اصفهان شرق

اما و اگر‌های واریز سود سهام عدالت/طرحی که به درستی اجرایی نشد

کدخبر: 146864
1396/07/11 در ساعت 15:09

به گزارش اصفهان شرق، باتوجه به بسته شدن سامانه سهام عدالت، از ابتدای مهرماه سال جاری، این سامانه مجدد برای تکمیل سرمایه مشمولان سهام عدالت بازگشایی شد، اما هنوز گروه بندی‌ها و الویت واریز سود سهام عدالت مشخص نیست و تنها کمی از مشمولان  حساب خود را تا سقف یک میلیون تومان را تکمیل کردند.

 اعلام شماره شبا محدودیت زمانی ندارد و همه می‌توانند پس از ۱۰ مهر ماه مجددا شماره شبای خود اعلام کنند، تاکنون ۳۷.۵ میلیون نفر صورتحساب خود را مشاهده کرده‌اند و ۳۲.۵ میلیون نفر نیز برای اعلام شماره شبای خود به سامانه سازمان مراجعه کرده‌اند.

گفتنی است، طرح ساماندهی سهام عدالت از ماه‌های پایانی سال گذشته شروع شد و مشمولان از طریق سایت www.samanese.ir به صورت حساب سهام عدالت خود دسترسی پیدا کردند و در آن صورت حساب مشخص شد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر بابت ۱۰ سال گذشته ۵۳۲ هزار تومان سود پرداخت کرده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که تا پایان شهریور ماه اولین مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود، هرچند تقسیم سودها نیز انجام شده اما هنوز وضعیت گروه‌بندی و اولویت‌ها مشخص نشده و سازمان خصوصی‌سازی در انتظار مصوبه جلسه شورای عالی‌اصل چهل و چهار برای واریز سود است.

طرح سهام عدالت به درستی اجرایی نشد

محمدحسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی  با اشاره به عدم پرداخت سود سهام عدالت مشمولان در پایان شهریورماه اظهار کرد: پرداخت سود سهام عدالت در مجلس مطرح شده بود، اما نتوانست بطور صحیح اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه ضعف واریز سود سهام عدالت از سوی متولیان این امر صورت گرفته عنوان کرد: طرح سهام عدالت اقدام بسیار خوبی بود که صورت گرفت، اما ضعف مدیریتی از عوامل تاثیرگذار درعدم پرداخت سود آن به حساب می‌آید.

حسن نژاد تصریح کرد: زمانی که اجرای این طرح در(دولت نهم و دهم) صورت گرفت توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند، اما متاسفانه دخالت دولت دراین امر سبب شد که نارضایتی‌هایی درخصوص سازی شکل گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی عنوان کرد: امیدواریم که اجرای درست این طرح در اولویت قرار گیرد چرا که این ساختار شکل گرفته و باید پایان خوشی هم به همراه داشته باشد.

واریز سود سهم عدالت نباید منتفی شود

غلامحسین خورشیدی کارشناس اقتصادی دراین باره گفت: زمان واریز سود سهام عدالت مشخص و شفاف نیست و نمی‌توان به طور قطع قضاوتی درمورد آن داشت.

وی عنوان کرد: پرداخت سود سهام عدالت پدیده‌ای است که شاید دولت فعلی تمایل چندانی برای اجرای آن ندارد، اما مجبور است با آن کنار بیاید.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه واریز سود سهام عدالت را نمی‌توان منتفی کرد،گفت: باید ابزاری برای حل و مدیریت این مساله درنظر گرفت تا بتوان آن را به گونه مناسب اجرایی کرد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان