سرویس: اجتماعی 08:29 - شنبه 25 شهریور 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

انتقال دوباره آب از زاینده‌رود پایان تلخ رؤیای آب فصلی کشاورزان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل محدود بودن آب زاینده‌رود، با انتقال آب به بن و بروجن، همین مقدار آب فصلی نیز دیگر در اختیار کشاورزان قرار نخواهد گرفت.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولاگر با اشاره به پروژه انتقال آب از زاینده‌رود به بن و بروجن اظهار داشت: سه مبنا برای انتقال پروژه آب زاینده‌رود به بن و بروجن وجود دارد که باید با تصمیم‌گیری بر اساس قوانین حاکمیتی و توافق مسؤولان استان انجام شود.

وی افزود: در قوانین جاری کشور رعایت حق آبه‌ها، قانون توزیع عادلانه آب، مصوبات 9 گانه شورای عالی آب زاینده‌رود و  شورای هماهنگی زاینده‌رود متشکل از استان‌های هم‌جواره رودخانه است و در صورتی که این موارد مبنا قرار گیرد مسائل حل شدنی خواهد بود و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که استان‌های همجوار زاینده‌رود با کم‌آبی در سه حوزه صنعت، شرب و کشاورزی با مشکل مواجه هستند و حق آبه برای آن‌ها تعریف شده است، لزومی ندارد پروژه انتقال زاینده‌رود به بن و بروجن اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب زاینده‌رود به بن و بروجن مصوبه سفر استانی رئیس‌جمهور به استان را گرفته است و در این خصوص به اصل مصوبه ایرادی نیست، بیان داشت: اجرای این پروژه شرایطی دارد، شرط اول این است که در تخصیص آب برای استان‌ها در آن سهم آبی که برای چهارمحال به میزان 237 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است این سهم دیده نشده است و این هم در شرایطی که همه استان‌ها به نسبت عادلانه از آب شرب و کشاورزی به اندازه‌ای که تعیین شده، برداشت کنند.

فولادگر افزود: باید سهم آب عادلانه توزیع شود، در حالی که اعداد 237 میلیون متر مکعب نرمال نیست و کشاورزان اصفهان کمتر سهم خود آب از زاینده رود برداشت می‌کنند چطور باید استان چهار محال که استان بالادست است سهم 237 میلیون متر مکعب آب را استفاده کند.

وی افزود: مسأله دوم این است که حتی سقف 40 میلیون متر مکعب در این سهم 237 میلیون متر دیده نشده است، نتیجه اینکه که باید از منابع جدید آب مانند تونل سوم که در دسترس‌تر است تأمین شود، در عین حالی که این پروژه مصوبه دولت دارد اما باید محل تأمین آب از تونل سوم باشد و اگر در تونل سوم آب جریان پیدا نکند امکان انتقال آب نیست و چنانچه تا سقف 40 میلیون متر مکعب آب از زاینده‌رود برداشت شود همین آبی که به صورت فصلی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، دیگر امکان اختصاص آن وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای پروژه باید در محدوده چهار محال و بختیاری و با رعایت مسائل زیست محیطی صورت گیرد، سهم حق آبه و مشکل فنی در اجرای پروژه باید انجام شود.

وی افزود: انتقال آب باید از محل پروژه سوم صورت گیرد زیرا به دلیل محدود بودن آب زاینده‌رود امکان انتقال وجود ندارد، با انتقال این آب از محل رودخانه زاینده‌رود همین مقدار آب فصلی نیز در اختیار کشاورزان دیگر قرار نخواهد گرفت.

فولادگر با بیان اینکه در انتقال پروژه آب شرب که هیچ، حتی در مصوبات دیده شده که 10 میلیون متر مکعب آب به بخش صنعت نیز اختصاص داده شده است، بیان داشت: مهم‌ترین مشکل اجرای پروژه این است که آب از حوزه‌های زاگرس به سمت زاینده‌رود انتقال داده می‌شود و مجدد از سمت زاینده‌رود به ارتفاعات زاگرس و بخشی از آن به بن و بروجن و سپس مجددأ بخشی از آب به کارون بر می‌گردد که توجیه ندارد.

وی با اشاره به اینکه این اجرای طرح به ضرر مردم اصفهان است، افزود: در حال حاضر بن و بروجن دارای رودخانه‌های فصلی فراوانی است و نباید این پروژه اجرا شود و دلیلی وجود ندارد که آب استان دیگری از زاینده‌رود تأمین شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با حمایت نمایندگان استان و شهرستان‌های استان در حال پیگیری هستیم و مکاتباتی با رئیس‌جمهور، قائم مقام وزیر نیرو، سرپرست وزرات نیرو و … صورت گرفته است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.