سرویس: سیاسی » بین الملل 18:04 - دوشنبه 10 مهر 1396

استقبال سران سیاسی کردستان عراق از طرح آیت‌الله سیستانی

سران سیاسی کردستان عراق از طرح مرجعیت عراق استقبال و برای گفت‌وگو با بغداد اعلام آمادگی کرد.

به گزارش اصفهان شرق، سران سیاسی کردستان عراق عصر یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از طرح مرجعیت عالی عراق (آیت الله علی سیستانی) در خصوص همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق، استقبال کردند.

به گزارش شبکه خبری «رووداو» کردستان عراق، در این بیانیه آمده است که «ما نمایندگان اکثریت احزاب کردستان، از دعوت مرجع عالی‌قدر آیت الله العظمی، سید علی سیستانی که آقای احمد صافی نماینده ایشان در خطبه‌های نماز جمعه روز ۸ محرم (۲۹-۹-۲۰۱۷) ایراد کرد، استقبال می‌کنیم…».

سران سیاسی کردستان عراق در این بیانیه‌ای «این طرح را گامی مهم در حفظ اصول برشمرده‌اند و آن را آغازی برای حمایت از صلح و امنیت اجتماعی و اجتناب از خشونت و تهدید دانسته‌اند».

شیخ احمد صافی در خطبه‌های نماز جمعه ضمن برحذر داشتن کُردهای عراق از برداشتن گام‌های یکجانبه به سوی تجزیه و جدایی و تلاش برای تحمیل آن به عنوان واقعیتی جدید، آنان را به حل مشکل از طریق قانون اساسی دعوت کرد و هشدار داد که ممکن است اقدام آنان با واکنش‌های داخلی و خارجی تبعات ناگواری داشته باشد که برای مردم کُرد خطرناک‌تر باشد.

به گفته نماینده آیت‌الله سیستانی، گام‌های یکجانبه به سوی تجزیه و جدایی، فضا را برای دخالت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در امور داخلی عراق بازمی کند تا آنان منافع و برنامه‌های خود را که به زیان مردم عراق است، دنبال کنند.

بیانیه سران سیاسی کردستان عراق همچنین تصریح کرد که «دعوت مرجعیت عالی به گفت‌وگو مطابق با چیزی است که سران کردستان می‌خواهند و آن این است که گفت‌وگو تنها راه حل مسائل میان بغداد و اربیل است».

در این بیانیه آمده است که بر اساس دعوت مرجعیت، کردستان عراق آماده مذاکرات مستقیم و جدی با دولت عراق است.

همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق که روز ۲۵ سپتامبر برگزار شد، مورد مخالفت دولت مرکزی عراق، همسایگان آن و کشورهای دیگر و همچنین سازمان ملل است.

بغداد این همه‌پرسی را بر خلاف قانون اساسی دانسته و اعلام کرده که آن را به رسمیت نخواهد شناخت. هم‌اکنون دولت مرکزی عراق، مسیر پروازهای ورودی و خروجی به کردستان عراق را مسدود کرده است.

انتهای پیام/مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.