سرویس: اقتصادی 13:00 - یکشنبه 19 شهریور 1396

وضعیت بازار لوازم التحریر در آستانه پاییز؛

جولان چینی‌ها در بازار لوازم‌التحریر/جیب‌خالی تولیدکنندگان داخلی از گردش مالی نوشت‌افزار

شهریور ماه که از نیمه می گذرد و در آستانه بازگشایی مدارس خرید دفتر، کتاب و … در سطح شهر بیشتر می شود و به بیانی دیگر بازار پر زرق و برق لوازم التحریر و نوشت افزار جان دوباره ای به خود می گیرد. اما سال هاست که این بازار در تسخیر کالاهای قاچاق قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق، میزان گردش مالی لوازم التحریر در کشور حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می شود اما در هر سال تحصیلی گردش مالی قابل توجهی در حوزه نوشت افزار رخ می دهد اما تمام این پول به سمت کشورهای چین، هند و ترکیه می رود.

رقم و عددی که در شرایط رکود اقتصادی و به تعبیر عوامانه تر، بی بازاری می تواند به مثابه مرهمی التیام بخش برای بهبود دردهای فعالان حوزه تولید لوازم التحریر و توزیع کنندگان به شمار رود.

اما متاسفانه واردات بی رویه و توزیع و فروش محصولات قاچاق، سهم قابل توجهی از این گردش مالی را به جیب تولیدکنندگان خارجی و عمدتا چینی سوق می دهد.

مشکل زمانی عمیق تر و تاسف آورتر می شود که در بسیاری از اقلام و تولیدات مرتبط با لوازم التحریر، تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین و توزیع آن هستند اما دلالان، واسطه ها و برخی از فعالان به اصطلاح اقتصادی، سود خود را بر هر چیز ترجیح می دهند و به واقع مصالح و منافع اقتصادی کشور را قربانی سودجویی شخصی و گروهی خویش می سازند.

در این شرایط نیز دولت به سنت هر سال نمایشگاه های پائیزه برپا می کند تا مشتریان این بخش بتوانند لوازم التحریر را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان تر خریداری کنند، اما نکته اصلی در جریان این خریدها پولی است که بابت واردات پرداخت می شود و هیچ سودی عاید کشور نمی شود.

۹۵ درصد اقلام نوشت افزار وارداتی هستند

به گفته رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی کشور، ۹۵ درصد اقلام نوشت افزار وارداتی هستند و تنها ۵ درصد تولید داخل جوابگوی نیاز دانش آموزان است. از سوی دیگر انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر و نوشت افزار نیز این موضوع را تایید و به وارداتی اشاره کرد که می توانست با اتخاذ راهکارهای ساده، متوقف و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

با این وجود سالهاست از این موضوع می گذرد و هیچ رخداد تازه ای در حوزه نوشت افزار رخ نمی دهد. مسئولان دولتی در این باره می گویند سرمایه گذار در حوزه لوازم التحریر بسیار کم است و از آنجا که چین توانسته بازار داخلی را از آن خود کند سرمایه گذاران برای حضور در بخش یادشده اقدام نمی کنند.

به اعتقاد فعالان این عرصه، کشور در تولید لوازم التحریر پتانسیل و ظرفیت های مناسبی دارد بدین جهت امیدواریم سرمایه گذاران در این بخش ورود پیدا کنند. علاوه بر این لوازم التحریرهایی که در کشور تولید می شود در مقایسه با برندهای خارجی کیفیت بسیار بالاتری دارد، اما با وجود کارخانه های متعدد در بخش هایی چون دفترچه این بخش پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد.

۶۰ درصد لوازم التحریر بازار ایران، مشمول خارجی و اقلام قاچاق هستند

یکی از تولیدکنندگان لوازم التحریر کشور با اشاره به ظرفیت های بالقوه داخلی موجود در این عرصه (تولید لوازم التحریر)، گفت: در شرایطی که بالای ۹۵ درصد از لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان از امکان تولید داخلی برخوردار است، متاسفانه حجم تولیدات و اقلام تحریری قاچاق در کشور بسیار بالا و تامل برانگیز به نظر می رسد.

