اصفهان شرق

بهترین آثار سینمای دفاع مقدس

کدخبر: 146024
1396/07/07 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، روز 31 شهریور سال 59 ارتش بعث عراق با حمله هوایی به فرودگاه های ایران رسما اعلان جنگ علیه ملت و انقلاب نوپای اسلامی کرد. این جنگ هشت سال به طول کشید و در طول این هشت سال به هردو کشور خسارات جبران ناپذیری وارد شد . ملت ایران در تمام هشت سال دفاع مقدس شهدا و جانبازان بسیاری برای دفاع از آب و خاک خود تقدیم کردند.

هنرمندان بسیاری بعد از اتمام جنگ و حتی در طول جنگ با حضور درجبهه ها یا شهرهای درگیر جنگ سعی داشتند راویان این دفاع جانانه باشند. بسیاری از فیلمسازان آثار مستند بینظیری در حین انجام عملیات ها ساختند همچون شهید آوینی که بعد از دفاع مقدس نیز به دیدار دوستان شهیدش رفت و برای آیندگان مجموعه ماندگار روایت فتح را برجای گذاشت.

بسیاری از فیلمسازان ما نیز چه در دوران هشت ساله دفاع مقدس چه بعد از آن در این باره آثار سینمایی بسیاری ساختند که بعضی از این آثار در ذهن مخاطبان سینما ماندگار شدند و توجه بسیاری از منتقدان سینما را به خود جلب کردند. در زیر باهم مروری بر آثتر خاطره انگیز با موضوع دفاع مقدس داریم.( این آثار هیچ ترتیب و نمره بندی خاصی ندارند)

آژانس شیشه ای به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

داستان نجات عباس، بسیجی شهرستانی که ترکش خمپاره‌ای را کنار شاهرگ گردنش از دوران حضورش در جبهه به یادگار دارد، به دست حاج کاظم و حوادثی که بعد از آن در یک آژانس هواپیمایی رخ میدهد در بسیاری از نظر سنجی ها بهترین فیلم سینمایی ایران بعد از انقلاب است. این فیلم که بسیاری آنرا تقلیدی از فیلم «بعد از ظهر» سگی میدانند در جشنواره فجر سال 76 هشت جایزه در یافت کرد. این اثر بدون شک یکی از ماندگار ترین آثار سینمای دفاع مقدس ایران است.

خداحافظ رفیق به کارگردانی بهزاد بهزاد پور

یکی از متفاوت ترین و در عین حال شیرین ترین آثار سینمای دفاع مقدس فیلم سه اپیزودی خداحافظ رفیق بود کخ سه ماجرا را با شیوایی و زیبایی فوق العاده ای به مخاطب نشان میداد این اثر ماجراهای بعد از هشت ساله دفاع مقدس و یا زندگی شهری خانواده های رزمندگان را روایت میکرد.

بوی پیراهن یوسف به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

داستان انتظار و امید یک پدر برای بازگشت پسرش از اسارت یکی از احساسی ترین و در عین حال پر معنا ترین اثر سینمایی در ژانر دفاع مقدس بود. امید یک پدر برای بازگشت پسری که همگان بر شهادتش گواه میدهند و درگیری آن پدر با یک خواهر منتظر که منتظر برادر دوقلویش است در سال 74 بر پرده سینماهای ایران شکل گرفت . علی نصیریان و نیکی کریمی به خوبی از عهده این نقش ها برآمدند و اثری ماندگار را به کارگردانی حاتمی کیا خلق کردند.

شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار

این بار روایت انتظار یک مادر برای پسرش را یک کارگردان زن به اسم نرگس آبیار برای ما روایت میکند. این فیلم به خوبی دلبستگی و عشقی که بین یک مادر و پسش وجود دارد را به تصویر میکشد و مخاطب را برای یک انتظار و دلدادگی محض آماده میکند . مریلا زارعی در نقش الفت بازی بسیار خوبی در این نقش سخت داشت.

لیلی با من است به کارگردانی کمال تبریزی

پرویز پرستویی اینبار در نقش یک خبرنگار ترسیده از جنگ خنده را بر لبان مخاطبان سینما می آورد خنده ای که در انتها به یک تفکر و اندیشه درباره تغییرات این خبنگار می انجامد ب شک لیلی با من است یکی از شیرین ترین فیلمهای دفاع مقدس است که همه ی فاکتور های لازم برای جلب نظر منتقدان و مخاطبان را دارد.

روز سوم به کارگردانی محمد حسین لطیفی

محمد حسین لطیفی با اعتماد به عده ای بازیگر جوان یکی از ماندگارترین آثار سینمایی ایران را که برگرفته از داستانی حقیق است را به تصویر کشید این فیلم سرشار از احساس روزهای نخست جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر را رواغیت میکرد. ماجراهایی که پیرامون نجات یک دختر خرمشهری به دست برادرهایش و رزمنده ها را روایت میکند.

اخراجی ها مسعود ده نمکی

از دیگر آثار طنز سینمای دفاع مقدس که نظر مخاطبان سینما را بهخود جلب کرد قسمت اول اخراجی ها بود اخراجی ها مراحل تحول و شهادت یک جوان کوچه و بازاری را روایت میکرد این فیلم تبدیل به پرفروشترین اثر سینمایی ایران شد . اخراجی ها شاید از نظر هنری مانند سایر آثار جوایز کسب نکرده باشد ولی در بین مخاطبان سینمای ایران یکی از به یادماندنی ترین آثار است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان