اصفهان شرق

ایران در جام جهانی با چه تیم‌هایی همگروه نمی‌شود؟

کدخبر: 147638
1396/07/19 در ساعت 17:12

به گزارش اصفهان شرق، رقابت‌های انتخابی جام جهانی در شرف پایان است و در این بین چهره ۲۳ تیم از ۳۲ تیم حاضر به جام جهانی مشخص شده است. فیفا برای تعیین سیدبندی جام جهانی به قرعه‌کشی آتی خود اکتفا می‌کند. در این بین با توجه به مشخص شدن ۲۳ تیم‌ حاضر در جام جهانی، سیدبندی خیلی از تیم‌ها مشخص شده که از این بین تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار در سید ۳ قرار خواهد گرفت.

قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ بر خلاف دوره های قبلی، با تفاوت مهمی روبرو شده است. در دوره های قبلی، تنها هشت تیم اول رده بندی فیفا در سید یک قرار می گرفتند و سیدهای بعدی بر اساس منطقه جغرافیایی در نظر گرفته می شد. مثلا در یک سید، سایر تیم های اروپایی و در سید دیگری، تیم های آسیا و کونکاکاف قرار می گرفتند. حال، داستان عوض شده است.

در قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، میزبان و هفت تیم برتر رنکینگ در سید یک، هشت تیم بعدی در سید دو و به همین صورت، سایر سیدها در نظر گرفته می شوند و دیگر قاره اهمیتی در سیدبندی ندارد. اگرچه در هنگام قرعه کشی، روند طوری برگزار خواهد شد که تیم های هم قاره ای در یک گروه قرار نگیرند یا از اروپا، بیش از ۲ تیم در یک گروه با هم بازی نکنند.

رنکینگ ماه اکتبر فیفا که به زودی اعلام خواهد شد، معیار اصلی قرعه کشی است اما از همین حالا با توجه به فرمول فیفا، می توان پیش بینی کرد که تیم ملی ایران قطعا در سید سوم تورنمنت حاضر می شود و شانس مواجهه با تیمی ضعیف تر از نظر رنکینگ را دارد.

شاگردان کی‌روش در رنکینگ اکتبر احتمالا ۷۸۴ امتیاز دارند. در قاره آسیا، سه تیم ژاپن، کره جنوبی و عربستان سعودی با گرفتن ۷۱۱، ۵۸۸ و ۵۷۶ امتیاز، قطعا در رنکینگ جدید فیفا از ایران پایین تر خواهند بود و در سید چهارم قرار خواهند گرفت. در منطقه کونکاکاف، پانامه که دیشب صعود کرد در رنکینگ اکتبر ۶۷۰ امتیاز خواهد داشت و در سید چهارم خواهد ایستاد. در قاره اروپا، صربستان که به جام جهانی رسید، با کسب ۷۴۸ امتیاز، پایین تر از ایران خواهد بود و باید به سید چهارم برود. برنده پلی آف استرالیا و هندوراس به جام جهانی می رود و هر دو تیم با امتیاز ۷۱۴ و ۵۱۲ امتیاز، قطعا از ایران پایین خواهند بود. در قاره آفریقا، تیم ملی نیجریه که صعودش را به جام جهانی قطعی کرده، با ۷۲۱ امتیاز از ایران پایین تر خواهد بود. در گروه C مقدماتی آفریقا همچنان از بین مراکش یا ساحل عاج یک تیم به جام جهانی می رسد که هر دو تیم با کسب ۶۸۰ و ۶۰۰ امتیاز، قطعا از ایران پایین تر خواهند بود.

در نتیجه با اثبات اینکه در رنکینگ جدید فیفا، حداقل هشت تیم در جام جهانی حضور دارند که در رنکینگ ضعیف تری نسبت به ایران قرار دارند، می توان نتیجه گرفت که کارلوس کی روش و شاگردانش قطعا در سید ۳ تورنمنت قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه ایران به تیم های آسیایی برخورد نمی کند، احتمالا از بین پاناما، صربستان، نیجریه، برنده مراکش یا ساحل عاج، هندوراس در صورت برتری برابر استرالیا و نیوزیلند در صورت برتری در برابر پرو، یک تیم با ایران همگروه خواهد شد.

