اصفهان شرق

شبکه تلویزیونی امام رضا(ع) گسترش می‌یابد/ گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی بدون نگاه به دست بیگانه

کدخبر: 145570
1396/07/03 در ساعت 15:05

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه استان اصفهان اظهار کرد: توفیقی است که در جمع علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه استان اصفهان هستم.

وی افزود: ارتباط آستان قدس رضوی با حوزه علمیه استان اصفهان ادامه پیدا خواهد کرد تا بتوانیم به صورت مشروح‌تر در جریان دیدگاه‌های اساتید و علمای این حوزه قرار گیریم و تعامل و همکاری فی ما بین آستان مقدس رضوی و جمع نخبگانی حوزه علمیه اصفهان صورت گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام رضا(ع) فرموده‌اند«خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند»، فقه که شامل تمام شئون زندگی انسان در حوزه عقاید و باورهای حقه، اخلاق کریمه و بایدها و نبایدهای زندگی است، برای همه لایه‌های زندگی اجتماعی سخن، پیام و حکم دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوزه بانکداری، هنر، اقتصاد و سیاست از فقه پاسخ بیابیم؛ معتقدیم که امروز فقه جعفربن صادق(ع) مبتنی بر اجتهاد تمدن‌ساز این توانایی را برای اداره جامعه دارد و در مقابل هیچ یک از سؤالات جامعه بن بست نداشته بلکه پاسخگوی همه سؤالات جامعه است اما مجتهدان ما باید تلاش کنند تا پاسخ سؤالات و مسائل جامعه را از طریق فقه بیابند تا آثار و برکات این علم و دانش در جامعه تجلی پیدا کند که این امر در پرتوی عالم آل محمد حضرت رضا(ع) امکان دارد تا هم از شهوت عملی و هم از شبهات علمی زیر چتر ولایت امیرالمؤمنین(ع) رهایی یابیم.

رئیسی عنوان داشت: فقه در پرتوی علم و دانش و سیره رضوی برکات زیادی برای زندگی اجتماعی جامعه امروز خواهد داشت؛ برکت ماه محرم و صفر برای ترویج علم و دانش اسلامی بسیار زیاد است و در عرصه هنر، پویانمایی و رسانه عرصه‌های زیادی برای تبیین مباحث عصمت و طهارت وجود دارد.

وی یادآور شد: شبکه تلویزیونی امام رضا(ع) از ابتدای امسال به صورت آزمایشی و در قالب ۳ ساعت در شبانه‌روز آغاز شد و در حال گسترش است که بنا داریم با تولید برنامه‌های بیشتر در آستان قدس رضوی بر غنای آن افزوده شود؛ همچنین رادیو «زیارت» نیز به زودی آغاز به کار خواهد کرد تا ارتباط برای توسعه معارف و علم امام رضا(ع) برای جامعه افزایش یابد.

متولی آستان قدس رضوی عنوان داشت: یقین داریم تبیین معارف رضوی(ع) می‌تواند جامعه ما را سعادتمند کند و برای جامعه کاملاً روشن شود که سیره رضوی دنیا و آخرت همه را تضمین خواهد کرد و بهترین الگوی زندگی مسلمانان است.

وی متذکر شد: در آستان قدس رضوی بخش مشاوره جوانان وجود دارد و می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های علمی توسعه پیدا کند؛ کودکان، نوجوانان، جوانان، کهنسالان، زنان و مردان و دختران و پسران می‌توانند از مرکز مشاوره آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند.

رئیسی با تأکید بر ضرورت تحکیم خانواده بیان داشت: تحکیم خانواده از جمله مسائل مورد تأکید علماست که باید اتفاق بیفتد؛ آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق بسیار خطرناک است که باید از آن جلوگیری کرد چراکه جلوگیری از این پدیده شوم می‌تواند جامعه را در مقابل تهاجم فرهنگی مقاوم کند.

وی تصریح کرد: نیازمند تبیین ادبیاتی متناسب با شرایط کنونی جوانان هستیم، علما و نخبگان باید مفاهیمی تولید کنند تا بتوانند مبانی اسلامی را به خوبی به جامعه منتقل کنند؛ انقلابی‌گری در جامعه به خاطر تبلیغات سوء با منافع کوتاه‌مدت و حرکات احساساتی برابر شده است در حالی که چنین نیست.

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انقلابی‌گری باید با حرکتی مخلصانه توأم با تعقل صورت گیرد؛ برای حفظ سرمایه اجتماعی انتخابات و دیگر رویدادهای سیاسی کشور باید مواضع انقلابی به درستی تبیین شوند و در این راستا مجموعه نهادهای فرهنگی باید با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند.

وی اذعان داشت: امروز کار فرهنگی و خدمت‌رسانی به مردم به ویژه محرومان وظیفه همه ماست که در آستان قدس رضوی این کار صورت گرفته و در پرتوی عنایات امام رضا(ع) اقدامات زیادی انجام شده است؛ امروز نگاه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان به جمهوری اسلامی ایران به عنوان ملجع و مرجع حامی محرومان است که این امر تنها با پویابودن امکان‌پذیر است.

رئیسی اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باید فعال بود و به هیچ عنوان نباید توقف کرد چراکه بنای انقلاب در توقف نیست و باید روز به روز جایگاه جمهوری اسلامی ارتقاء یابد؛ ترجمان انقلابی اندیشدن و انقلابی عمل کردن رهبر انقلاب این است که همواره باید در جهت قله اهداف بلند نظام اسلامی حرکت کرد و در این زمینه پویایی داشت که این امر قطعاً به دست نیروهای توانمند نظام امکان‌پذیر است.

وی در پایان تأکید کرد: باید مشخص شود که اسلام در حوزه علوم انسانی حرف و سخن برتر دارد؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند باید مسائل اجتماعی و سیاسی داخلی کشور تبدیل به گفتمان شود و فرهنگ‌سازی با استفاده از توانمندی‌های داخلی صورت گیرد، نه با نگاه به دستان بیگانگان.

انتهای پیام/فارس