اصفهان شرق

حدود ارتباط با نامحرم چگونه باید باشد؟

کدخبر: 147511
1396/07/18 در ساعت 01:03

به گزارش اصفهان شرق، خداوند متعال ‌دوستی زن و مرد در خارج از چارچوب را نهی فرموده است لذا حکم اختلاط و همدوشی‌ها و روابطی که متأسفانه دارد در سطح جامعه رواج پیدا می‌کند، معلوم است.

در دستورات الهی اسراری نهفته است که تنها اهل تعقل و اهل ایمان رابطه آن را با کمال بشر درک می‌کنند.کمالی که جدای زن یا مرد بودن برای نوع بشر دیده شده است.

با توجه به مسئله مهم ارتباط زن و مرد نامحرم بر آن شدیم تا در این نوشتار به بیان حدود این ارتباط بپردازیم.

به حد ضرورت اکتفا کنید: اسلام زن و مرد نامحرم را از صحبت کردن با هم و برخوردهایی که لازمه رسیدگی به کارهای روزمره است منع نکرده است البته در صورتی‌که بدون هیچ شائبه‌ای بوده و به مسائل دیگر آلوده نباشد.

حریم نگه دارید: حریم نگه داشتن میان زن و مرد نامحرم در متون روایی و در سیره معصومین(ع) ذکر شده، سنّت جاری مسلمانان از زمان رسول اکرم(ص) همین بوده و زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی‌شده‌اند ولی همواره اصل «حریم» رعایت می‌شده و در مساجد و مجامع حتی در کوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده و درب ورودی زنان در مسجدالنبی(ص) جدا بوده است.

از نگاه و رفتار هوس‌آلود پرهیز کنید: اسلام می‌خواهد جامعه عاری از هرگونه نگاه و رفتار هوس‌آلود و سرشار از کار و فعّالیت باشد و زن و مرد فارغ از دغدغه‌های شهوانی به تحصیل و سایر کارهای زندگی برسند لذا زن و مرد از اختلاط بی‌حد و مرز از زیر پاگذاشتن حریم‌های عفاف و شرم و حیا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمین شود.

به روحیات، سن و شرایط ویژه خود توجه کنید: اگر حساسیتی نسبت به صحبت نمودن و برخوردهای مستمّرِ دختر و پسر وجود داشته باشد، به روحیات و سن و شرایط ویژه آن دو بستگی دارد، دختر و پسر پس از بلوغ سرشار از غرایز و عواطف بوده و تأثیرپذیری بسیاری دارند، در این سن حکومت و سلطه غرایز جنسی فراگیر می‌شود و بر اعمال و رفتار و اندیشه‌ی جوان سایه می‌افکند. احساس نیازی که در جوانان نسبت به جنس مخالف وجود دارد باعث می‌شود که آنان هر لحظه به‌دنبال پاسخی برای ارضای آن و جبران کمبود روحی ـ روانی خود باشند.

در بسیاری از برخوردها، دختر و پسر هر چند به بهانه‌های گوناگون با هم آشنا می‌شوند امّا اندک اندک براساس تسلط طبیعی غرایز نگاه و سخن و رفتارشان رنگ و بویی دیگر گرفته و چه بسا بعد از مدتی به یکباره متوجه می‌شوند عواطف و احساسات و عفت و طهارت آنان بازیچه هوس شده است.

اسلام به نیاز طبیعی زن و مرد توجه کرده و ازدواج را بهترین پاسخ برای نیازهای جسمی و روانی قرار داده است.

اسلام، خواهان آن است که هرگونه ارتباط تحت ضابطه و در کادر رسمی آن باشد در سایه ازدواج از هرج و مرج جنسی و بی‌بند و باری جلوگیری شده و به نیاز طبیعی نیز پاسخ داده شود.

اشباع غرایز و سرکوب نکردن آن یک مطلب است و آزادی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلبی دیگر. اسلام اصرار فراوانی دارد که مسائل جنسی منحصر در خانه و محیط خصوصی باشد و افراد با خروج از خانه دغدغه‌ای جز فعالیت و تلاش از کار و تحصیل نداشته باشند و محیط اجتماع عاری از هر نوع کامیابی جنسی باشد.

در زمینه مسائل جنسی احتیاط کنید: در داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن به خوبی درمی‌یابیم انسان در زمینه مسائل جنسی در خطر است و اگر رعایت جوانب احتیاط را نکرده و به خدا پناه نبرد طعمه شیطان می‌شود. با توجه به آیه قرآن ایمان حضرت یوسف سبب نجات او شد و در غیر این صورت به طور طبیعی او نیز در این راه به خطا می‌رفت.

در داستان حضرت موسی(ع) و دختران شیب می‌خوانیم هنگامی که دختر از طرف پدرش شعیب موسی را دعوت نمود حضرت موسی(ع) گفت: «من جلو می‌روم و تو پشت سر من راه بیا».

به سیره معصومین(ع) توجه کنید: در حدیثی آمده حضرت علی(ع) کراهت داشت تا به زنان جوان آغاز به سلام کند و درباره حکمت آن فرمود: «ترس از آن دارم که تحت تأثیر صدای او واقع شوم و ضرر آن از ثوابی که از سلام می‌برم بیشتر شود».

از شوخی با نامحرم بپرهیزید: در حدیثی درباره شوخی و مزه‌پرانی زن و مرد نامحرم آمده است: «ابوبصیر می‌گوید: به زنی در روخوانی قرآن کمک می‌دادم کمی با او شوخی کردم؛ وقتی خدمت امام باقر(ع) رسیدم به من فرمود: چه چیزی به زن گفتی. رنگم پرید و خجالت کشیدم. بعد فرمود: دیگر به طرف آن زن مرو و درس مده».

قرار دادن حریم در روابط زن و مرد ثمراتی دارد که از جمله آن می‌توان به جلوگیری از آشفتگی ذهنی، کنترل غرایز جنسی، پرهیز از قرار گرفتن در موضع تهمت، آرامش روانی، تحکیم نظام خانواده و وفاداری به همسر، انجام سالم فعالیت‌های اجتماعی، کاهش جرائم اخلاقی همچون سقط جنین، هم‌جنس‌بازی و …، پیشگیری از ناکامی و شکست در زندگی و موفقیت تحصیلی و شغلی اشاره کرد.

انتهای پیام/