* حضور در سید ۳ به چه معناست

به گزارش مشرق، قرار گرفتن تیم ملی فوتبال ایران در سید سه اتفاق خوبی محسوب می‌شود چرا که یک تیم از سید چهار که از نظر امتیازی در رده‌بندی فیفا پایین‌تر از ایران است در گروه ما قرار خواهد گرفت.

با توجه به آنکه سه تیم آسیایی دیگر در سید چهار قرار می‌گیرند، از بین تیم‌های صربستان، نیجریه، مراکش و پاناما و هندوراس در صورت صعود یک تیم حتما با ایران هم‌ گروه خواهد شد.

* با چه تیم‌هایی هم‌گروه نمی‌شویم

هم‌چنین با توجه به سیدبندی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی، ایران قطعا با تیم‌های کاستاریکا،‌ ایسلند، مصر هم گروه نخواهد شد. و در صورت صعود تیم های کرواسی، دانمارک، تونس و سنگال به جام جهانی نیز با این تیم ها همگروه نخواهیم شد.

سیدبندی احتمالی جام جهانی روسیه به شرح زیر است:

سید یک:

روسیه ـ آلمان ـ برزیل ـ پرتغال ـ آرژانتین ـ بلژیک ـ لهستان ـ فرانسه

سید دو:

اسپانیا ـ پرو (در صورت صعود) ـ سوئیس (در صورت صعود) ـ انگلیس ـ کلمبیا ـ ایتالیا (در صورت صعود) ـ مکزیک ـ اروگوئه

سید سه:

کرواسی ـ دانمارک (در صورت صعود) ـ کاستاریکا ـ ایسلند ـ تونس (در صورت صعود) ـ مصر ـ سنگال (در صورت صعود)  و ایران

سید چهار:

صربستان ـ نیجریه ـ استرالیا – هندوراس (در صورت صعود) ـ ژاپن ـ مراکش یا ساحل عاج (در صورت صعود) ـ پاناما ـ کره جنوبی ـ عربستان سعودی

اگر کشورهای دیگر صعود کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر پرو نتواند نیوزیلند را شکست دهد کرواسی در صورت صعود از سید سه به سید دو خواهد رفت و همین‌طور صربستان از سید چهار به سید سه خواهد رفت و نیوزیلند که توانسته به عنوان نماینده اقیانوسیه به جام جهانی راه یابد به سید چهار خواهد رفت.

درباره بازی‌های پلی‌آف در اروپا هم اگر تیم‌های سوئیس و ایتالیا نتوانند به جام جهانی راه یابند، کرواسی و دانمارک به سید دو خواهند رفت.

تیم‌های ایرلند شمالی و جنوبی هم می‌دانند که در صورت صعود در سید سه قرار می‌گیرند و البته یونان در صورت صعود در سید چهار قرار خواهد گرفت.

سوئد در صورت صعود به سید سه خواهد رفت.

* آسان ترین قرعه ممکن برای ایران:

اگر ایران در قرعه کشی جام جهانی خوش شانس باشد می تواند با تیم های روسیه- پرو (در صورت صعود) و پاناما همگروه شود که یکی از آسان ترین قرعه های ممکن برای ایران است.

* قرعه مرگ برای ایران کدام است:

در بدترین حالت ممکن هم این شرایط است که با آلمان – اسپانیا و نیجریه یا برزیل – اسپانیا و صربستان یا نیجریه همگروه شویم.

نکته:  در قرعه کشی جام جهانی تیم های آسیایی و آفریقایی با هم همگروه نخواهند شد و نهایت دو تیم از اروپا در یک گروه قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/مشرق