریم و به آنها تکیه کرده و از سوی دیگر برای نوجوانان ترویج کنیم، می توانیم از ثمرات و برکات و محسنات اش بهره‌مند شویم، اربعین یکی از این مولفه ها است.

این پژوهشگر کشورمان، اربعین را نماد بیان الگوی زینبی برای زنان دانست و گفت: زیبایی استقامت و صبر بی نظیر حضرت زینب (س) بهترین درس در طول تاریخ و در طول مبارزات و مقاومتهایی است که زنان داشته‌اند.

خزعلی یادآورشد: مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که حضرت زینب (س) خود این مسیر را انتخاب کردند و در حالی که بدن پاره پاره عزیزان شان را می‌دیدند اما فرمودند: ما رایت الا جمیلا، یعنی به این درجه از صبر و استقامت و پایداری رسیدند، به نظرم تمسک زنان به حضرت زینب (س) و پیروی از ایشان از مسائلی است که می‌تواند الگویی برای زنان ما باشد به ویژه در ایام پیاده روی اربعین که یاد امام حسین (ع ) و حضرت زینب (س) در آن زنده است.

انتهای پیام/تسنیم