سرویس: اخبار شهرستان 00:44 - شنبه 25 شهریور 1396

خواسته کشاورزان شاهتوری از مسئولان؛

سود وام کشاورزی، کمر کشاورزان شرق اصفهان را خم کرد/ لزوم توجه جدی مسئولان بر بحران آب اصفهان

کشاورزان شرق اصفهانی در تریبون اصفهان شرق، خواسته خود از مسئولان را به عمل کردن به وعده های چندین ساله در حل بحران آب و رسیدگی به مشکلات کشاورزان خلاصه کردند.

به گزارش اصفهان شرق، رواست تا مسئولان برای لحظه ای خود را به جای کشاورزی قرار دهند تا درد کشاورزان را شاید برای لحظه ای کوتاه مشاهده کنند. قطع به یقین کشاورزان در مدت چند سال گذشته تا کنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده اند و حرف امروزشان در یک کلمه خلاصه نمی شود. کشاورزان حقابه به حق خودشان را می خواهند و از برداشت های بی رویه ناراضی هستند.

در این رابطه در سفری نیم روزه به دهستان شاهتور، پای درد و دل کشاورزان شرق اصفهانی نشستیم تا خواسته های به حقشان را در صفحه ای از رسانه مردمی اصفهان شرق منعکس کنیم.

رسول عبدالهی کشاورز شاهتوری در گفتگو با خبرنگار گفت: انتظار ما کشاورزان دهستان شاهتور این است که با توجه به کم بود آب و کم بود بارندگی و چندین سال خشکسالی و وارد شدن ضرر و زیان زیادی به کشاورزان، مسئولان برای حقابه ما کاری کنند.

وی اظهار کرد: کانال های آبی شاهتور، بیشتر خاکی هستند و در این رابطه به منظور جلوگیری از هدر رفت آب باید کانال ها سیمانی شود ولی بارها این مسئله را با مسئولان در میان گذاشتیم که هنوز بعد از چندین سال هنوز پاسخ به خواسته ما در حد یک وعده مانده است.

محمد قدرتی یکی دیگر از کشاورزان شاهتوری در گفتگویی بیان کرد: قول دیگر مسئولان تسطیح کردن اراضی بود که این کار هم هنوز عملی نشده و اگر تمام زمین ها صاف و یک نواخت بودند آب کمتری هدر میرفت و کشاورزی رو به پیشرفت بود که متاسفانه این طرح هم هنوز نیمه تمام رها شده است.

وی از مسئولان درخواست کرد که به مشکلات کشاورزان رسیدگی کنند تا کشاورزان بیش از این به دلیل خشکسالی و بی برنامه گی ضرر نکنند.


سید ابوالفضل موسوی کشاورز با بیان اینکه چاه های دهستان شاهتور همه با موتور دیزلی آب را از چاه استخراج میکنند و هر روز مشکل کمبود سوخت مورد نظر برای آبکشی وجود دارد، تصریح کرد: هر موقع به جایگاه سوخت برای سوخت مورد نظر رجوع می کنیم به ما سوخت نمی دهند و میگویند که باید یا با کارت سوخت یا حواله برای دریافت سوخت بیایید و ما از مسئولان تقاضا داریم که برای راحتی آبکشی ما چاها را برقی کنند.

عباسعلی قدرتی کشاورز دیگر شاهتوری با اشاره به اینکه سود وام های کشاورزی کمر کشاورز را خم کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود آب برای کشاورزی، زمین های کشاورزی ما رها شده و بیکار هستیم؛ از مسئولان خواهشمندیم که سود وام های کشاورزی را ببخشند و برای کارهای کشاورزی وام هایی با سود کم بپردازند.


مهدی منتظری گفت: کشاورزان شرق اصفهان بیشتر درآمد زندگی خود را از راه کشاورزی به دست می آورند و همه با وجود این خشکسالی به نان شب خود محتاج شده اند به نوعی که همه ما موقع برداشت محصول اولین کارمان این بود که زکات بپردازیم ولی حالا خود زکات بگیر شده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای همه کشاورزان این است که مسئولان به وعده های خود عمل کنند؛ نه اینکه در برخی مواقع خاص به سمت کشاورزان روانه شوند تا خودی نشان دهند.

محمد رضا قدرتی دانشجوی جوان دهستان شاهتور با بیان اینکه مسئولان باید مشکلات کمبود آب را جدی بگیرند، تاکید کرد: راه حل این مشکل ایجاد طرح های مناسب کشاورزی مانند بارانی کردن مزارع است زیرا منابع آبی کم بوده و باید فکری به حال الگوی کشت کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید برای کشاورزی شرق اصفهان طرح کلی بریزند، اذعان کرد: باید پیش بینی کرد که در هر نقطه از شرق اصفهان چه محصولی کاشته شود تا مانند چند سال پیش چندین تن سیب زمینی را زیر خاک نکنند و بازار نیز تنظیم شود تا بیشترین سود عاید دلالان نشود.

انتهای پیام/ غلامرضا قدرتی شاهتوری

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.