سرویس: اقتصادی 13:20 - دوشنبه 10 مهر 1396

جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان:

ریشه اصلی بحران زاینده‌رود در سوء مدیریت و بی توجّهی به قوانین است

جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان از مسئولان استانی خواستار پیگیری اجرای مصوبات قانونی در حوضه زاینده‌رود شدند.

به گزارش اصفهان شرق، جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان در بیانیه‌ای با اشاره به مشکلات حوضه زاینده رود  و برشمردن ریشه این مشکلات خواستار پیگیری مسئولان پیرامون اجرای مصوبات قانونی در حوضه زاینده‌رود شدند. در این بیانیه آمده است: آنچه امروز بر رودخانه زاینده‌رود و ساکنین و کشاورزان حوضه این رودخانه می‌گذرد برکسی پوشیده نیست امّا آنچه موجب تأسف است این‌که از زمان شروع بحران زاینده‌رود و تشخیص ریشه‌های آن نه‌تنها گام‌های جدّی و مؤثری در راستای حل آن‌ها برداسته نشده بلکه روزبه‌روز به مشکلات و معضلات آن افزوده شده و موضوع پیچیده‌تر گردیده است:

جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان درباره ریشه اصلی بحران تأکید کرده است: ریشه اصلی بحران را باید در سوء مدیریت و بی توجّهی به قوانین و مصوبات جستجو کرد که ذیلاً به بعضی از موارد اشاره می‌گردد.

1.عدم رعایت قانون توزیع عادلانه آب و مصوبه 9 ماده‌ای دولت

2.برداشت‌های جدید بدون ایجاد منابع جایگزین و استفاده از حق‌آبه‌های قانونی و شرعی ساکنین حوضه زاینده‌رود بدون جلب رضایت ایشان

3.توسعه برداشت‌های بی‌رویه در کل حوضه بدون توجه به اصول علمی و نظرات کارشناسان و عدم‌اصلاح الگوی مصرف

4.بی‌توجهی در تأمین اعتبارات لازم برای ایجاد منابع پیش‌بینی‌شده و برداشت قبل از ایجاد این منابع

5.عدم توجه به تأمین حق آبه گاوخونی و تبدیل آن به منبع مخاطره‌آمیز زیست‌محیطی

با کمال تأسف اخیراً نیز شاهد تعریف جدیدی برای برداشت آب از این حوضه با عنوان پروژه (بن – بروجن) هستیم که سبب کاهش مضاعف ورودی آب به حوضه زاینده‌رود خواهد شد و این در حالی است که مصوبات قبلی برای تأمین منابع جایگزین و ازجمله تونل سوم کوهرنگ و پروژه بهشت‌آباد به دلایل مختلف و ازجمله تأمین اعتبارات همچنان متوقف مانده است.

جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان بر اساس رسالت شرعی، سیاسی و اجتماعی خود لازم می‌داند توجه استاندار محترم و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی را به تداوم بحران و عواقب اجتماعی و امنیتی بی توجّهی به حقوق ساکنین حوضه زاینده‌رود جلب نماید.

به نظر ما حل این بحران جز با عزم جدّی و اراده واحد مسئولان و مجمع نمایندگان استان و وحدت همه احزاب و فعالان سیاسی برای حل مهم‌ترین معضل شهر و استان امکان‌پذیر نیست.

در پایان از استاندار محترم و نمایندگان محترم استان درخواست می‌نماییم پیگیری برای اجرای مصوبات قانونی در حوضه زاینده‌رود را در رأس کارهای خود قرار داده و از ارشادات و پشتیبانی‌های علمای بزرگ استان برای پیشبرد سریع‌تر امور استفاده نمایند.

جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان آمادگی خود را برای مشارکت جدّی و همه‌جانبه در پیشبرد این امر مهم و سرنوشت‌ساز اعلام می‌نماید.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.