سرویس: اجتماعی 08:53 - شنبه 15 مهر 1396

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان مطرح کرد:

تجلیل پلیس از ۴۳ هزار نفر از رانندگان قانونمند اصفهانی برای اولین بار در کشور

پلیس اصفهان از ۴۳ هزار نفر از شهروندان اصفهانی که طی چند ماه گذشته به دلیل قانونمندی برگه هایی را از نیروی انتظامی دریافت کرده اند، در همایش «رانندگان قانونمند» تجلیل خواهد کرد.

به گزارش اصفهان شرق، امسال  هفته نیروی انتظامی با شعار «پلیس برای امنیت، امنیت برای همه» از جمعه ۱۴ مهرماه آغاز شده است.

همانگونه که فرماندهی معظم کل قوا در مراسم اخیر فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی فرمودند: «توانایی‌ها، اقتدار و رشادت نیروی انتظامی مایه‌ افتخار و سربلندی نظام جمهوری اسلامی است که این اقتدار به برکت مجاهدت های خالصانه غیورمردان ولایتمدار ناجا و ایثار شهیدان و جانبازان این نیروی سرافراز در دوران ۸ سال دفاع مقدس و عرصه‌های مصاف با اشرار، قاچاقچیان و تهدیدگران امنیت عمومی کشور حاصل شده است»، پلیس در جمهوری اسلامی ایران مفهومی متفاوت داشته و یک نیروی ولایی و مسلمان به شمار می‌رود که در عین حال برخاسته از مردم بوده و در کنار پاسداری از حریم ولایت و ارزش‌های اسلامی، حافظ حقوق مردم عزیز و تامین کننده‌ آرامش برای آنان است.

در این فرصت به مناسبت فرارسیدن هفته گرامیداشت نیروی انتظامی، گفتگویی را با «سرهنگ حسین حسین زاده- جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظتان می گذرد:

دلیل اینکه یک هفته به عنوان «هفته نیروی انتظامی» نامگذاری شده است، چیست؟

تصور می کنم این از هوشمندی مردم و مسئولان ما است که «پلیس» را به عنوان یکی از نهادهای اصلی در برقراری امنیت تشخیص داده اند.

امنیت یکی از مؤلفه های اصلی زندگی فردی و اجتماعی همه انسان ها است، اگر در جامعه ای امنیت وجود نداشته باشد و نابسامانی و بی نظمی حاکم باشد، استعدادها شکوفا نمی شوند و زندگی مردم توأم با آرامش نخواهد بود و مردم نخواهند توانست آنگونه که باید، به کمال و پیشرفت برسند.

هماهنگونه که هوا برای زندگی انسان لازم و حیاتی است، امنیت هم برای زندگی جمعی مردم به ویژه با پارامترهای موجود در شهرهای بزرگ که میلیون ها نفر در کنار هم زندگی می کنند، بسیار مهم است.

موضوع مهاجرت اقوام و طوایف مختلف از شهرها و کشورهای مختلف و زندگی در کنار همدیگر، دولتمردان را به این نتیجه رسانده که امنیت مؤلفه اساسی زندگی امروز است، بنابراین اگر جامعه ما به نیروی انتظامی توجه کرده و یک هفته را به نام هفته نیروی انتظامی معرفی کرده است، تصور می شود فرصت مغتنمی فراهم شده تا بیش از گذشته دیدگاه ها، اهداف و  برنامه های پلیس مطرح شود و بیش از گذشته به آنچه مردم می خواهند، گوش بسپاریم.

روز شمار هفته نیروی انتظامی با چه عناوینی نامگذاری شده است؟

شعار هر سازمانی ریشه در اهداف و نگرش های آن سازمان دارد؛ هفته نیروی انتظامی امسال با شعار «پلیس برای امنیت، امنیت برای همه» آغاز شده است زیرا یکی از اساسی ترین نهادهایی که برای امنیت تلاش می کند، نیروی انتظامی است اما بهره برداران آن همه مردم هستند.

روز شماری را برای هفته نیروی انتظامی در نظر گرفته ایم؛ روز اول هفته نیروی انتظانی به عنوان «پلیس، حاکمیت ارزش های اسلامی، ولایت مداری و جامعه ایمانی» نامگذاری شده و روز شنبه به عنوان دومین روز از هفته ناجا به نام «پلیس، اقتدار، کارآمدی و حرفه ای گری» است.

