سرویس: اجتماعی 10:06 - جمعه 24 شهریور 1396

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان:

جذابیت‌ انرژی خورشیدی برای پس اندازهای خرد / بازگشت سرمایه تولید برق خانگی در 3.7 سال

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: هر انشعاب پنج کیلو واتی خانگی حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند برق مازاد مصرفی خود را به فروش برسانند و از فضای مازاد پشت‌بام خود درآمدزایی داشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق، سارا صالحی در رابطه با وضعیت بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی در اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر 100 نیروگاه خورشیدی کوچک در اصفهان در حال بهره‌برداری است که متوسط راندمان این نیروگاه‌ها، برابر 20 درصد است.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال 95 با ابلاغ بخشنامه خرید تضمینی برق، تحرک سرمایه‌گذاران در این حوزه افزایش یافته و 159 قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی در شهرستان اصفهان منعقد شده است.

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر هزار و 234 کیلووات ظرفیت برق خورشیدی در اصفهان وجود دارد و نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان 233 هزار کیلووات ساعت و معادل مصرف 100 خانوار را به شبکه تزریق می‌کنند.

صالحی یادآور شد: درآمد هشت مشترک فعلی خورشیدی که در حال فعالیت هستند در 6 ماه ابتدایی سال برابر با 180 میلیون تومان بوده است.

به گفته وی، هر انشعاب پنج کیلو واتی خانگی حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد و این انشعاب، مساحتی حدود 50 متر از پشت‌بام خانه را اشغال می‌کند.

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: بازگشت سرمایه احداث نیروگاه‌های خورشیدی 3.7 سال است و خرید برق از این نیروگاه‌ها با قرارداد 20 ساله و به صورت تضمینی صورت می‌پذیرد.

صالحی تأکید کرد: مصرف‌کنندگانی که اقدام به احداث پنل خورشیدی در ساختمان خود کنند، می‌توانند مازاد مصرفی خود را به فروش برسانند و از فضای مازاد پشت‌بام خود درآمدزایی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در مقیاس بزرگ‌تر، هر مگاوات نیروگاه خورشیدی، 3.8 میلیارد تومان هزینه در بر دارد که درامد ماهانه 85 میلیون تومانی را به همراه خواهد داشت و با بازگشت سرمایه 3.8 سال، یک سرمایه‌گذاری کم ریسک بلندمدت محسوب می‌شود.

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خاتمه عنوان کرد: اصفهان از نظر بازدهی تولید انرژی خورشیدی جزو بهترین نقاط کشور است و در حالی که میانگین بازدهی انرژی خورشیدی در کشور 13 درصد اعلام شده، بازدهی تولید در اصفهان بین 20 الی 27 درصد است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.