سرویس: تولیدی 01:14 - سه شنبه 04 مهر 1396

چرایی هجمه دشمن به سه رویداد مقارن با هم؛

مراقبت از نفوذ ظواهری که بر اصل فعالیت هیئت های مذهبی سایه انداخته است

متاسفانه گاهی می بینیم که در برخی جاها ظواهر بر اصل کار سایه انداخته و عده ای با پرداختن به حاشیه از متن فاصله گرفته اند و فروع بر اصول پیشی گرفته و حتی چشم و هم چشمی در بین برخی هیات ها و دسته های عزاداری برای خود جایگاهی دارد.

اصفهان شرق_ ولی الله عرب مختاری، این روزها سه مناسبت مهم و اثرگذار با هم تقارن یافته که دشمن با اطلاع از اهمیت این سه موضوع و اثار و برکاتی که دارد، با برنامه ریزی دقیق نهایت تلاش خود را در فضای حقیقی و مجازی به کار گرفته تا مانع ظهور و بروز آثار این سه رویداد عظیم شود.

فرا رسیدن ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، هفته دفاع مقدس و بزرگداشت یاد و خاطره رزمندگان دلیر لشکر اسلام و آغاز ماه مهر و طلیعه بهار تعلیم و تربیت اضلاع این مثلث سرنوشت ساز را تشکیل می دهند.

آغاز ماه محرم مهمترین مناسبت و به قدری موثر است که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران فرموده اند: « این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» اجتماعات عظیم عزاداران حسینی و اتحاد و انسجام عاشقان سرور و سالار شهیدان، منابر وعظ و خطابه و تبلیغ دین توام با روشنگری و بصیرت افزایی، مجالس روضه و ادعیه، مرثیه سرایی و نوحه خوانی، و در هم امیختن شعور دینی و شور حسینی، اطعام عمومی و نشر احکام اسلامی و ترویج اخلاق الهی گوشه هایی از برکات و اثرات ماه محرم است؛ که نقش به سزایی در تبیین صراط مستقیم الهی، خرافه زدایی، دشمن شناسی و تقویت بنیه دینی و اعتقادی مردم دارد.

*دشمن و افکاری که درصدد است به اعتقاد مردم ضربه بزند

به همین جهت دشمن درصدد است از راه های مختلف به نهضت عظیم حسینی ضربه بزند؛ اما به لطف ایزد منان و برکت عترت و قران، سال به سال شکوه مجالس حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بیشتر و اثرگذاری ان در تبیین مسیر حقیقت و جذب مشتاقان طریق هدایت اسان تر می شود.

این روزها فضای مجازی پر است از متن ها، عکس ها و فیلم هایی که هر یک به طریقی می خواهد بخشی از دستگاه عظیم مجالس امام حسین علیه السلام را با ایجاد شبهه و زدن تهمت مورد هجمه قرار دهد؛ اما همان گونه که یزید فکر می کرد با به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام و اسارت خاندانش چراغ هدایت خاموش و یاد خاندان عترت فراموش خواهد شد و بر عکس خون سید الشهداء علیه السلام و یارانش در شریان تاریخ تزریق و تداوم حیات اسلام تضمین شد؛ یزید صفتان و یزیدی اندیشان نیز بدانند با این اقدامات بی شرمانه و خصمانه خود راه به جایی نخواهند برد و شبهاتی که مطرح و منتشر می کنند با هوشیاری و حضور آگاهانه سنگربانان دین نقش بر اب و موجب بیداری و اگاهی بیشتر اقشار مختلف مردم متدین و حقیقت جو بویژه جوانان و نوجوانان خواهد شد.

*نهضت حسینی تا اتصال به نهضت سبز مهدوی

این نهضت سرخ حسینی تا اتصال به نهضت سبز مهدوی ادامه خواهد داشت و با ظهور موفورالسرور حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنا فداه ریشه ظلم و ستم از صحنه گیتی برچیده و دنیا لبریز از عدالت، حقیقت، نشاط و طراوت خواهد شد.

آن چه بیان شد کلیت این حرکت تاریخی و نتیجه نهایی این نهضت حسینی است؛ با این حال باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات و تحرکات دشمن و برخی اقدامات افراد خودسر یا نااگاه به کلی بی اثر نمی باشد و هر چند نمی تواند حرکت را متوقف یا مسیر را منحرف کند؛ اما می تواند  حرکت پرشتاب گرایش به مذهب و رسیدن به هدف را کند سازد.

بنابراین ضرورت دارد دلسوزان مکتب و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت همواره هوشیار و بیدار باشند و از دادن بهانه به دست دشمن پرهیز نموده و برای مقابله با ترفندهای متنوع دشمن امادگی کامل و اطلاعات لازم را کسب نموده و همواره به سلاح دین و دانش مجهز باشند و با بصیرت و درایت کار خود را به موقع انجام دهند.

در ضمن با پاسخ مناسب به شبهات و کنار زدن ابهامات و بر طرف کردن زوائد راه را بر دشمن ببندند، تا این حرکت عظیم بدون مانع و با شتاب روز افزون تداوم یابد و به سر منزل مقصود برسد.

بدین منظور آسیب شناسی مراسم ها و آیین های مذهبی و کنار گذاشتن موارد غیر ضرور و بدعت گونه و اصلاح شیوه های ناصواب و در پیش گرفتن مسیر صحیح از ضروریات عزاداری برای امام حسین علیه السلام است.

*سادگی و اخلاص از شرایط اصلی هیئت ها

سادگی و صفا و اخلاص از شرایط اولیه برای مجموعه ای است که در قالب هیات، گروه یا هر شکل دیگری می خواهد به تعظیم شعایر دینی و برگزاری سوگواره حسینی بپردازد.

اما متاسفانه گاهی می بینیم که در برخی جاها ظواهر بر اصل کار سایه انداخته و عده ای با پرداختن به حاشیه از متن فاصله گرفته اند و فروع بر اصول پیشی گرفته و حتی چشم و هم چشمی در بین برخی هیات ها و دسته های عزاداری برای خود جایگاهی دارد.

بعضی دست اندرکاران و اعضاء هیات ها سعی در استفاده از دستگاه های صوتی قوی، خریدن دهل بزرگ تر و زدن ضربه های محکم تر بر سنج و  طبل و دهل، تهیه غذاهای آن چنانی، پوشش های خاص، افزودن تعداد رشته های زنجیر، استفاده از موزیک و آهنگ های ناجور دارند و این گونه از اصل عزاداری اصیل فاصله می گیرند.

در حالی که در چنین مراسم هایی باید اصالت برنامه ها حفظ شود و اصل بر اقامه نماز اول وقت و به جماعت، قرائت قرآن و ادعیه، وعظ و خطابه، روضه خوانی، مرثیه سرایی و نوحه خواندن باشد و خروجی عزاداری برای حضرت سید الشهداء علیه السلام تربیت سرداران و سربازان امام عصر عجل الله تعالی فرجه باشد.

 

انتهای پیام/ اصفهان شرق

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.