سرویس: اجتماعی 14:14 - شنبه 25 شهریور 1396

از آبان ماه ۹۶ از طریق دوربین های ترافیکی شهر؛

خودروهای فاقد معاینه فنی در اصفهان جریمه می شوند/اعمال قانون توسط دوربین های ترافیکی

به گفته مدیران شهری از آبانماه سال جاری خودروهای فاقد معاینه فنی با استفاده از دوربین های ترافیکی شهر اعمال قانون می شوند.

به گزارش اصفهان شرق، آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کلان شهرها محسوب می شود و توجه نکردن به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه حمل و نقل و ترافیک، سهم بسزایی در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص دهند.

معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل خودروهای آلاینده است و تحقیقات انجام شده نیز نشان می­ دهد انجام صحیح معاینه فنی خودروها می تواند سالانه مواد آلاینده را به میزان ۴۲۵ هزار تن کاهش دهد.

درست است که از یک طرف برخی مردم دانسته یا ندانسته به آلودگی محیط زیست توجه ندارند و با فعالیت‌های خود باعث آلودگی هوا می‌شوند، اما از طرف دیگر شایسته است قوانین و رویکرد متولیان و مسئولان هم در این باره مورد تجدید نظر قرار گیرد.

 آلاینده هایی مانند منواکسید کربن، ذرات معلق و  اکسید های گوگرد و ازن تاثیر منفی بسیاری بر سلامت شهروندان دارد اما معاینه فنی به عنوان مجموعه ای از قوانین، آزمون ها و روش های اجرایی با استفاده از تجهیزات خاص است و به همان نسبت که برای حفظ محیط زیست لازم است، برای سلامت مالکان خودروها نیز ضرورت دارد.

بی شک تست آلایندگی خودروها و رفع به موقع معایب احتراق در موتور خودروها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

صاحبان خودروها با انجام تست معاینه فنی خودرو از بسیاری عیوب وسیله نقلیه خود که ناپیداست مطلع می شوند که رفع عیوب و نقایص فنی برای سلامت و امنیت سرنشینان نیز لازم است.

امکان صدور برگه های معاینه فنی سوری در اصفهان وجود ندارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارمی کند: اصفهان جزء شهرهایی است که به لحاظ استانداردهای معاینه در جایگاه بسیار خوبی به لحاظ تعداد مراکز و هم به لحاظ استانداردهای مراکز در کشور قرار دارد.

علیرضا صلواتی با اشاره به پراکندگی مراکز معاینه فنی خودروها در همه نقاط شهر اصفهان، تصریح می کند: این مراکز معاینه فنی کاملاً مکانیزه هستند، خودرو حتماً باید وارد مرکز شده و با دوربین پلاک خوانی شود و پس از آن وارد سامانه معاینه فنی خودروهای کشور شود.

وی تاکید می کند: به هیچ عنوان امکان صدور برگه های معاینه فنی سوری در مراکز معاینه فنی اصفهان وجود ندارد و اعتماد خوبی به مراکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان وجود دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان می گوید: یکی از برنامه هایی که در راستای کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان مطرح است اعمال قانون برای خودروهای فاقد معاینه فنی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه از آبان ماه سال جاری اعمال قانون برای خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین های ترافیکی انجام می شود، ادامه می دهد: در شورای ترافیکی استان نیز مقرر شده خودروهای فاقد برگ معاینه فنی اعمال قانون شوند.

صلواتی از شهروندان خواست دریافت معاینه فنی خودرو را به دقیقه ۹۰ موکول نکنند و تا فرصت باقی است از ظرفیت مراکز معاینه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مراکز معاینه فنی شهرداری اصفهان فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند و امکان افزایش شیفت های کاری وجود دارد، می گوید: طبق آمار سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار خودرو برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه می کنند که تا افق ۵۰۰ هزار خودرو در سال فاصله زیادی داریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان یادآور می شود: در حال حاضر فقط یک چهارم یا به قولی  ۲۵ درصد خودروها برای انجام معاینه فنی مراجعه می کنند.

۷۰ درصد خودروهای اصفهان بدون معاینه فنی در حال تردد هستند

هرساله با کاهش دما شاهد وارونگی هوا و انباشت آلودگی خودروها، اهمیت معاینه‌فنی برای خودروها هم از نظر ایمنی و هم آلودگی هوا بسیار بیشتر می‌شود.

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان نیز معتقد است: معاینه فنی مستمر در کاهش آلودگی هوا موثر است زیرا بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از وسایل حمل و نقل موتوری بوده که با معاینه فنی مستمر و صحیح می توان این آلودگی هوا را کاهش داد، اما متاسفانه این کار مستمر نیست.

به گفته جمشید جمشیدیان، معاینه فنی می‌تواند تا ۲۳درصد در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه در صورتی که خودروها به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا ۲۰ درصد تصادفات ناشی از نقص فنی و ضریب ایمنی کاهش می یابد، می افزاید: روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در این کلانشهر تردد می کند که از این تعداد ۵۰۰ هزار خودرو باید مورد معاینه فنی قرار گیرند.

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان ادامه می دهد: فقط ۲۵ درصد خودروهای اصفهان معاینه فنی شده اند و ۷۰ درصد خودروهای اصفهان بدون معاینه فنی در حال تردد هستند.

جمشیدیان ادامه می دهد: در کلانشهر اصفهان ۹ مرکز مکانیزه سبک با ۱۳ خط فعال است واین مراکز در یک شیفت کاری به تعداد ۲۵۰۰ دستگاه خودرو سرویس دهی می کنند.

وی تاکید می  کند: با توجه به اینکه ظرفیت موجود معاینه فنی خودروهای شهر در طول سال نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است، در سرویس دهی به خودروها هیچ مشکلی نداریم و مازاد بر ظرفیت هم امکان پاسخگویی به مراجعان وجود دارد.

تحقیقات کارشناسان نشان می دهد کشورهایی که آلودگی هوا در آن‌ها محسوس نیست، معاینه فنی را برای خودروهای صفرکیلومتر و غیر آن به‌صورت سالانه الزامی کرده‌اند درحالی‌که در کشور ما به‌رغم آلودگی هوا و مشکلاتی که این معضل هر ساله ایجاد می‌کند، اعتنایی به معاینه فنی سالانه خودروها نمی‌شود.

یکی از موارد مهم در معاینات فنی خودرو تست گاز خروجی اگزوز است، با توجه به نوع سوخت، بخش عمده خودروها تا شش ماه بعد آلودگی به حداقل میزان تعریف شده آلودگی می‌رسند و این در حالی است که رانندگان در طول سال باید به صورت ادواری به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند.

ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.