اصفهان شرق

موکبهای ایرانی ۱۲۰ میلیون پرس غذا تقدیم زائران اربعین می‌کنند/ نحوه اسکان رایگان در منازل مردم عراق

کدخبر: 147420
1396/07/17 در ساعت 10:14

به گزارش اصفهان شرق، حسن پلارک درباره وظایف ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی و برنامه‌های پیش‌رو برای زائران اربعین اظهار کرد: مسئولیت اسکان، پذیرایی و تغذیه زائران ایرانی در مرزها و داخل عراق در ایام اربعین بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات و کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی است.

وی ادامه داد: خدمات‌دهی کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) به‌صورت کامل و از سوی موکبهای شناسنامه‌دار انجام ‌می‌گیرد؛ این خدمات‌رسانی در مبادی ورودی و خروجی مرزها، داخل خاک عراق، شهرهای مذهبی عراق(کربلا، نجف، کاظمین و سامرا) و مسیر پیاده‌روی زائران انجام می‌شود.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه تعداد زائران ایرانی مراسم اربعین حسینی در سال گذشته حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر بود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها امسال حدود 3 میلیون نفر از کشورمان در مراسم اربعین حسینی حضور می‌یابند که به همین منظور نقاط ضعف سالهای گذشته رفع شده و خدمات‌دهی نیز افزایش می‌یابد.

به گفته پلارک، اعتبارسنجی نسبت به خدمات‌دهی مراسم اربعین حسینی انجام گرفته و صد در صد این موضوع هم مردمی خواهد بود؛ ستاد و کمیته مشارکتهای مردمی، مسئولیت سازمان‌دهی خدمات‌رسانی مردمی را در این ایام به‌ عهده دارد.

نحوه دریافت پروانه‌ موکب‌داری برای ایام اربعین

وی به نحوه جذب خادمان و موکبها در استانهای مختلف کشور اشاره کرد و افزود: طبق اطلاع‌رسانی دفاتر ستاد بازسازی عتبات عالیات در استانهای کشور، داوطلبان موکب‌داری که غالباً از هیئتهای مذهبی بوده‌اند در ابتدا  ثبت‌نام اولیه را برای ایام اربعین حسینی انجام دادند و پس از طی مراحلی نظیر مشخص شدن میزان ارائه خدمات، پروانه موکب‌داری برای ایام اربعین را دریافت کردند.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: عمده برنامه‌ریزی‌ها و فعالیتهای ما برای موضوع اربعین حسینی از سه ماه قبل آغاز شده و هم‌اکنون به جمع‌بندی کاملی برای اقدامات موکبها و خدمات آنها دست یافته‌ایم.

بهره‌گیری از تجربیات سالهای قبل و رفع ایرادات

پلارک افزود: امسال از تجارب سالهای قبل به‌طور کامل بهره گرفته‌ایم که تمامی برنامه‌ریزی‌ها و رفع ایرادات نیز انجام شده است؛ بنابر تمهیدات اندیشیده شده موضوع تغذیه و اسکان به همراه سایر خدمات از سوی موکبها و خادمان اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد.

پخت روزانه 6 میلیون غذا پرس غذا در ایام اربعین

وی به موضوع تغذیه و اسکان زائران اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در طول مدت  20 روز، روزانه در هر وعده  2 میلیون پرس غذا تقدیم زائران اربعین حسینی خواهد شد که در  مجموع هر روز 6 میلیون پرس غذا از سوی موکبهای ایرانی به زائران داده می‌شود.

اسکان زائران اربعین در موکب‌های پروانه‌دار

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) ادامه داد: بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از زائران اربعین حسینی نیز هر شبانه‌روز در موکبهای ایرانی واقع در مبادی ورودی مرزها و شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا اسکان می‌یابند.

پلارک با بیان اینکه امسال خدمات‌‌رسانی منظم‌تر، کامل‌تر و بیشتر از سالهای قبل خواهد بود، گفت:‌ براساس تدابیر اندیشیده شده امسال زمینهای بیشتری برای موکبهای ایرانی در کشور عراق و مبادی مرزی در اختیار گرفته‌ایم؛ خدمات زیرساختی از جمله بحث آب، برق و فاضلاب زمینها هم حل شده  و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمامی برنامه‌ها اعم از فراهم شدن زمین، خدمات زیرساختی و رعایت مسائل ایمنی در ایام اربعین حسینی مورد توجه جدی ما خواهد بود.

کنترل زائران در ورودی و خروجی مواکب

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) توضیح داد: ضمناً رعایت مسائل ایمنی و امنیتی برای موکبهای محل اسکان زائران همچون آتش‌نشانی، اطفا حریق و کنترل ورودی و خروجی زائر به داخل موکبها را هم مورد توجه جدی قرار داده‌ایم تا خدایی ناکرده شاهد عملیات خطرناکی از سوی تکفیریها نباشیم.

به گفته پلارک، مرزهای شلمچه، چزابه، مهران و خسروی آماده استقرار موکبهای اربعین حسینی می‌شوند و این خدمات‌رسانی امسال به‌طور متناسب و متوازن انجام می‌گیرد یعنی موکبها به‌صورت مناسب توزیع و چینش شده‌اند و از تجمیع، کمبود و پراکندگی آنها در یک نقطه خاص جلوگیری شده است.

توزیع متوازن موکبها و عدم پراکندگی آنها در یک نقطه

وی با بیان اینکه توزیع موکبها متوازن انجام شده است، افزود: طبق برنامه‌ریزیها امسال در شهرهای ورودی به مرزهای چزابه، شلمچه، مهران و خسروی چندین موکب برای زائران در نظر گرفته شده است.

برپایی موکبهای جدید برای زائران اربعین حسینی

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه تمامی موکبهای ایرانی امسال دارای پروانه و شناسنامه هستند، گفت: امسال به غیر از موکبهای اسکان و تغذیه، برخی موکبها هم برای میان وعده، نظافت، پاکسازی، خیاطی، واکس، ویلچر و تعمیرات در نظر گرفته شده است.

پلارک تصریح کرد: امسال تمامی موکبهای ایرانی موظف به ارائه خدمات به همه زائران اربعین حسینی هستند و این خدمات‌دهی منوط به یک نقطه یا یک قشر خاص منحصر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همه موکبها طبق برنامه‌ریزی به زائران امام حسین(ع) خدمات می‌دهند، گفت:‌ امیدواریم با توجه به تجارب خوبی که در سالهای گذشته به دست آمد، امسال شاهد خدمات‌دهی بهتر به زائران اربعین حسینی باشیم و ثواب زیارت زائران هم نصیب ما و خادمان شود.

خدمات تغذیه‌ای به زائران اربعین 20 روزه است

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه خدمات‌ تغذیه‌ای در ایام اربعین از سوی موکبهای ایرانی حدود 20  روز و در فاصله پنجم تا بیست و پنجم آبان ماه انجام می‌گیرد، گفت: این خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی چند روز قبل از اربعین و چند روز پس از اربعین حسینی انجام می‌شود؛ موکبهای در نظر گرفته شده حدود 120  میلیون پرس غذا در این ایام تقدیم زائران می‌کنند.

صدور یک هزار و 350 پروانه موکب‌داری برای اربعین

پلارک با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اعزام موکب‌داران و ملزومات راه‌اندازی آنها در حال انجام است، گفت: تاکنون حدود یک هزار و 350 پروانه و مجوز موکب‌داری برای ایام اربعین حسینی 96 صادر شده که خدمات‌دهی آنها بر اساس جداول تعهدی و برنامه‌ریزی مشخص است.

وی با بیان اینکه حدود 15 هزار نفر موکب‌دار، خادم و اعضای زیرمجموعه کمیته‌ها امسال از ایران برای زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند، اظهار کرد: ویزای موکب‌داران و خادمان به صورت زیارتی و رایگان در نظر گرفته شده و مدت اعتبار آن نیز سه ماهه است.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع)تصریح کرد: چیدمان موکبها به نوعی طراحی شده که چند روز قبل و چند روز بعد از اربعین به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند که بعضاً این خدمات طبق برنامه‌ریزیها بر اساس تراکم جمعیت افزایش می‌یابد.

پلارک ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها و رایزنی‌های لازم برای دریافت زمین و انتقال کالاهای موکب‌داران با طرف مقابل انجام گرفته است و  هم اکنون نیز همه مراکز استانهای ما در عراق مشغول دریافت محلهای استقرار موکبها برای ایام اربعین حسینی هستند تا تمامی خدمات به‌موقع ارائه شود.

بزرگ‌ترین موکب ما در صحن حضرت زهرا(س) خواهد بود

وی درباره بزرگترین و کوچکترین موکبهای کشورمان اظهار کرد: محل اسکان و پذیرایی موکبها و گنجایش آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بزرگترین موکب ما 100 هزار نفر و کوچکترین موکب 200 نفر را در خود اسکان می‌دهند.

تشکیل عمده موکبها از سوی مردم

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: عمده موکب‌ها و خدمات آنها از سوی مردم و هیئتهای مذهبی انجام می‌گیرد، البته برخی موکبهای وسیع هم توسط ارگانها و آن هم با کمک داوطلبانه مردم و پرسنل برای خدمات‌دهی انجام می‌گیرد.

پلارک به دو باب از موکبهای بزرگ در شهرهای نجف و کربلا اشاره کرد و گفت:‌ دو باب از موکبهای عظیم که جزو طرح توسعه ستاد بازسازی عتبات محسوب می‌شوند هر شب در ایام اربعین، پذیرای هزاران نفر از زائران خواهند بود.

وی افزود: صحن حضرت زهرا(س) در شهر نجف امسال به طور مناسبی به خدمت‌رسانی زائران اربعین می‌پردازد و حدود 100 هزار نفر هر شبانه‌روز در آن اسکان می‌یابند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه بهر‌ه‌برداری کامل از صحن حضرت زهرا(س) انجام می‌گیرد، گفت: اسکان زائران در این محل با تمام امکانات نظیر سیستم گرمایشی، سرمایشی، تهویه، سرویسهای بهداشتی و حتی حمام خواهد بود.

پلارک یکی دیگر از موکبهای عظیم را موکب صحن عقیله بنی‌هاشم (حضرت زینب) در کربلای معلی دانست و افزود: در محل صحن حضرت عقیله بنی‌هاشم(حضرت زینب) در کربلا، موکب وسیعی برای اسکان و پذیرایی زائران تدارک دیده می‌شود.

اسکان 200 هزار نفر در منازل مردم عراق

وی همچنین به اسکان زائران در منازل مردم خوب عراق اشاره کرد و گفت: امسال بالغ بر 200 هزار نفر از زائران در خانه‌های مردم مهماندوست عراق در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین ساکن می‌شوند که برای این منظور نیز افرادی برای هدایت زائران در نظر گرفته شده‌اند؛ این برنامه‌ریزی نیز به مودت و دوستی بیشتر میان دو ملت کمک خواهد کرد.

 رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) در ادامه به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: زائران امکانات لازم اعم از وسایل سفر، داروهای ضروری و مدارک قانونی به‌ویژه ویزا و پاسپورت را همراه داشته باشند.

پلارک اظهار کرد: زائران کشورمان در ایام اربعین حسینی باید با مدارک قانونی از مرزها  تردد کنند و ضمناً به فرهنگ کشور دوست و همسایه احترام بگذارند.

انتهای پیام/تسنیم