سرویس: اجتماعی » ماهواره 17:06 - شنبه 18 شهریور 1396

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

گوشی‌های قاچاق از مهر ماه سرویسی نمی‌گیرند/واردات سالانه ۱۱ میلیون گوشی قاچاق به کشور

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طرح ملی ثبت گوشی‌های تلفن همراه موسوم به رجیستری بر مبنای این است که اگر گوشی قاچاق وارد کشور هم بشود، نمی تواند سرویس دریافت کند این طرح از مهرماه به مرحله اجرا در می آید.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا دهقانی نیا درباره طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، بیان داشت: این طرح چند وجهی است که بین سه وزارتخانه وزارت ارتباطات، وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا می شود و در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است.

وی افزود: بزرگترین هدف این طرح، کنترل حجم قاچاق تلفن همراه و تلفن های وارداتی بدون شناسه است.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه طرح رجیستری از آغاز تاکنون چند مرحله به تعویق افتاد، اظهار داشت: این طرح قرار بود در تیرماه امسال اجرا شود اما به انتهای مهر ماه موکول شد.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی و آموزش در این باره باید هرچه زودتر نهایی شود و ما بتوانیم بهره مند شویم.

دهقانی نیا  در پاسخ به گفته سخنگوی ستاد قاچاق کالا وارز که در جایی گفته بود «به تاخیر انداختن طرح رجیستری گوشی های موبایل به معنی فرصت دادن به واردکنندگان قاچاق است»، تاکید کرد: مصرف سالیانه ما در کشور  ۱۲ میلیون گوشی است و سالیانه ۱۱ میلیون گوشی قاچاق وارد کشور می شود که با احتساب زیان هر گوشی قاچاق، می توان گفت روزانه ۳۰۰ میلیارد دلار از قاچاق گوشی به اقتصاد کشور ضرر وارد می شود.

وی افزود: طرح مبارزه با قاچاق بر مبنای اینست که اگر گوشی قاچاق وارد کشور هم بشود، نمی تواند سرویس دریافت کند.

مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: با ثبت نام شرکت وارد کننده در سامانه جامع تجارت، برای آن، شناسه کالا و شناسه رهگیری دریافت می شود و این فرایند به طور کامل ثبت می شود.

وی تاکید کرد: طرح رجیستری شامل گوشی های در دست مردم هم می شود و تمام موارد به صورت سیستماتیک صورت می گیرد و نیازی به حضور فیزیکی نیست.

مدیرکل صنایع الکترونیک وزارت صنعت نیز پیرامون این موضوع تاکید کرد: هماهنگی های لازم در این طرح انجام شده و واردکننده باید از طریق سامانه شناسه کالا را وارد و کد شناسه را دریافت کند که این کد قابل رهگیری است و تا مرحله ثبت شناسه صورت می گیرد  و از زمان وارد شدن شناسه، به صورت اسلاید برای اصناف و واردکنندگان ارسال می شود.

علی میرنژاد گفت: کسی که اقدام به واردات گوشی می کند باید در سامانه واردات شناسه دریافت کند و به صورت قانونی کار واردات را انجام دهد.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی نیز در این باره گفت: در اجرای این طرح اصالت کالا مطرح است.

سید محمد امامی ادامه داد: این طرح تاکنون مشکلی نداشته است و امیدواریم با گذشت زمان بحث ممانعت از فعال شدن گوشی های قاچاق اجرایی شود.

امامی گفت: درباره ثبت سفارش هم باید تغییراتی صورت گیرد و قبل از ورود به گمرک این هماهنگی ها با وزارت صنعت و معدن انجام شود و سایر هماهنگی ها هم برای ایجاد مراکز پاسخگویی صورت گیرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.