سرویس: اجتماعی 16:55 - دوشنبه 17 مهر 1396

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد؛

مردم فریب تبلیغات دستگاه های تصفیه آب را نخورند/ آب شرب کشور مورد تایید بهداشتی است

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هشدار داد: برخی شرکت های تبلیغ کننده دستگاه های تصفیه آب با فریب اذهان عمومی اقدام به ساخت فیلم های تبلیغاتی مبنی بر آلوده جلوه دادن آب آشامیدنی می کنند در صورتی که در مناطقی که آب توسط شرکت های آب و فاضلاب تامین می شود، مورد تایید مسئولین بهداشتی است.

به گزارش اصفهان شرق، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر افزود: در این فیلم های تبلیغاتی، آب آشامیدنی شبکه لوله کشی را با الکترودهای تجاری ( آهن –آلومینیوم ) الکترولیز می کنند. آب دارای املاح با الکترودهای تجاری ( آهن و آلومینیوم ) باعث تولید رنگ و لجن در اثر آزادسازی یون های آلومینیوم و آهن شده و منجر به تولید آبی کدر و سیاه می شود که به تصور اشتباه، ناخالصی های آب است در حالی که رسوبات تشکیل شده، ناشی از واکنش یون های آزاد شده از الکترودها با آب مورد آزمایش است و استفاده های سودجویانه از این الکترولیز می شود.

مرکز سلامت محیط و کار در ادامه این اطلاعیه افزوده است: تمام آب ها شامل آب های سطحی و زیرزمینی حاوی یون هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سولفات، کلرور، فلوراید و… هستند که عمدتا ناشی از انحلال مواد معدنی در آب بوده و وجود آن ها در صورتی که در محدوده مجاز باشند، برای سلامت مفید است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: انتخاب نوع تصفیه آب بر اساس ویژگی های آن می باشد و این کار توسط متخصصین انجام می شود و برای آب هایی که در شبکه عمومی توسط شرکت های آب و فاضلاب تامین شده و توسط معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور نظارت می شود نیازی به تصفیه آب اضافی نبوده و در صورت لزوم این کار توسط تامین کنندگان آب انجام می شود.

از طرف دیگر سامانه های تصفیه آب در شبکه های عمومی بطور دائم توسط کارشناسان شرکت های آب و فاضلاب و معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحت کنترل و آزمایش قرار گرفته و نگهداری می شوند در صورتیکه در سامانه های تصفیه آب خانگی این کنترل ها انجام نشده و اگر به هر دلیلی دچار مشکل شوند آب بی کیفیت و بعضا آلوده در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: برخی از دستگاه های تصفیه آب، املاح آب را که برای سلامتی مفید هستند به شدت کاهش می دهند همچنین در صورت عدم نگهداری صحیح از این دستگاه ها بار میکروبی آن افزایش یافته و به دلیل حذف کلر آب می تواند با آلودگی ثانویه مواجه شود.

مرکز سلامت محیط و کار در این اطلاعیه به هموطنان توصیه کرده است: در مناطقی که آب توسط شرکت های آب و فاضلاب تامین شده و مورد تایید مسئولین بهداشتی است نیازی به استفاده از دستگاه های تصفیه آب نیست و وزارت بهداشت نیز هیچکدام از این دستگاه ها را مورد تایید قرار نداده و توصیه ای هم برای استفاده از آن ندارد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.