سرویس: غیر تولیدی 18:02 - جمعه 31 شهریور 1396

بررسی اخبار دنیای موبایل در هفته سی و پنج سال ۲۰۱۷؛

اولین موبایل های ۵ جی در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شوند/اندروید ۸ با نام Android Oreo معرفی شد

هفته‌ سی و پنج از سال۲۰۱۷ میلادی سپری شد. در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش اصفهان شرق، هفته‌ای دیگر از سال ۲۰۱۷ میلادی سپری شد. طبق سنت پیشین به بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم.
این رویدادها که از معرفی تولیدات جدید برندهای معروف تا مشکلات و نقص های آنان را شامل می شود، پربحث ترین مباحث دنیای موبایل بوده که برخی از آنان را در زیر می خوانید.  اگر فکر می کنید این هفته ممکن است خبری را از دست داده اید، با ما همراه باشید تا مختصر و مفید از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید.

سنسور دوربین با قدرت ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه بر روی گلکسی

کاربر با این دو گوشی هوشمند قادر به تهیه ویدیو اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن ۷۲۰p است. برای این کار، سونی سنسور و مدار آن را با هم در یک حافظه اختصاصی ترکیب و ذخیره کرده که باعث می‌شود میزان زیادی از محاسبات لازم بدون فشار به پردازنده اصلی و کاهش سرعت گجت موردنظر اتفاق افتد.

سامسونگ که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن‌های همراه در دنیا محسوب می‌شود، هیچ گاه دوست ندارد که از این قافله عقب بی‌افتد و به تازگی تصمیم گرفته که در نسل بعدی سری گلکسی S خود یعنی گلکسی با بهره‌گیری از فناوری‌های جدیدی همه را سورپرایز کند. اما فناوری جدیدی که سامسونگ قرار است خلق کند، علاوه‌بر این‌که می‌تواند بیش از هزار فریم بر ثانیه را ثبت کند، به‌جای بهره‌گیری از سه لایه جدا از هم و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، از دو لایه استفاده می‌کند و سپس ترکیب آن دو را در کنار یک ماژول DRAM قرار می‌دهد تا با این کار از بروز مشکلات حقوقی ثبت پتنت جلوگیری کند.

ظاهرا این سنسور جدید در ماه نوامبر به تولید انبوه خواهد رسید، این بدین معنی بوده که زمان کاملا کافی برای قرارگیری این سنسور بر روی گلکسی وجود خواهد داشت؛ حتی اگر سامسونگ قصد معرفی و عرضه زودهنگام گلکسی را برای مقابله با آی‌فون X در ذهن داشته باشد. پیش از بیان این شایعات، به نظر می‌رسید که این کمپانی کره‌ای، برای قرار دادن سنسوری که بتواند با سرعت ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند، به سراغ دوربین دوگانه برود.

اولین موبایل های ۵G در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود

«استیون مولنکوف» مدیر اجرایی برترین تولیدکننده تراشه جهان اعلام کرد که دلیل این عرضه زودهنگام تلفن‌های ۵G به بازار، افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان بوده و این برنامه‌ریزی از سال ۲۰۲۰ به سال ۲۰۱۹ موکول شده است.

مولنکوف در حاشیه همایش فرانکفورت اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ اولین موبایل های ۵G بر روی قفسه فروشگاه‌ها خواهد بود. بدون شک شرکت‌های بزرگی مثل نوکیا، هواوی، اریکسون، سامسونگ و اپل اولین شرکت‌هایی هستند که برای ۵G شدن درخواست می‌دهند.

انتقال به شبکه داده‌های جدید بدون شک دریچه تازه‌ای از خدمات اینترنت را در اختیار کاربران می‌گذارد اما می‌تواند صنایع را هم به چالش بیاندازد.