وی افزود: آنچنان که در اخبار رسانه ها و جراید منعکس می شود، حدود ۶۰ درصد از لوازم التحریر موجود در بازار ایران، مشمول کالاها و اقلام قاچاق می شود و به واقع سهم ایران از این بازار مهم و حائز اهمیت تنها ۴۰ درصد برآورد می شود.

وی با اعتقاد بر اینکه شیوع لوازم التحریر قاچاق در بازار و مراکز فروش، صرفا به مسائل اقتصادی و مصالح مربوط به این حوزه خلاصه نمی شود، گفت: متاسفانه از حیث فرهنگی و اجتماعی نیز برخی از لوازم التحریر تولید خارج که به صورت بی رویه و بعضا غیر مجاز وارد کشور می شوند، باعث آسیب های جدی به دانش آموزان می شوند.

بازار لوازم التحریر به دور از فضای اقتصاد مقاومتی

با وجودی که امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” نامگذاری شده، برخی از فروشگاه ها بیشتر لوازم التحریر خارجی و یا برند را عرضه می کنند. یکی از فروشندگان در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: مردم در این منطقه با توجه به وضعیت درآمدی خود و البته بنا به درخواست فرزندانشان تمایل به خرید لوازم التحریر خارجی دارند و معتقدند کیفیت این محصولات بهتر از تولیدات داخلی است.

وی به عنوان شخصی که در این بازار سابقه فعالیت دارد، معتقد است: حتی برخی از محصولات ایرانی کیفیتی مشابه دارند اما باید بر روی طرح های خود و جذابیت آنها برای سال های آینده برنامه ریزی کنند.

مریم رحیمی دانش آموزی کلاس پنجم که به همراه برادر و مادر خود برای خرید لوازم التحریر به بازار آمده، می گوید: بیشتر تمایل به خرید دفاتر با طرح های کارتنی مثل باب اسفنجی و یا کیتی و … دارم چرا که جذاب و قشنگ هستند.

پرهام صدیقی دانش‌آموز کلاس چهارم که به همراه پدرش به خرید آمده، علاقمند به خرید لوازم التحریر با طرح های ساده دارد.

پدر این دانش آموز معتقد است: طرح های لوازم التحریر با توجه به فرهنگ کشورمان باید متنوع و شاد، در عین حال ساده باشد و اگر طرح های ایرانی مورد پسند باشد ترجیح به خرید آنها نسبت به لوازم التحریر خارجی دارم چرا که این به نوعی کمک به تولید داخل است.

قیمت گزاف دفترچه های فانتزی در بازار

از سوی دیگر در شهر مراکزی وجود دارند که دفترچه های دولتی یا همان تنظیم بازاری عرضه می کنند که قیمت آنها پایین تر از قیمت سایر دفترچه های موجود در بازار است، اما به لحاظ کیفی، طبیعتا از جنس کاغذ با کیفیتی نسبت به آنچه که در دفترچه های به اصطلاح فانتزی دیده می شود، برخوردار نیستند.

ناگفته نماند که قیمت دفترچه های فانتزی که به قیمت گزافی در بازار به فروش می رسند، تنها به دلیل طراحی مناسبی بوده که بر روی آنها انجام شده و البته بیشتر نیز بر طبق شخصیت های کارتونی غربی است. متاسفانه هیچ طرح ایرانی زیبا و جذابی در میان انواع طرح های موجود در بازار وجود ندارد.

یکی از فروشندگان، می گوید: این دفترچه ها عمدتا چینی هستند که وارد کشور می شوند البته برخی از تولیدکنندگان ایرانی نیز با همان طرح های غربی در حال تولید هستند اما برند شاخص ایرانی در این زمینه وجود ندارد.

فرهنگ سازی خرید لوازم التحریر داخلی توسط رسانه ها و آموزش و پرورش

در این خصوص رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروش اصفهان در گفتگو با ایمنا پیرامون بازار فروش لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی ۹۶، بیان داشت: مطابق فرمایش مقام معظم رهبری باید از کارگر ایرانی حمایت شود و در این راستا رسانه ها و مطبوعات نقش موثری در آگاهی رسانی به مردم دارند. از سوی دیگر معلمان و آموزش و پرورش نیز باید برای خرید لوازم التحریر داخلی، دانش آموزان را ترغیب کنند که با خریداری جنس ایرانی اشتغال ایجاد می شود و اقتصاد کشور به گردش در می آید.

