سرویس: اقتصادی 10:45 - چهارشنبه 05 مهر 1396

استاندار اصفهان تاکید کرد:

۸۴ درصد سد زاینده‌رود خالی است/ضرورت اصلاح برنامه‌ریزی بخش آب و کشاورزی اصفهان

استاندار اصفهان بر اصلاح فرآیندها و برنامه ریزی ها در بخش های آب و کشاورزی با توجه به تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: حجم مخزن سد زاینده رود در پایان سال آبی نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۷۳ درصد کاهش داشته است و هم اکنون ۱۶ درصد سد زاینده رود پر است.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، اظهار داشت: در مدت حدود ۳۰ سالی که از تشکیل مدیریت بحران در کشور می گذرد اقدامات خوبی صورت گرفته و تشکیل ستادهای استانی بسیار راهگشا بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید این ستاد در شهرستان ها نیز تشکیل شود، افزود: فرمانداران باید نسبت به تشکیل جلسات این ستاد در شهرستان های محل ماموریت خود اهتمام بیشتر ورزند.

استاندار اصفهان کارگروه های تخصصی این ستاد را بسیار مهم خواند و افزود: مدیران دستگاه ها باید به صورت جدی در این جلسات شرکت نمایند و گزارش آن ارائه کنند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد اخبار و گزارش های ارسالی از وقوع حوادث متناقض است، افزود: لازم است براساس دستورالعمل، مشخص شود که در مورد هر حادثه ای، کدام دستگاه با هماهنگی مدیریت بحران استانداری نسبت به اطلاع رسانی اقدام کند.

زرگرپور با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص میزان بارش ها در سال زراعی گذشته، بیان داشت: استان اصفهان رتبه سیزدهم کم بارشی کشور نسبت به بلندمدت را در سال زراعی گذشته به خود اختصاص داده است که نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: شهر اصفهان با ۹۱ میلیمتر بارندگی نسبت به بلندمدت ۱۵ درصد کاهش بارش داشته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه عمده مساحت استان درگیر خشکسالی با شدت خفیف تا بسیار شدید است، افزود: براساس پیش بینی ها وضعیت بارش در پاییز امسال کمتر از نرمال است ولی نسبت به سال گذشته میزان بارش ها مساعدتر خواهد بود و باید کلیه برنامه ریزی ها با رویکرد کمبود آب و خشکسالی مد نظر قرار گیرد.

وی بر اصلاح فرآیندها و برنامه ریزی ها در بخش های آب و کشاورزی با توجه به تغییر اقلیم تاکید کرد و بیان داشت: باید بررسی های لازم در خصوص تغییر الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی انجام پذیرد.

زرگرپور با اشاره به وضعیت هیدرولوژیکی و بیلان منابع آبی استان اصفهان، اظهار داشت: روندکاهش برف دریافتی در سراسر حوضه در ۴۶ سال گذشته محسوس بوده و روند کاهش بارش نیز مشهود است.

وی تاکید کرد: حجم مخزن سد زاینده رود در پایان سال آبی نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۷۳ درصد کاهش داشته است و هم اکنون ۱۶ درصد سد زاینده رود پر است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید فرایند ها و برنامه ریزی های توزیع آب اصلاح و شرایط بهینه فراهم شود، تاکید کرد: بخش آب و کشاورزی باید نسبت به اصلاح فرایند و برنامه ریزی ها اقدام نمایند و با تغییر الگوی کشت نسبت به تغییر و اصلاح ارقام اقدام کند.

وی در ادامه بر تقویت نظارت و جدیت در اجرای پروژه های مرتبط با پدافند غیر عامل دستگاهای ذیربط بویژه دستگاه های خدمات رسان تاکید کرد و افزود: دستگاه های خدمات رسان باید با افزایش نظارت خود مسئله ی پدافند غیر عامل و تهدیدات جدید را با جدیت بیشتر پیگیری کنند.

زرگرپور به گزارش بنیاد مسکن در خصوص بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و گزارش بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده روستای کلوسه اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه جامع بهسازی بافت آسیب پذیر روستایی و توسعه گردشگری روستایی و ترویج معماری روستایی از اهم رویکردها و برنامه های مسکن روستایی در سال ۱۳۹۶ است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.