سرویس: اجتماعی 01:58 - یکشنبه 16 مهر 1396

در مراسم ویژه عشایر نصرآباد جرقویه مطرح شد؛

لزوم پرداخت حق و حقوق عشایر رانده شده از کلاه قاضی/ سایه شوم خشکسالی بر زندگی عشایر سایه افکنده است

به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، ویژه برنامه ای در شهر عشایری نصرآباد جرقویه با حضور مردم و مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، مراسم روز عشایر امشب با حضور عشایر و مسوولان پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد جامع صاحب الزمان(عج) شهر نصر آباد برگزار شد.

*لزوم پیگیری حق و حقوق عشایر

نماینده مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تبریک روز ملی روستا و عشایر در مقدمه سخنان خود بر ضرورت تلاش همگانی برای حل مشکلات کشور پرداخت و افزود: درست است که علت بخش عمده ای از مشکلات کشور کارشکنی های دشمنان انقلاب اسلامی است اما برخی نیز منشا داخلی دارد و خودمان باید از ایجاد مشکل خودداری و برای رفع مشکلات موجود تلاش و همکاری کنیم.

مهندس حمیدرضا فولادگر سپس پیرامون مسائل و مشکلات مطرح شده درباره عشایر گفت: به سادگی به هر متقاضی مجوز بهره داری از معدن داده نمی شود ضمن این که بهره بهره برداران معادن باید موارد زیست محیطی را رعایت و خسارت وارده به دیگران را جبران و حق و حقوق آنها را بپردازند.

وی پیرامون حق و حقوق عشایر رانده شده از کلاه قاضی تاکید کرد: پیگیری های زیادی برای پرداخت حق و حقوق این قشر صورت گرفته و بارها به رئیس قبلی سازمان محیط زیست گوشزد شده و مجدد از طریق کلانتری رئیس جدید این سازمان پیگیری خواهد شد.

*حمایت از عشایر و برند سازی تولیدات دامی آنها

امام جمعه شهر ضمن تبریک این روز به عشایر از حضور پرشور مردم و مسئولان در این مراسم تقدیر و تشکر کرد و به بیان پاره ای از مشکلات و همچنین ظرفیت ها و قابلیت های زندگی عشایری پرداخت.

حجت الاسلام کمال دشتی بر ضرورت حمایت بیشتر از عشایر، بازاریابی برای محصولات و صنایع دستی آنها و برندسازی تولیدات دامی عشایر و همچنین توجه به معیشت و اشتغال این قشر مولد و زحمتکش تاکید کرد.

مسئول اداره دارایی جرقویه سفلی با تشریح بخشی از مسائل و مشکلات عشایر گفت: یکی از مشکلات، همین نامگذاری ۱۵ مهر به نام روز روستا و عشایر است که لازم است شورای فرهنگ عمومی در این زمینه تجدید نظر کند و زمان دیگری را برای این نام گذاری در نظر بگیرد چرا که در این زمان همه عشایر در حال کوچ از ییلاق به قشلاق هستند و به دلیل عدم اجتماع در محل ثابت امکان برگزاری ویژه برنامه برای عشایر وجود ندارد.

*توجه به حرکت آرام ساخت مجتمع بزرگ دامپروری عشایر

ولی الله عرب مختاری بلاتکلیفی عشایر در چهار ماه از سال را از دیگر مشکلات عشایر بر شمرد و افزود: ماه های فروردین، اردیبهشت، مهر و ابان عشایر اجازه ورود و حضور در ییلاق و قشلاق را ندارند و میان زمین آسمان بلاتکلیف هستند و کسی به داد آنها نمی رسد.

وی با اشاره به افزایش روزافزون بهره برداران غیربومی معادن در مرتع قشلاقی عشایر نصرآباد تاکید کرد: در حالی که بهره برداران معادن با استفاده از مواد ناریه و انفجار و سیم های کوه بر و انواع ماشین الات سنگین به تخریب گسترده مراتع، منابع طبیعی و محیط زیست مشغول هستند و یورت، آب انبار، آبشخور، بندهای خاکی و اغل بند عشایر را که برخی سابقه چندصد ساله و جنبه میراثی دارند را به راحتی از بین می برند؛ منابع طبیعی فقط زورش به عشایر بیچاره رسیده و به جرم دام مازاد انها را جریمه و راهی دادگاه و روانه زندان و محکوم به پرداخت جرایم سنگین می کند.

عدم پرداخت حق و حقوق عشایر رانده شده از کلاه قاضی، ضرورت حضور جمعیت هلال احمر در مناطق عشایری منطقه و حمایت بیشتر در راستای خدمت رسانی، آب رسانی و سوخت رسانی به عشایر از دیگر مطالب بیان شده توسط ولی الله عرب مختاری در این مراسم بود.

نامبرده تصریح کرد: در صورتی که مجتمع بزرگ دامپروری عشایر جرقویه که از سال 83 در حال پیگیری است عملیاتی و احداث شود با ساماندهی عشایر بخش بزرگی از معضلات و مشکلات انها بر طرف و زمینه خدمت رسانی به عشایر آسان تر و ارزانتر خواهد شد.

*سعی دشمن در جدا کردن فرزندان ما از دین است

اولین امام جمعه نصرآباد و امام جمعه فعلی باغبهادران با ابراز خوشحالی از حضور مجدد در بین عشایر نصرآباد به توصیف اخلاص و صفا و سادگی عشایر پرداخت و این روز را به انها تبریک گفت.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ سپس با توجه به قرار داشتن در ماه محرم به تبیین اهداف قیام سرور و سالار شهیدان و پیام رسانی حضرت امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها پرداخت و با یادآوری جانفشانی‌های شهدای راه اسلام و قرآن گفت: امروزه دشمن سعی دارد فرزندان ما را از دین جدا کند و ما باید با درس خداشناسی و معاد شناسی آنها را از افتادن در دام شیطان حفظ کنیم و با بهره گیری از الگوهایی همچون شهید حججی که به خاطر اخلاصش این گونه در ایران و جهان صدا کرد انها را به راه راست هدایت کنیم.

در این برنامه جمشید عرب صالحی شاعر عشایر شعری در وصف عشایر و دینداری و ولایتمداری آنها و نوجوان خوش الحان معراج غلامرضایی سرودی در وصف شهدای مدافع حرم اجرا کرد.

از طرف امام جمعه، دفتر امور عشایر جرقویه و شرکت تعاونی عشایری جرقویه از خانواده معظم شهدای عشایر تجلیل و از 10 تن از عشایر نمونه تقدیر شد.

حسن جعفری هرندی بخشدار جرقویه سفلی نیز در این ویژه برنامه به ذکر خاطره ای از حضور خود به اتفاق امام جمعه نصرآباد و تعدادی از مسوولان در بین عشایر در منطقه ییلاقی پرداخت و دهقان مسوول دفتر امور عشایر جرقویه در سخنان کوتاهی با ارائه گزارشی پیرامون پیگیری مشکلات عشایر و خدمت رسانی به انها، توضیحاتی پیرامون نحوه اعطای تسهیلات اشتغالزا به افراد متقاضی بیان کرد.

انتهای پیام/ ولی الله عرب مختاری

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.