اکبر چیت ساز با تاکید بر اینکه خرید لوازم التحریر داخلی در بین مردم نیازمند فرهنگ سازی است، افزود: از زمانی که خود را شناختیم می توانیم با تولیدات خارجی رقابت کنیم؛ به عنوان مثال مداد رنگی های تولید داخل، قابل رقابت با تولیدات خارجی است و از همه مهمتر قیمت آنها یک سوم پایین تر است.

خانواده هایی که لوازم التحریر برند می خرند

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروش اصفهان با ابراز تاسف نسبت به اینکه برخی از خانواده ها تنها به دنبال خرید لوازم التحریر برند هستند، تاکید کرد: در این شرایط باید با آگاهی سازی مردم، از تمایل آنها برای خرید لوازم التحریر برند و یا خارجی کم کنیم در این فضا علاوه بر رسانه ها، نقش مدارس و معلمان قابل توجه است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه واحدهای صنفی ما در عرضه لوازم التحریر داخلی همکاری می کنند چرا که قیمت آنها کمتر از محصولات خارجی است.

چیت ساز تاکید کرد: با وجودی که کیفیت مداد رنگی ایرانی بهتر و یا مشابه محصولات خارجی است، قیمت آن یک سوم محصول خارجی است.

وی با اشاره به اینکه با فرهنگ سازی هایی که صورت گرفته خرید لوازم التحریر داخلی در بازار اصفهان نسبت به سال گذشته بهتر شده است، گفت: در حال حاضر بیشتر مداد رنگی و جامدادی های موجود در بازار خارجی و وارداتی و مربوط به کشور چین و اروپا هستند.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروش اصفهان با انتقاد بر اینکه متاسفانه برخی فروشگاه های بزرگ مردم را در فروش لوازم التحریر خارجی اغفال می کنند، توضیح داد: به عنوان مثال این فروشگاه ها قیمت یک جعبه مدادرنگی را ۳۱ هزار تومان و با تخفیف ۲۱ هزار تومان درج می کنند در حالیکه همین محصول در سطح مغازه های شهر پایین تر است.

به گفته چیت ساز، متاسفانه مطابق قانون، فروشگاه های بزرگ زیر نظر اتحادیه ها نیستند.

قیمت لوازم التحریر امسال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است

وی اضافه کرد: نمایشگاه های فروش لوازم التحریر که در آستانه بازگشایی مدارس برپا می شوند متاسفانه بعضا اجناسی با کیفیت نامرغوب ارائه می دهند که بعدا قابلیت باز پس گیری ندارد.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروش اصفهان تاکید کرد: عرضه لوازم التحریر در بازارچه های فصلی و موقت مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه به میزان کافی لوازم تحریر ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر تمام دفاتر عرضه شده در فروشگاه های سطح شهر ایرانی هستند و حتی دفاتری که با عنوان خارجی در بازار عرضه می شود اکثرا تولید داخل بوده که عکس های روی جلد آن داخل کشور چاپ می شود و با نام خارجی فروخته می شود.

وی با بیان اینکه قیمت لوازم التحریر امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و بعضا کمتر از ۵ درصد افزایش قیمت دارد.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروش اصفهان با بیان اینکه برای سال تحصیلی جاری نرخ لوازم التحریر نسبت به پارسال افزایش نداشته است، اظهار داشت: حدود ۵۰۰ واحد صنفی کتابفروشی و لوازم التحریر در اصفهان وجود دارد.

با این اوصاف فعالان و تولیدکنندگان این عرصه، توزیع و فروش لوازم التحریر قاچاق، اقتصاد و فرهنگ را توامان با یکدیگر به قربانگاه می برد و علیرغم تاکید بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر لزوم مهار و کنترل این عارضه، در طول سالیان اخیر، همچنان این تهدید احساس می شود و گویی مسئولان ذیربط نتوانسته اند بصورت ریشه ای بر این معضل غلبه و آن را حل و فصل کنند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.