اینترنت ۲G در اوایل دهه ۱۹۹۰ آمد، اینترنت ۳G حدود سال‌های ۲۰۰۰ و اینترنت ۴G در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. حال اینترنت ۵G روند ارائه سریع‌تری را طی کرده است و به‌ جز تلفن‌ها و رایانه‌ها، این اینترنت بر روی ماشین‌ها و سایر تجهیزات هم ارائه می‌شود.

مدیرعامل اجرایی کوالکام اعلام کرد که نسل جدید اینترنت در کره جنوبی، ژاپن و آمریکا عرضه می‌شود و در حال حاضر اپراتورهایی این کشورها خود را برای ارائه این اینترنت آماده می‌کنند. اینترنت ۳G و ۴G برای اولین بار در ژاپن و کره ارائه شد و پس‌ از آن آمریکا این اینترنت را وارد اپراتورهای تلفن همراه خود کرد.

گفتنی است؛ اپراتورهای زیادی تقاضای اینترنت ۵G را داشته‌اند و مسئولان کوالکام بر این باورند که ارائه زودهنگام این شبکه پیشرفته به رشد فناوری و صنعت کمک می کندخواهد کرد.

اندروید ۸.۰ با نام Android Oreo به صورت رسمی معرفی شد

نام تجاری نسخه جدید سیستم‌عامل، هم‌زمان با خورشیدگرفتگی در ایالات متحده، در شهر نیویورک اعلام شده است. شرکت گوگل، به طور معمول از نام‌‏های شیرینی و دسرها برای سیستمعامل اندروید استفاده می‌کند. به همین جهت، نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید با نام Android Oreo معرفی شده است. علت انتخاب این نام برای اندروید ۸.۰ که پیش‌تر با نام اندروید O شناخته می‌شد؛ شهرت بیسکوئیت‌های اوریو است. این بهروزرسانی، بهزودی برای گوشی‌های پیکسل، پیکسل ایکس‌ال، نکسوس ۵ ایکس و نکسوس ۶ پی عرضه خواهد شد. براساس اطلاعات ارائه شده، اپراتورهای مختلف هم‌اکنون در حال آزمایش بیلدهای نهایی هستند و زمانی‌که از بابت عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل شود، به‌‏روزرسانی مذکور برای گوشی‌های گوگل منتشر خواهد شد.

شرکت گوگل، هم‏چنین، کدهای مربوط به اندروید Oreo را در پروژه AOSP بارگذاری کرده است. علاوه‌براین، این شرکت ادعا می‌کند که تا پایان سال، می‌توان انتظار داشته باشید که محصولات جدید سازندگان مختلف با اندروید O عرضه شود یا محصولات قدیمی‌تر، این نسخه از سیستم‌عامل اندروید را دریافت کنند. این شرکت از سازندگانی مانند اسنشال، جنرال موبایل، اچ‌ام‌دی گلوبال (نوکیا)، هوآوی، اچ‌تیسی، ال‌جی، سامسونگ، شارپ و سونی نام برده است.

آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید، با قابلیت‌هایی نظیر «Picture-in-Picture» همراه خواهد بود که اجرای هم‏زمان دو برنامه را ممکن می‌سازد؛ البته این ویژگی با قابلیت تقسیم صفحه‌نمایش (Split Screen) تفاوت‌ دارد. به عنوان مثال، می‌توانید به کمک ویژگی Picture-in-Picture هم‌زمان با وب‌گردی، ویدیوی مدنظر خود را از طریق یک پنجره کوچک دنبال کنید.

