اصفهان شرق

60 ماه حضور در جبهه برایم زندگی ساز بود/ برای پیشرفت و پیروزی باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم

کدخبر: 145279
1396/07/01 در ساعت 08:03

به گزارش اصفهان شرق، در آستانه ی هفته ی دفاع مقدس یاد رزمندگان این مرزو بوم، ما را به دنیایی می برد که سر آغازش کلام رهبر و رنگش خون سرخ شهیدان است. پیدا کردن دلاوری های آنها سخت نیست زیرا آرامش در زندگی را با رشادت رزمندگانی به یاد می آوریم که در مرحله آخر پرواز به ابدیت درخواست رساندن سلام مخصوص به امامشان را داشتند. یاد کردن از آنهایی که زخم جراحت برایشان لبخندی از جانب حق بود وظیفه ای سنگین بر دوش نسل سومی های انقلاب است که گفته های پر از احساس آنها را به نگارش درمی آورند.

در این میان قرار مصاحبه را با رزمنده ای گذاشتیم که سادگی در کلام و بی ریایی در رفتارش جای خالی برگه خاطرات دفاع دفتر ما را رنگ عشق و ایثار می بخشید.

حضور در روستای شاهتور برایش راحت ترین مکان در باب مصاحبه بود، زیرا او هنوز مرد رزم بود و بیشتر زمان خود را به کار در راه خدا اختصاص می داد.

سرهنگ سید حسن موسوی متولد ۱۳۴۲/۱/۱۰ فرمانده اسبق حوزه بسیج هشت امام رضا(ع) دشتی است که در سال ۱۳۹۲ به اسم بازنشسته سپاه شد زیرا کار در سپاه بازنشستگی ندارد. سید حسن بعد از آن برای خدمت کردن به مردم و جوانان، مدیریت کانون بسیج پیشکسوتان ناحیه بسیج امام علی( ع) و مدیر عاملی خیریه حضرت زهرا(س) دهستان شاهتور را برعهده گرفت و رابط خیریه حضرت امام زمان(عج) اصفهان نیز شد.

اصفهان شرق: از چه سالی به جبهه اعزام شدید؟

از سال ۱۳۶۱ و در سن ۱۹ سالگی به کردستان اعزام شدم و از لحظه تا کنون خاطرات روزهای دفاع و حماسه برایم لذتی بیکران دارد و همیشه دوست دارم تا معبری فراهم شود و به همرزمان شهیدم بپیوندم.

اصفهان شرق: در چه عملیاتی شرکت کردید؟

در عملیات درون مرزی و عملیات های داخل کردستان برای پاکسازی مناطقی که کومله و دموکرات و ضد انقلاب حضور داشتند؛ سعادت خدمت داشتم و یک سال و نیم در کردستان بودم. سه سال و نیم طی دو نوبت در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) جنوب کشور و گروه موشکی ۱۵ خرداد حضور داشتم و جمعاً ۵ سال در جبهه های جنوب و کردستان بوده ام.

اصفهان شرق: چه خاطره ای از دوران جنگ دارید؟  

جبهه پر از خاطرات تلخ و شیرین بود که هر یک کتابی حماسه آفرین است. یکی از خاطرات شیرینی که برای همیشه در خاطرم می ماند این بود که بعد از حدود ۶ ماه جنگ که به سنندج برگشتیم با استقبال پرشور دانش آموزان سنندجی با گل و شیرینی و شربت مواجه شدیم و خیلی خاطره خوبی برایم سبب ساخت؛ شاید نتوانم احساس آن سال را بازگو کنم ولی این حضور باشکوه دانش آموزان برایم دنیای زیبایی از گسترش شکوه ایثار در بین مردم را به بار آورد.

اصفهان شرق: چه خاطره غم انگیزی از جبهه دارید؟

خاطرات که زیاد است؛ اما برای من غم انگیز ترین خاطره این بود که در شب سوم عملیات کربلا کمک مسئول قبضه خمپاره ۱۲۰ بودم و یکی از دانشجویان مسئول قبضه بود. ساعت ۳ بامداد دیده بان درخواست آتش کرد. چون نوبت آتش برادر طاهر زاده (مسئول قبضه) بود؛ بلند شد برای آتش که ناگهان یک گلوله توپ کنار نفربر اصابت کرد و نفربر آتش گرفت و در آتش گرفتار شدیم. بعد از فروکش کردن آتش متوجه شدیم که برادر طاهرزاده بر اثر اصابت ترکش به سرش بیهوش شده و غرق در خون است. ایشان را با آمبولانس به عقب برگرداندیم و بعداً متوجه شدیم که حدود سه سال حافظه خود را از دست داده بود.

