سرویس: سیاسی 14:20 - جمعه 24 شهریور 1396

دریابان علی شمخانی:

موضوع دسترسی به اماکن نظامی، پرونده‌ای ملغی شده است

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران صرفاً در چارچوب توافقات و دستورالعمل مشخص برجام رفتار کرده و هیچ تعهدی فراتر از آن را نمی‌پذیرد.

به گزارش اصفهان شرق، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به برخی اظهارات مطرح شده مقامات خارجی در موضوع دسترسی به مراکز نظامی کشورمان در چارچوب توافق برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران فعالیت اعلام نشده هسته‌ای در هیچیک از نقاط جغرافیایی کشور نداشته و مطالب مطرح شده، فضاسازی رسانه‌های آمریکایی به منظور فرار به جلو و سرباز زدن از انجام تعهدات و وظایف انجام نشده از سوی این کشور است.

وی افزود: در هیچ یک از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت و یا حتی تحقیقات هسته‌ای وجود ندارد و بازدیدهای انجام شده از سوی آژانس طی سال‌های گذشته این مطلب را تایید می‌کند.

نماینده مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: البته در مراکز نظامی، تحقیقات در خصوص سلاح‌های متعارف به ویژه در حوزه موشکی در جریان است که در چارچوب تولید قدرت دفاعی و ارتقاء بازدارندگی در برابر تهدیدات خارجی با قدرت ادامه خواهد یافت.

شمخانی گفت: در چارچوب اجرای فعال سیاست پدافند غیرعامل، مجموعه ظرفیت‌های تحقیقاتی و تولیدی متعارف در بخش دفاعی در پهنه‌ای به وسعت ایران اسلامی توزیع شده و به طور طبیعی مکشوف سازی این ظرفیت برای بیگانگان امکان پذیر نیست.

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران صرفاً در چارچوب توافقات و دستورالعمل مشخص برجام رفتار کرده و هیچ تعهدی فراتر از آن را نمی‌پذیرد.

امیر دریابان شمخانی گفت: مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی با دلالی منافقین به واسطه توهمات خود و با هدف ایران هراسی فرضیاتی را بدون سند و دلیل علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان بیان می‌کنند که از گذشته نیز وجود داشته و تنها مصرف رسانه‌ای دارد.

وی افزود: هرگونه اظهار نظر در مورد تعهدات پذیرفته شده در قبال برجام می‌بایست از مجاری رسمی و مبتنی بر رویکردهای فنی و حقوقی و فارغ از نگاههای جانبدارانه، صرفاً در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی شود.

شمخانی تاکید کرد: به طور قطع سایر ادعاهای خارج از این چارچوب ضمن آن که بی اهمیت است، الزامی در خصوص پاسخگویی به آن نیز وجود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت ارائه مستندات کافی و قابل قبول، شیوه‌های فراوانی برای رفع ابهام در اختیار دارد و موضوع دسترسی به اماکن نظامی موضوعی غیر ضرور و ملغی شده است.

شمخانی در پایان اظهار داشت: رفتار غیر سازنده و بهانه جویانه دولت ترامپ در قبال اجرای تعهدات خود در برجام که تلاشی فعال برای ضربه زدن به این توافق بین‌المللی است، ضمن مخدوش کردن بیش از پیش جایگاه این کشور در نظام بین‌الملل بدون شک چون گذشته با پاسخ متناسب از سوی جمهوری اسلامی ایران همراه خواهد بود.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.