سرویس: اخبار شهرستان 11:29 - جمعه 14 مهر 1396

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان:

بی قانونی وزارت نیرو بر رودخانه زاینده رود واضح و شفاف است/ سایه «طرح بن بروجن» بر حقابه کشاورزان اصفهانی

امینی دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان گفت: این وزارت خانه از یک طرف می گوید که برای تکمیل تونل سوم پولی نیست ولی چرا برای اجرای سریع طرح بن بروجن با سرعت پول پیدا می شود تا این طرح به اتمام رسد.

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی اصفهان شرق، با اشاره به اینکه وزارت نیرو به همان میزان آبی که تولید و وارد زاینده رود کرده است، حق برداشت دارد، گفت: وزارت نیرو تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و خدنگستان را با سرمایه گذاری دولت احداث و آب را به زاینده رود وارد کرد، که جمع آورد این سه طرح به اضافه 30 میلیون متر مکعب آب در تونل اول کوهرنگ 384 میلیون متر مکعب بوده و متعلق به وزارت نیرو است.

اسفندیار امینی اظهار کرد: وزارت نیرو به اندازه 384 میلیون متر مکعب، حق برداشت آب از زاینده رود به منظور شرب، صنعت و توسعه کشاورزی اصفهان، چهارمحال و یزد را دارد و اگر بیش از این بخواهد از زاینده رود برداشت کند قطع به یقین شامل حقابه کشاورزان می شود.

وی با اشاره به بند 2 مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب افزود: کل آورد طبیعی آب رودخانه به اضافه تونل اول منهای (30 میلیون متر مکعب) متعلق به حقابه دار است و به هیچ وجه نباید از این دو منبع، به مصرف شرب و صنعت برسد.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان تاکید کرد: وزارت نیرو هزار و 291 میلیون متر معکب آب به جای 384 میلیون متر معکب تاکنون تخصیص داده است و سوال ما این است که بر چه اساسی 907 میلیون مترمعکب آب بیشتر از حجم تولیدی خود برداشت کرده است.

وی با اشاره به طرح های اجرایی وزارت نیرو از زاینده رود علی رغم خشکی بی حد این رودخانه اذعان کرد: وزارت نیرو بی قانونی واضح و شفافی بر زاینده رود داشته است و باید محل تامین آب بن بروجن، طرح گلاب و 42 طرح چهارمحال و بختیاری مشخص شود.

امینی با بیان اینکه نهادهای قضایی باید وارد عمل شوند، گفت: وزارت نیرو چه هدفی را دنبال می کند چرا که می داند طی این چند سال اصفهان با خشکی روبه روست و همچنان مصمم بر اجرای طرح های جدیدی بر این رودخانه است و در این صورت باید نهادهای قضایی وارد عمل شوند و جلوی تخلفات وزارت نیرو را بگیرند.

وی از سیاست یک بام و دوهوای وزارت نیرو خبر داد و خاطر نشان کرد: این وزارت خانه از یک طرف می گوید که برای تکمیل تونل سوم پولی نیست ولی چرا برای اجرای سریع طرح بن بروجن با سرعت پول پیدا می شود تا این طرح به اتمام رسد.

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه از سال 71 در حوضه زاینده رود فعال بوده ام تصریح کرد: نمی توانم باور کنم که این طرح ها از سر دلسوزی برای کشور و تامین آب شرب برای مردم باشد چرا که چندین سال است خشکی و مرگ تدریجی گاوخونی و زاینده رود به وضوح دیده می شود و کسی توجه نمی کند.

انتهای پیام/ ز ش

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.