علاوه‌براین، قابلیت دیگری نیز برای سیستم‌عامل اندروید Oreo درنظر گرفته شده است که Notification Dots نامیده می‌شود؛ با لمس چند ثانیه‌ای آیکون یک برنامه، میتوانید به آخرین رویدادهای یک برنامه دسترسی داشته باشید یا میان‌برهای مشخصی را اجرا کنید. هم‌چنین، این نسخه از سیستم‌عامل اندروید با ایموجی‌های جدید همراه شده است و سرویس جدید Google Play Protect، ایمنی برنامه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سرویس تکمیل خودکار (Auto Fill) از دیگر قابلیت‌هایی است که سیستم‌عامل اندروید ۸.۰ یا اندروید Oreo در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به کمک این ویژگی، اطلاعات مربوط به حساب‌های مختلف‌تان را در حساب گوگل خود وارد می‌کنید و گوگل با اجرای سرویس‌های مختلف که نیاز به این اطلاعات دارند، به صورت خودکار فیلدهای مربوط را تکمیل خواهد کرد.

در اندروید O، کاربران هم‌چنین می‌توانند نظارت دقیق‌تری روی مصرف شارژ باتری توسط برنامه‌های مختلف داشته باشند. علاوه‌براین، سیستم‌عامل اندروید Oreo برنامه‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از مصرف بیش از حد شارژ باتری توسط برنامه‌های نصب شده، جلوگیری خواهد کرد.

آیفون ۸ در سه ظرفیت ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه خواهد شد

طبق گزارشات جدید ،اپل، آیفون ۸ را در سه مدل با حافظه‌های داخلی متفاوت عرضه کرد. در این گزارش، اشاره شده است که مدل پایه آیفون ۸ با ۶۴ گیگابایت حافظه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ دو برابر حافظه به کار گرفته شده در مدل پایه آیفون ۷. مدل دیگر نیز با ۲۵۶ گیگابایت حافظه، وارد بازار خواهد شد و در نهایت گران‌قیمت‌ترین آیفون اپل با ۵۱۲ گیگابایت حافظه به فروش می‌رسد. عرضه مدل پایه آیفون ۸ با ۶۴ گیگابایت حافظه در شایعات پیشین نیز اعلام شده بود؛ هم‌چنین می‌دانستیم که اپل آیفون ۸ را با ۲۵۶ گیگابایت حافظه عرضه خواهد کرد. با این‌حال، هیچ‌یک از گمانه‌زنی‌های اخیر یا تحلیل‌گران برجسته مانند مینگچی کو به عرضه آیفون ۸ با ۵۱۲ گیگابایت حافظه اشاره نکرده بودند.

اپل با معرفی آیپدهای پرو ۲۰۱۷، حداکثر حافظه تبلت‌های خود را به ۵۱۲ گیگابایت افزایش داد؛ به همین جهت، ممکن است این سازنده رویه متفاوتی را برای آیفون پرچمدار جدیدش با نام آیفون ۸ در پیش بگیرد. با توجه به عدم پشتیبانی گوشی‌های آیفون از حافظه جانبی، عرضه یک مدل با ۵۱۲ گیگابایت حافظه می‌تواند رضایت کاربرانی را جلب کند که علاقه‏‌مند هستند تا حجم گسترده‏ای از محتوای مختلف را روی گوشی، با خود به همراه داشته باشند.

علاوهبراین، اعلام شده است که حافظه NAND مورد استفاده در آیفون ۸، توسط تأمین‌کنندگان مختلفی تأمین خواهد شد. حافظه فلش NAND نسخه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی، توسط توشیبا و سن‌دیسک تولید می‌شود؛ سامسونگ و Hynix نیز تأمین حافظه فلش برای مدل ۵۱۲ گیگابایتی آیفون ۸ یا آیفون پرو را برعهده خواهند گرفت.

آیفون ۸ به همراه آیفون ۷ اس و آیفون ۷ اس پلاس، معرفی خواهد شد؛ آیفون ۸، انقلابی‌ترین گوشی اپل در طی چند سال گذشته است و از نمایشگر بدون حاشیه استفاده می‌کند. برخلاف این مدل، آیفون ۷s و آیفون ۷s Plus با طراحی نزدیک به نسل قبل، بدنه‌ای از جنس شیشه، نمایشگر LCD و تراشه قدرت‌مند A۱۱ راهی بازار می‏شود.

