سرویس: اخبار شهرستان 15:28 - پنجشنبه 23 شهریور 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

پروژه انتقال آب «بن ـ بروجن» اصفهان را نابود می کند/ برداشت مازاد از زاینده رود، به تاراج بردن حقابه کشاورزان اصفهان است

دکتر عابدی نماینده مردم اصفهان گفت: دولت باید وارد عمل شود زیرا اجرایی شدن طرح بن _ بروجن، ضعف بزرگ دولت دوازدهم قلمداد می شود.

دکتر حیدرعلی عابدی در گفتگوی اختصاصی با اصفهان شرق، با اشاره به برداشت های بی رویه چهارمحالی ها از زاینده رود، گفت: مسئولان استان چهارمحال بختیاری بی مهابا، لوله های متعددی تحت عناوین مختلف به رودخانه رسانده و آب برداشت می کنند و این در حالی است که لوله ها فاقد شناسه برای شناسایی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد: چیزی که ما از چهارمحالی ها انتظار داریم این است که زیاده خواهی نکرده و به سهمیه ای که شورای عالی آب به آنها اختصاص داده است، اکتفا کنند اگرچه ما می دانیم برداشت های بی رویه از زاینده رود به محیط زیست ضربه می زند ولی چون مصوبه توزیع عادلانه آب است، می پذیریم.

وی با اشاره به خواسته جدید مسئولان چهارمحال از وزارت نیرو که بیشتر شبیه به جُک است، عنوان کرد: اخیرا مسئولان چهارمحل به وزارت نیرو فشار آورده اند که 17 میلیون مترمکعب آب طلبکارند و تعجب برانگیز است که آنها با چه دستگاهی اندازه گیری کرده اند که این مقدار آب را طلب دارند.

عابدی با بیان اینکه، وزارت نیرو در برنامه های کارشناسی شده، ضعیف عمل می کند، افزود: وزارت نیرو آب و برق را بدون حساب و کتاب در اختیار طرح های غیرکارشناسی شده قرار می دهد و تمام هزنیه مملکت و بودجه بیت المال را به این صورت برمی دارد و قطعا طرح «بن_ بروجن» نیز از جمله طرح های غیرکارشناسی شده است.

وی تاکید کرد: هر طرحی که بخواهد بر زاینده رود اجرا شود باید بر اساس سهمیه اجرایی و کُنتر بر لوله نصب شود تا زیاده خواهی در برداشت صورت نگیرد زیرا آسیب بسیاری به کشاورزی شرق و غرب وارد می شود.

*اجرایی شدن طرح بن _ بروجن، نقطه ضعف دولت دوازدهم قلمداد می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به مهلک بودن طرح بن_ بروجن بر اصفهان، تصریح کرد: اگر این طرح اجرایی شود، اصفهان نابود می شود و هیچ امیدی به کشاورزی اصفهان نخواهیم داشت و دولت در این رابطه باید وارد عمل شود زیرا اجرایی شدن طرح بن _ بروجن، ضعف بزرگ دولت دوازدهم قلمداد می شود.

وی با بیان این مطلب که طرح بن بروجن لطمات بسیاری به کشور وارد می کند، افزود: ما خواستار توقف طرح های آب آشامیدنی نیستیم بلکه خواسته ما مدیریت صحیح در برداشت آب از زاینده رود است و اگر شورای عالی آب می خواهد پروژه ای جدیدی بیارود باید مشخص کند کدام طرح قرار است کم شود.

*دولت یازدهم قطره آبی به زاینده رود نداد

دکتر عابدی با اشاره به اینکه در کجای دنیا از این قبیل طرح های مضر اجرایی شده است، بیان کرد: در طرح بن بروجن می توانست از سبز کوه به صورت ثقلی و بدون هزینه آب برداری شود ولی امروز شاهد این هستیم که با هزینه گزاف به واسطه شش پمپاژ و همچنین مصرف برق بسیار زیاد می خواهند 545 متر آب به صورت سربالایی از زاینده رود به طرف بروجن انتقال دهند و این با نیت نابودی زاینده رود عملی می شود.

وی با ذکر این مطلب که اگر یک میلیون مترمکعب آب روزانه به زاینده رود ریخته شود یعنی زاینده رود 300 روز آبی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: کشاورزان شرق اصفهان اگر 10 میلیون مترمکعب آب داشته باشند می توانند کشاورزی کنند در صورتی که با اجرایی کردن طرح بن _ بروجن، 50 میلیون متر مکعب آب از زاینده رود برداشت می شود و این یعنی زدن ضربه مهلک به کشاورزی استان اصفهان، خالی شدن 200 روستا در شرق و 300 روستا در غرب اصفهان و کوچ هزاران نفر از مردم زحمت کش شرق اصفهان به حاشیه کلان شهر اصفهان که باید توسط مسئولان استان و دولت رسیدگی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تعجب برانگیز است که دولت یازدهم در طول چهار سال، یک قطره آب به زاینده رود اضافه نکرد و مانع اصلی این روند، مسئولان استان چهارمحال بختیاری هستند که با اشکال تراشی طرح بهشت آباد را متوقف کردند و امروز نیز بی مهابا از رودخانه برداشت می کنند.

وی با ذکر مخالفت نمایندگان اصفهان در مجلس از طرح های جدید برداشت بر زاینده رود، اذعان کرد: ما نمی گذاریم حق اصفهان دستخوش تصمیمات عجیب شود و این در حالی است که فعالیت طرح بن_ بروجن به بهانه طرح ملی، در آن طرف سد در حال اجراست ولی فعلا به سمت رودخانه متوقف شده است و اگر مسئولان وارد عمل نشوند قطعا زیر پوشش آب آشامیدنی این طرح اجرایی شده و شاهد نابودی  اصفهان هستیم.

عابدی خاطرنشان کرد: قطعا هر گونه برداشت مازاد از زاینده رود از حقابه کشاورزان تامین می شود زیرا زاینده رود آبی برای اختصاص به طرح برداشت های جدید ندارد.

انتهای پیام/ زهرا شجاعی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.