در نیروی انتظامی تخصص و حرفه ای گرایی یکی از مهمترین مأموریت های پلیس است، چون بعضاً ما با مجرمانی که از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و اصرار بر ارتکاب جرم دارند، مواجه هستیم که برای متوقف کردن آنها قطعاً پلیس به مهارت و تخصص ویژه نیاز دارد و به هیمن دلیل دومین روز هفته ناجا  به این عنوان نامگذاری شده است.

روز یکشنبه و سومین روز هفته نیروی انتظامی «پلیس، هوشمندی، پاسخگویی و مردم داری» نامگذاری شده است چرا که «مردم داری» ریشه در آموزه های دینی و اخلاقی ما دارد.

هر چند کار پلیس بسیار دشوار و پیچیده است و گاهی اوقات مجبور هستیم از سلاح قانون علیه مجرمان استفاده کنیم اما ۹۷ درصد مردم مرتکب بزه نیستند و فقط ۳ درصد آنها مجرم می شوند، لذا ما باید حتی نسبت به ۳ درصد هم با مهربانی توأم با قاطعیت، صراحت و قانون عمل کنیم.

بنابراین مردم داری یکی از اساسی ترین محورهای کار نیروی انتظامی است.

سرعت رشد هوشمندی نیروی انتظامی هم بسیار فوق العاده است.

چهارمین روز هفته نیروی انتظامی دوشنبه ۱۷ مهرماه به عنوان «آموزش همگانی، مشارکت عمومی و پیشگیری اجتماعی» نامگذاری شده است؛ مدتی پیش اتفاقی در تهران رخ داد که کام همه مردم را تلخ کرد، دختر بچه ای همراه با خودرو ربوده شد و باعث تکدر مردم گردید، این حادثه چند روز پیش هم در اصفهان اتفاق افتاد اما توانستیم با حضور همکارانمان در تمام چهارراه ها و میادین شهر سارقان را وادار کنیم دختر بچه و اتومبیل را رها کنند و بدانند از اصفهان نمی توانند فرار کنند، این اقدام پلیس فوق العاده بود اما آنچه که باعث نگرانی ما شد این بود که با توجه به اینکه حادثه تهران را همه شنیده بودند چرا باز هم پدر و مادر ها و پدربزرگ و مادربزرگی که در اصفهان بودند بازهم اتومبیل خود را روشن گذاشته و از آن خارج شدند و بچه را در خودرو تنها گذاشتند حتی برای یک لحظه کوتاه!

توجه به این نکات هوشمندی مردم را می طلبد.

در شهر اصفهان با حدود ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار نفر جمعیت، با گرایش ها و دیدگاه های مختلف، مردم باید به این موضوعات بسیار مهم توجه داشته باشند.

یکی از رویکردهای ما افزایش سطح مشارکت همگانی مردم و آموزش عمومی است که در این روز به تعداد زیادی از مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها می رویم  و جلسات متعددی در این رابطه خواهیم داشت.

روز سه شنبه ۱۸ مهرماه که پنجمین روز هفته نیروی انتظامی به شمار می رود به ا نام «پلیس، قانون گرایی، انضباط اجتماعی و امنیت پایدار» نامگذاری شده است. معتقدیم برای امنیت پایدار نیاز به توسعه پایدار داریم.

یکی از اساسی ترین محورهای توسعه پایدار مشارکت مردم است؛ مردم در مسایل مختلف باید نسبت به امنیت پایدار توجه داشته باشند که در این روز گفتمان های فوق العاده ای خواهیم داشت، به خصوص در اصفهان پیرامون موضوع انضباط اجتماعی اصرار داریم چرا که اصفهان به عنوان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» و اینکه دهها هزار نفر میهمان از اقصی نقاط دنیا وکشور در ایام مختلف سال به اصفهان مسافرت می کنند، حتماً نسبت به فرهنگ ما قضاوت خواهند کرد.

ما در استان اصفهان سعی بر تشویق مردم به رعایت انضباط اجتماعی کردیم، در این استان طی چند ماه گذشته ۴۳ هزار نفر از شهروندان از پلیس برگه هایی را به دلیل تمیز بودن خودرو، بستن کمربند ایمنی و دیگر نکات رانندگی دریافت کرده اند.

برای همه این افراد پیامک ارسال و از آنها دعوت شده تا روز ۲۴ مهرماه ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در سالن پیروزی اصفهان حضور به هم رسانده و در «همایش رانندگان قانونمند» شرکت کنند؛ ما به همه آنها هدیه ای تقدیم خواهیم کرد و از ۱۱۰ نفرشرکت کنندگان هم که در قرعه کشی نام آنها اعلام می شود، به صورت ویژه قدردانی خواهیم کرد.