تحلیل‌گران به این موضوع اشاره دارند که آیفون ۸، گران‌قیمت‌ترین گوشی اپل خواهد بود؛ به طوری‌که شاید قیمت پایه آن نزدیک به ۱۱۰۰ دلار باشد. دو آیفون ۷ اس و آیفون ۷ اس پلاس با قیمتی نزدیک به نسل قبل، معرفی می‌شود. گمان می‌رود ۲۱ شهریور یا ۱۵ شهریور، اپل از آیفون‏‌های جدیدش رونمایی کند.

گوشی گلکسی نوت ۸ با دوربین دوگانه و صفحه نمایش ۶.۳ Infinity رونمایی شد

سامسونگ در نهایت طی یک رویداد خبری در نیویورک از گوشی گلکسی نوت ۸ رسماً رونمایی کرد. گوشی گلکسی نوت ۸ با یک صفحه نمایش ۶.۳ اینچی Infinity بدون حاشیه و قلم استایلوس () رونمایی شد.

گلکسی نوت ۸ مجهز به صفحه نمایش سوپر آمولد با وضوح تصویر کواد اچ دی پلاس (QHD+) است. این صفحه نمایش از فناوری Mobile HDR Premium پشتیبانی می کند در نتیجه تصاویر و ویدئوها را در بازه ی دینامیکی گسترده تری نمایش می دهد. از دیگر ویژگی های این گوشی می توان به صفحه نمایش همیشه روشن ، یادداشت برداری در صورت خاموش بودن صفحه نمایش (screen off memos) و ارسال پیام های زنده (Live messages) که در واقع تصاویر متحرکی از نوشته ها و نقاشی ها شما هستند، اشاره کرد. گوشی تلفن همراه و قلم هر دو دارای گواهی ضد آب IP۶۸ هستند. سامسونگ هم چون گوشی گلکسی اس ۸ جک ۳.۵ میلی متری هدفون را در نوت ۸ نیز حذف نکرده است و کیفیت آن را با هدفون های AKG (همانند اس ۸) ارتقاء داده است. اتصال بی سیم این دستگاه سرعت گیگابایتی را به دو طریق ارائه می دهد: Cat. ۱۶ LTE و وای فای ۸۰۲.۱۱ac MIMO.

سامسونگ مدل‌های ۲۰۱۸ سری A گلکسی را به Infinity Display تجهیز خواهد کرد؟

نمایشگرهای بدون حاشیه گوشی های سامسونگ که به اصطلاح Infinity Display خوانده می‌شوند احتمالاً میزبان های جدیدی خواهند یافت. سامسونگ برای اولین بار Infinity Display را به واسطه‌ی گلکسی معرفی کرد و با حذف دکمه هوم و انتقال حسگر اثر انگشت به پنل پشتی این محصول، تا جای ممکن نمایشگر آن را از هر چهار طرف امتداد بخشید. ظاهراً استقبال مشتریان از گلکسی سبب شده سامسونگ به فکر تجهیز برخی از محصولات میان رده‌ی خود به چنین نمایشگرهایی باشد و بر اساس شایعات بیرون آمده از چین، مدل های ۲۰۱۸ سری A گلکسی محتمل ترین کاندیداها برای این منظور خواهند بود.

کمپانی سامسونگ مدل های ۲۰۱۷ سری A گلکسی را برای اولین بار در ژانویه سال جاری رونمایی کرد. چنانچه این شایعات صحت داشته باشند در آن صورت باید منتظر حذف دکمه فیزکی هوم در تمام یا حداقل برخی از محصولات آتی سری A گلکسی باشیم همانند آنچه که سال جاری در گلکسی ، گلکسی پلاس و گلکسی نوت ۸ شاهد بوده‌ایم. این امر همچنین مستلزم یافتن مکان جدیدی توسط سامسونگ برای تعبیه حسگر اثر انگشت این محصولات خواهد بود. با توجه به رقابت دو کمپانی کره‌ای ال‌جی و سامسونگ و دانستن این نکته که نسبت تصویر نمایشگر گوشی میان رده LG Q۶ مشابه گوشی پرچمدار LG G۶ است احتمال صحت این فرضیه بیش از پیش قوت می‌گیرد و هیچ بعید نیست که چنین رقابتی انگیزه لازم را در سامسونگ برای بسط دادن فناوری Infinity Display به گوشی های میان رده خود ایجاد کرده باشد.

