سرویس: دین و اندیشه 09:30 - یکشنبه 19 شهریور 1396

مسؤول هماهنگی کمیته‌های هشتگانه اجلاس پیرغلامان:

۱۰۰۰ پیرغلام امام حسین(ع) از ۵ قاره جهان در نصف جهان

مسؤول هماهنگی کمیته‌های هشتگانه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: پانزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان امسال با حضور بیش از هزار مداح و پیرغلام حضرت سیدالشهدا(ع) که از سراسر کشور و علاوه بر کشور ما از ۴۰ کشور خارجی از ۵ قاره جهان در اصفهان حضور پیدا خواهند کرد، برگزار می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، عزاداری برای امام حسین(ع) از دیرباز در کشور ما و به خصوص در اصفهان برگزار می‌شده و اصفهان نیز به عنوان یکی از مراکز عزاداری ماه‌های محرم و سفر در کشور شناخته می‌شود، این موضوع را می‌توان از تعداد هیأت‌های عزاداری و نذورات اصفهانی‌ها برای این امام بزرگوار شاهد بود.

ارادت مردم اصفهان به امام حسین(ع) نیز مشهود است تا جایی که اگر نگاهی به حرمینی که در کربلا هستند بیندازیم در نقطه‌نقطه حرم‌ها رد پای نوکری برای این امام مظلوم را شاهد هستیم، اصفهانی‌ها سالیان درازی است که در این خانه، نوکری کردند و موسفید کردند.

حال پس از چند سال از آغاز حرکت زیبایی برای گردهمایی این پیرغلامان از سراسر دنیا، اصفهان افتخار میزبانی این اجلاس را پیدا کرده و چند روز دیگر این استان محل آمد و شد این انسان‌های بزرگوار از سراسر دنیا خواهد بود.

رسول فغانی‌پور ضمن اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در اصفهان اظهار کرد: پانزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان امسال با حضور بیش از هزار مداح و پیرغلام حضرت سیدالشهدا(ع) که از سراسر کشور و علاوه بر کشور ما از ۴۰ کشور خارجی از ۵ قاره جهان در اصفهان حضور پیدا خواهند کرد، برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه با حضور عمومی مردم و استقبال آن‌ها از پیرغلامان و خادمان حسینی ساعت ۱۶:۳۰ روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه در گلستان شهدای اصفهان آغاز خواهد شد و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

* حضور ۱۰۰۰ پیرغلام از ۵ قاره جهان

مسؤول هماهنگی کمیته‌های هشتگانه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این اجلاس تجلیل از پیرغلامان منتخب از کشور و ۵ قاره جهان است، همچنین یکی دیگر از ویژه برنامه‌های اجلاس آئین اختتامیه آن است که با یاد و نام شهید جهان اسلام محسن حججی روز پنجشنبه مورخ ۲۳ شهریورماه از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع و میدان امام علی(ع) اصفهان برگزار خواهد شد.

رئیس کانون مداحان استان اصفهان در رابطه با دلیل دو مکان بودن برنامه اختتامیه عنوان کرد: دلیل اینکه برنامه اختتامیه در دو مکان برگزار می‌شود این است که سرریز جمعیتی که برای حضور در برنامه شرکت می‌کنند در میدان امام علی(ع) پذیرایی شوند و به صورت زنده و هم‌زمان از طریق تلویزیون‌های شهری برنامه را مشاهده کنند.

همزمان شدن بازگشت شهید حججی به میهن و برگزاری این اجلاس نیز به نوبه خود جالب توجه است و نگاه به این رویداد در قالب یک اتفاق صرف، کم لطفی به این موضوع است و شاید روزی بر ما حکمت قرین شدن این دو موضوع مهم روشن شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژه‌برنامه‌های اجلاس، نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و سخنرانان داخلی و خارجی است.

 

* هدف اجلاس

فغانی‌پور تأکید کرد: اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی به دو منظور برگزار می‌شود، هر سال استقبال عمومی جهان تشیع از دو ماه محرم و صفر در این قالب انجام می‌شود و هدف دیگر تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری بر اساس پیام‌های عاشورا و پیام‌های انقلاب اسلامی برای همه پیرغلامان در سراسر جهان است.

وی در خصوص نحوه اجرای اجلاس و انتخاب استان برگزارکننده آن بیان داشت: اجلاس هر سال در یکی از استان‌های ایران اسلامی برگزار می‌شود و نحوه انتخاب استان‌ها هم بدین شکل است که استاندار هر استانی درخواست خود را به سازمان صدا و سیما تقدیم می‌کند و این سازمان بر اساس اولویت‌ها استان منتخب آن سال را انتخاب می‌کند.

جمع شدن این تعداد پیرغلام سیدالشهدا از سراسر جهان که تعدادشان هر ساله بیشتر و بیشتر می‌شود می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای تبیین وظایف مهم شیعیان جهان در راستای اتصال قیام امام حسین(ع) به قیام منتقم ایشان شود، چرا که همه این پیرغلامان آرزوی خدمتگزاری به امام زمان خود را دارند و نوکری برای امام حسین را به نیت فرج امام عصر انجام داده‌اند.

* سال آینده لرستان میزبان اجلاس

مسؤول هماهنگی کمیته‌های هشتگانه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی ادامه داد: سال گذشته اجلاس در بندرعباس برگزار شد و پرچم به میزبان سال ۹۶ که استاندار اصفهان بود تقدیم شد تا امسال اصفهان افتخار برگزاری این اجلاس را داشته باشد و امسال این پرچم گنبد سیدالشهدا تقدیم استاندار لرستان خواهد شد تا سال آینده این استان میزبان اجلاس باشد.

 

رئیس کانون مداحان استان اصفهان اذعان داشت: علاوه بر این هزار نفر پیرغلامی که از سراسر کشور به اصفهان می‌آیند ۶۰ نفر نیز از ۴۰ کشور مختلف از ۵ قاره جهان نیز در اصفهان برای شرکت در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند، از بین این تعداد در مجموع ۵۰ نفر از پیرغلامان از سراسر استان اصفهان در اجلاس حضور پیدا می‌کنند و در مراسم اختتامیه همه پیرغلامان استان اصفهان از طریق رسانه‌های عمومی دعوت می‌شوند.

وی در پایان ابراز کرد: از هیأت‌های مذهبی، مداحان و همه کسانی که خود را حسینی می‌دانند دعوت می‌کنیم در مراسم استقبال از پیرغلامان که در روز سه‌شنبه ساعت ۱۶:۳۰ در گلستان شهدا انجام می‌شود حضور پیدا کنند تا بتوانیم خروش حسینی مردم اصفهان را در آن روز شاهد باشیم.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.