این ایده برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد؛ می خواهیم بگوییم برای برقراری انضباط اجتماعی فقط جریمه و برخورد تند مؤثر نیست بلکه مشارکت مردم به تحقق این مهم بسیار کمک می کند.

روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ششمین روز هفته نیروی انتظامی است که به عنوان «پلیس، دانش بنیانی، پژوهش محوری و توانمندی» نامگذاری شده است.

پلیس اصفهان دفتر تحقیقاتی دارد که بسیار فعال است و دهها عنوان پایان نامه در رشته های علوم انسانی، گردشگری، نظم و امنیت، جامعه شناسی، خانواده و دهها عنوان ترجمه کتاب های مرتبط با موضوعات انتظامی را حمایت و پشتیبانی کرده است.

اتاق های اندیشه ورزی نیز در پلیس اصفهان به صورت متعدد برگزار می شود.

روز پجشنبه ۲۰ مهرماه که آخرین روز هفته نیروی انتظامی است، با عنوان «پلیس، حماسه حسینی، فضائل اخلاقی، ایثار و شهادت» است که در این روز از خانواده معظم شهدای نیروی انتظامی و ایثارگران تجلیل به عمل خواهیم آورد.

مردم چگونه می توانند برای برقراری امنیت و آرامش مشارکت جدی با پلیس داشته باشند؟

یقین داریم که بدون حضور و مشارکت مردم برنامه های پلیس به نتیجه نهایی نخواهد رسید.

باید از حضور مردم در طرح ها و هدف گذاری ها استفاده کرد، نه تنها ما بلکه در تمام دنیا این موضوع وجود دارد که سازمان هایی که ارتباط مستقیم با مردم دارند، بدون مشارکت آنها به نتیجه نخواهند رسید.

زمانی که توسعه پایدار مطرح شد، مشارکت اساسی ترین پارامترهای توسعه پایدار قلمداد شد اما برای مشارکت مردم، نیاز به آگاهی بخشی داریم زیرا مشارکت مردم منجر به افزایش اعتماد آنها می شود.

معتقدیم اگر طرح های امنیت محله محور، را اجرا می کنیم، اگر در موضوع ترافیک آمار کشته های سوانح رانندگی را از عدد ۲۷ هزار نفر در سال به کمتر از ۱۷ هزار نفر در سال گذشته رساندیم و امسال هم خوشبختانه در استان اصفهان تاکنون ۱۳۲ هزار نفر کمتر از سال گذشته در تصادفات رانندگی کشته شده اند، غیر از مشارکت و همیاری مردم با پلیس نبوده است.

«پلیس یارهای محرم» هم نمادهای مشارکت مردم با پلیس در ایام محرم هستند.

ما بر مشارکت مردم اصرار داریم و در این راستا اتفاق های خوبی رقم خورده است؛ معتقدیم ایده های مردم جدا از قانونمندی، مشارکت مردم  می تواند در کاهش جرایم و افزایش امنیت بسیار مؤثر باشد.

نقش پلیس در موضوع آموزش شهروندان در همه بخش ها چیست؟

آموزش همگانی یکی از راهبردهای اساسی نیروی انتظامی در کشور است.

تقریباً همه رؤسای کلانتری های در مدارس راهنمایی، دبیرستان ها حضور پیدا کرده اند، پلیس راهور هم با آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگی دارد و در مدارس حضور پیدا می کند.

ما به صورت مستمر برنامه های پلیس را در قالب گفتمان و میزگرد در صدا وسیما اعلام می کنیم و در بخش آموزش همگانی نیز تلاش های هوشمندانه و مستمری داریم.

مردم چگونه می توانند امنیت ساز باشند؟

زندگی امروزه متفاوت با یک دهه گذشته است؛ تا ۲۰ سال پیش خودپردازها نبودند، امروز این امکان است اما سوء استفاده هایی هم توسط مجرمان از این امکانات انجام می شود.

در زندگی امروز ما به مهارت های خاصی نیاز داریم، مردم باید مهارت های اجتماعی خود را مرتبط با مخاطراتی که وجود دارد، افزایش دهند و در مسایلی که برایشان مبهم است با شماره ۱۱۰ پلیس تماس بگیرند.

پلیس اصفهان در روز ۲۴ مهرماه گردهمایی با خیّرین امنیت ساز در اصفهان برگزار خواهد کرد که این خیّرین هم مادی و هم معنوی برای افزایش امنیت اجتماعی در استان به پلیس کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.