ژست های حرکتی جایگزین کلید هوم در آیفون ۸ می‌شود

براساس تصویرها، شایعات و اخباری که تاکنون از پرچمدار بعدی اپل به‌دست آمده است، این شرکت قصد دارد تا نحوه‌ی تعامل و استفاده از آیفون نسل بعدی را با کنار گذاشتن دکمه‌ی هوم و ایجاد تغییرات دیگری که منجر به حذف حاشیه‌های نمایشگر می‌شود، تغییر دهد.

دکمه‌ی هوم یکی از بخش‌های کلیدی آیفون محسوب می‌شود و طراحی آن از زمان عرضه‌ی نخستین نسل آیفون در سال ۲۰۰۷ تاکنون تغییر چندانی نداشته است. در حال حاضر، کاربران با فشردن این دکمه به صفحه‌ی آغازین اپلیکیشن‌ها بازمی‌گردند و در طول روز بارها از این قابلیت استفاده می‌کنند. با پایین نگاه داشتن آن شروع به صحبت با سیری، دستیار صوتی آیفون می‌کنند یا با دو بار فشردن این دکمه از قابلیت چندوظیفگی یا مالتی‌تسکینگ و استفاده‌ی همزمان از اپلیکیشن‌ها بهره می‌برند.

اپل در حال آماده‌سازی سه مدل جدید از آیفون برای رونمایی در ماه آینده است. یکی از این مدل‌ها، یک دستگاه پیشرفته‌ی جدید است و شامل تغییرات گسترده‌ای می‌شود. بهبودهای این مدل به اندازه‌ای است که آن را به یکی از ارتقایافته‌ترین مدل‌های آیفون در تاریخ ۱۰ ساله‌ی عرضه‌ی این محصول تبدیل کند. با وجود یک نمایشگر بهبودیافته‌تر که تقریبا تمام نمای جلوی گوشی را اشغال می‌کند، اپل حذف کامل دکمه‌ی فیزیکی و حتی دیجیتال هوم را در دستور کار قرار داده است. براساس گزارش بلومبرگ، وظایف دکمه‌ی هوم از این پس، توسط دستورات جدید حرکتی انجام خواهد شد

اپل تمایل داشته تا فضای خالی بالای نمایشگر را مخفی نکند؛ در نتیجه این موضوع منجر به نمایش یک بریدگی در قسمت بالای اپلیکیشن‌هایی که از پس‌زمینه‌ی مشکی بهره نمی‌برند می‌شود. آنطور که تصاویر نشان می‌دهند، این بریدگی هنگام استفاده از اپلیکیشن‌ها در بالاترین قسمت نمایشگر، جایی که نوار وضعیت، نام اپراتور و درصد عمر باتری قرار دارد، قابل ملاحظه خواهد بود. در این صورت، نوار وضعیت به دو قسمت چپ و راست تقسیم خواهد شد که برخی از کارکنان اپل آن را «ears» می‌نامند. در تصاویر آزمایش‌های اخیر دستگاه، قسمت چپ زمان را نمایش می‌دهد و قسمت راست میزبان اپراتور، اتصال وای‌فای و درصد عمر باتری خواهد بود. براساس گزارش یک منبع آگاه، به علت محدودیت فضا، نوار وضعیت ممکن است براساس وظیفه‌ی در حال انجام، تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.