اصفهان شرق: به نظر شما در باب نوشتار خاطرات رزمندگان کاهلی صورت گرفته است؟

کتاب های زیادی در خصوص جنگ تحمیلی ایران و عراق نوشته شده است ولی نوشتار جوانان انقلابی و رزمندگان سال های پیش تا حدودی زیاد نیست و این مطلب به این معنی است که نسل بعدی ما عملا هیچ اطلاعی از دفاع مقدس نخواهد داشت در حالی که این آگاهی ها و اطلاعات باید از جانب ما قلم بخورد تا هر رزمنده احساس واقعی خود را در متن برده و به نسل پنجم انتقال دهد.

اصفهان شرق: معنویت در بین بچه های جنگ را چطور دیدید؟

اگر نگاهی به فلسفه تشکیل حکومت اسلامی بیندازیم، اهدافی که حکومت اسلامی دنبال می کند از ابتدا به مذاق بعضی حکومت ها و نظام ها خوشایند نبود و در تعارض مادی و معنوی با خود می دیدند و این تعارض از ابتدای خلقت بشر تاکنون وجود داشته و انقلاب اسلامی ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. معنویت در بین جوانان ما تا اندازه ای بود که همه زندگی خودشان را به یک ثانیه حضور در میادین دفاع مقدس می بخشیدند.

اصفهان شرق: به نظر شما گرامی داشت دفاع مقدس تا چه میزان اهمیت دارد؟

تعظیم و تکریم و گرامی داشت دفاع مقدس از چند جهت قابل بررسی و دقت است که از جمله آن می توان به ابعاد فرهنگی و همچنین بعد قدرت نمایی و دفاع نظامی اشاره کرد.

در بعد فرهنگی می توان به ایثار و اخلاص اشاره کرد و با طرح این آموزه های زیبا برای جوانان امروز این واقعیت را بیان کرد که بیش از 90٪ نیروهایی که در مناطق عملیاتی حضور داشتند قشر جوان از ۱۲سال به بالا بودند و این خود موید این نکته است که افرادی که باید در زیباترین لحظات زندگی خود باشند در نهایت ایثار در دفاع از کیان و جامعه اسلامی جان خود را فدا کردند و گوش به فرمان امام خمینی (ره)بودند؛ آنگونه که تا سخنی از امام خمینی (ره) در رادیو پخش می شد همه روحیه میگرفتند، مثل اینکه تازه به میدان جنگ آمده اند.

اصفهان شرق: وظیفه جوانان در قبال این دفاع خالصانه در طول هشت سال چیست؟

ما در اصل ۸ سال جنگ نداشتیم چون بعد از جنگ هم سختی های دفاع از ملت ایران و سرزمین خود را در مقابله با منافقین مشاهده کردیم تا اینکه امروز جامعه به برکت خون شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم امن است. هفته دفاع مقدس بهانه ای است برای گرامی داشت ایثارگری ها و دلاوری های رزمندگان عزیز ما که در راستای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی انجام دادند.

اصفهان شرق: چه نصیحتی برای جوانان دارید؟

همانطور که امام خامنه ای فرمودند: دفاع مقدس یک گنج تمام نشدنی است؛ اول اینکه جوانان خاطرات و وصایای شهدا را مطالعه کنند و خوی و منش و رفتار آنها را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و دوم اینکه گوش به فرمان ولی مسلمین باشند که اگر ملت ما همینطور که امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشند به مملکت آسیب نمیرسد.

آنچه مهم است و ما را بر آن می دارد که بعد از گذشت سه دهه از شروع جنگ، همه آحاد ملت خصوصا ما روستایان و بسیجیان به آن بپردازیم، چرایی لزوم حفظ آن آثار و انتقال آن مفاهیم و آموزه هایی است که در 8 سال دفاع مقدس بعنوان یک دستاورد برای ما باقی مانده به نسل جوان امروزی است.

انتهای پیام/ غلامرضا قدرتی شاهتوری