اصفهان شرق

مراقبت از نفوذ ظواهری که بر اصل فعالیت هیئت های مذهبی سایه انداخته است

کدخبر: 145517
1396/07/04 در ساعت 01:14

اصفهان شرق_ ولی الله عرب مختاری، این روزها سه مناسبت مهم و اثرگذار با هم تقارن یافته که دشمن با اطلاع از اهمیت این سه موضوع و اثار و برکاتی که دارد، با برنامه ریزی دقیق نهایت تلاش خود را در فضای حقیقی و مجازی به کار گرفته تا مانع ظهور و بروز آثار این سه رویداد عظیم شود.

فرا رسیدن ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، هفته دفاع مقدس و بزرگداشت یاد و خاطره رزمندگان دلیر لشکر اسلام و آغاز ماه مهر و طلیعه بهار تعلیم و تربیت اضلاع این مثلث سرنوشت ساز را تشکیل می دهند.

آغاز ماه محرم مهمترین مناسبت و به قدری موثر است که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران فرموده اند: « این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» اجتماعات عظیم عزاداران حسینی و اتحاد و انسجام عاشقان سرور و سالار شهیدان، منابر وعظ و خطابه و تبلیغ دین توام با روشنگری و بصیرت افزایی، مجالس روضه و ادعیه، مرثیه سرایی و نوحه خوانی، و در هم امیختن شعور دینی و شور حسینی، اطعام عمومی و نشر احکام اسلامی و ترویج اخلاق الهی گوشه هایی از برکات و اثرات ماه محرم است؛ که نقش به سزایی در تبیین صراط مستقیم الهی، خرافه زدایی، دشمن شناسی و تقویت بنیه دینی و اعتقادی مردم دارد.

*دشمن و افکاری که درصدد است به اعتقاد مردم ضربه بزند

به همین جهت دشمن درصدد است از راه های مختلف به نهضت عظیم حسینی ضربه بزند؛ اما به لطف ایزد منان و برکت عترت و قران، سال به سال شکوه مجالس حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بیشتر و اثرگذاری ان در تبیین مسیر حقیقت و جذب مشتاقان طریق هدایت اسان تر می شود.

این روزها فضای مجازی پر است از متن ها، عکس ها و فیلم هایی که هر یک به طریقی می خواهد بخشی از دستگاه عظیم مجالس امام حسین علیه السلام را با ایجاد شبهه و زدن تهمت مورد هجمه قرار دهد؛ اما همان گونه که یزید فکر می کرد با به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام و اسارت خاندانش چراغ هدایت خاموش و یاد خاندان عترت فراموش خواهد شد و بر عکس خون سید الشهداء علیه السلام و یارانش در شریان تاریخ تزریق و تداوم حیات اسلام تضمین شد؛ یزید صفتان و یزیدی اندیشان نیز بدانند با این اقدامات بی شرمانه و خصمانه خود راه به جایی نخواهند برد و شبهاتی که مطرح و منتشر می کنند با هوشیاری و حضور آگاهانه سنگربانان دین نقش بر اب و موجب بیداری و اگاهی بیشتر اقشار مختلف مردم متدین و حقیقت جو بویژه جوانان و نوجوانان خواهد شد.

*نهضت حسینی تا اتصال به نهضت سبز مهدوی

این نهضت سرخ حسینی تا اتصال به نهضت سبز مهدوی ادامه خواهد داشت و با ظهور موفورالسرور حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنا فداه ریشه ظلم و ستم از صحنه گیتی برچیده و دنیا لبریز از عدالت، حقیقت، نشاط و طراوت خواهد شد.

آن چه بیان شد کلیت این حرکت تاریخی و نتیجه نهایی این نهضت حسینی است؛ با این حال باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات و تحرکات دشمن و برخی اقدامات افراد خودسر یا نااگاه به کلی بی اثر نمی باشد و هر چند نمی تواند حرکت را متوقف یا مسیر را منحرف کند؛ اما می تواند  حرکت پرشتاب گرایش به مذهب و رسیدن به هدف را کند سازد.

بنابراین ضرورت دارد دلسوزان مکتب و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت همواره هوشیار و بیدار باشند و از دادن بهانه به دست دشمن پرهیز نموده و برای مقابله با ترفندهای متنوع دشمن امادگی کامل و اطلاعات لازم را کسب نموده و همواره به سلاح دین و دانش مجهز باشند و با بصیرت و درایت کار خود را به موقع انجام دهند.

در ضمن با پاسخ مناسب به شبهات و کنار زدن ابهامات و بر طرف کردن زوائد راه را بر دشمن ببندند، تا این حرکت عظیم بدون مانع و با شتاب روز افزون تداوم یابد و به سر منزل مقصود برسد.

بدین منظور آسیب شناسی مراسم ها و آیین های مذهبی و کنار گذاشتن موارد غیر ضرور و بدعت گونه و اصلاح شیوه های ناصواب و در پیش گرفتن مسیر صحیح از ضروریات عزاداری برای امام حسین علیه السلام است.

*سادگی و اخلاص از شرایط اصلی هیئت ها

سادگی و صفا و اخلاص از شرایط اولیه برای مجموعه ای است که در قالب هیات، گروه یا هر شکل دیگری می خواهد به تعظیم شعایر دینی و برگزاری سوگواره حسینی بپردازد.

اما متاسفانه گاهی می بینیم که در برخی جاها ظواهر بر اصل کار سایه انداخته و عده ای با پرداختن به حاشیه از متن فاصله گرفته اند و فروع بر اصول پیشی گرفته و حتی چشم و هم چشمی در بین برخی هیات ها و دسته های عزاداری برای خود جایگاهی دارد.

بعضی دست اندرکاران و اعضاء هیات ها سعی در استفاده از دستگاه های صوتی قوی، خریدن دهل بزرگ تر و زدن ضربه های محکم تر بر سنج و  طبل و دهل، تهیه غذاهای آن چنانی، پوشش های خاص، افزودن تعداد رشته های زنجیر، استفاده از موزیک و آهنگ های ناجور دارند و این گونه از اصل عزاداری اصیل فاصله می گیرند.

در حالی که در چنین مراسم هایی باید اصالت برنامه ها حفظ شود و اصل بر اقامه نماز اول وقت و به جماعت، قرائت قرآن و ادعیه، وعظ و خطابه، روضه خوانی، مرثیه سرایی و نوحه خواندن باشد و خروجی عزاداری برای حضرت سید الشهداء علیه السلام تربیت سرداران و سربازان امام عصر عجل الله تعالی فرجه باشد.

 

انتهای پیام/ اصفهان شرق