سرویس: دین و اندیشه 11:00 - شنبه 18 شهریور 1396

حجت الاسلام آقاتهرانی:

غدیر؛ بزرگترین عید مسلمین/ «ساده زیستی» آقا جوانان را مجذوب خود کرده است

اگر جوانان کمی در مورد امام علی(ع) و سیره زندگی ایشان مطالعه کنند، حتی چند صفحه ای از نهج البلاغه را ورق بزنند می بینند که در نهج البلاغه درس اقتصاد، مدیریت، اخلاق، جامعه شناسی، روانشناسی، شکل حکومت داری و مردم دار بودن با دشمن و دوست و خیلی مسائل دیگر مطرح است؛ امام علی(ع) یک مرد بزرگ تاریخ است که قابل انکار نیست.

به گزارش اصفهان شرق، غدیر (روز هجدهم ذی الحجه) از بزرگترین اعیاد شیعیان است. بنابر روایات در این روز پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجه الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

در احادیث شیعه تعابیری همچون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد(ص)، و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته، مراسم مختلفی در گرامی‌داشت آن برگزار می‌کنند. در قرون اخیر برگزاری این جشن از شعائر شیعه محسوب می‌شود.

به همین مناسبت، با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی به گفتگو نشسته ایم. وی متولد اصفهان (۱۳۳۶) و دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی است و علاوه بر نمایندگی دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، امامت و سرپرستی موسسه اسلامی نیویورک را نیز بر عهده داشته و از شاگردان نزدیک آیت الله مصباح یزدی محسوب می شوند.

او سابقه تحصیل در مدرسه حقانی را دارد و فارغ التحصیل و عضو هیئت علمی و مسئول تربیت مربی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) است. آقاتهرانی گرین کارت آمریکا داشته و به مدت 9 سال و نیم در آمریکا و کانادا زندگی کرده است. وی همچنین پی اچ دی دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون را داراست.

***

– چه اتفاقی در غدیر افتاد و اهمیت زنده نگه داشتن عید غدیر در چیست؟

 آقاتهرانی: پس از پایان مراسم حج در سال دهم هجرت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مکه به سوی مدینه حرکت کرد. هنگامی که کاروان به منطقه‌ای به نام غدیر خم رسید، جبرئیل از سوی خداوند به پیامبر وحی فرستاد که: «یا ایّها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»؛ (سوره مائده، آیه ۶۷)

(ای فرستاده ما؛ تمام آنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن؛ و اگر این کار را نکنی رسالت خود را انجام نداده‌ای.)

شما را به خواندن خطبه غدیریه دعوت می کنم و همانجا بود که پیامبر اسلام(ص) دست علی(ع) را بلند کرد و سه مرتبه با صدای رسا فرمود «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ…».

حضرت محمد(ص) از ما خواستند که نسبت به اهل بیت ایشان مودت داشته باشیم. مودت با محبت فرق می کند. محبت یک احساس درونی و عشق ناپیداست، راه برای اندازه گیری این احساس هم وجود ندارد، مانند علاقه من به پدر یا مادرم یا فرزند و همسرم. ولی مودت باید قابل مشاهده باشد؛ به عنوان مثال اینکه جلوتر از پدرم راه نروم. دستش را ببوسم یا به همسرم ادب کنم. بقیه می گویند که نسبت به مادر و همسرش محبت دارد و این در رفتار، در گفتار، حتی در چشم فرد مشخص می شود. «مودت» بروز محبت پیدا و دیدنی است.

خداوند در غدیر به پیامبرش می فرمایند: به مردم بگو که من مزد رسالت از شما نمی خواهم اما مزد من در برابر رسالتم این است که نسبت به  اهل بیت من مودت داشته باشید.

– از احادیثی که در باب عید غدیر نقل شده است برای ما بفرمایید؟

– در کتب اهل سنت روایت شده که هر کس روز هیجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد، خداوند ثواب روزه شش ماه را برای او می‌نویسد و این روز، همان روز عید غدیر خم است.

رسول خدا(ص) فرمودند:

«روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.»

همچنین امام صادق(ع) می‌فرماید:

«روز غدیرخم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.»

در روایتی دیگر امام صادق(ع) عید غدیر را عظیم‌ترین و باشرافت‌ترین عید مسلمین می‌دانند که سزاوار است در هر ساعت آن شکر خدا به جای آورده شود و مردم روزه شکرانه بگیرند که روزه این روز معادل شصت سال عبادت است.

امام رضا(ع) فرمود:

«روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین… اگر مردم ارزش این روز را می‌دانستند، بی‌تردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه می‌‏کردند.»

 

– آیا در روز غدیر تنها بحث جانشینی امام علی علیه السلام مطرح بوده است؟

– نه اینطور نبوده. روایت است که خطبه چهار ساعت به طول انجامیده است. حضرت محمد(ص) در خطبه ها سبک و الگوی زندگی اسلامی و انسانی را مطرح می کنند. راجع به حکومت 12امام سخن می گویند. خطبه ایشان با مردم به عنوان آخرین خبر و وصیت شفاهی با مردم بوده است.

 

– بحث ولایت فقیه در این روز تجلی خاصی پیدا می کند؛ لطفا درباره ولایت فقیه کمی بیشتر برایمان بگویید.

– ولایت فقیه دنبال راه ولایت انبیا و ائمه اطهار است. هیچ کس بر دیگری ولایت ندارد به جز خداوند متعال که سرپرستی همه انسانها با اوست چرا که خالق است. هر چیزی هست از آن خداست پس خداوند در آن حق مالکیت دارد و هر قوانینی وضع کرده است ما انسانها موظف هستیم که اطاعت کنیم: مثلا غیبت نکردن، تهمت نزدن.

الآن عده ای در دنیا هستند که فکر می کنند اگر ۵۱درصد (اکثریت) حرفی زدند آن ۴۱ درصد باقیمانده باید اطاعت کنند. نه اینطور نیست؛ اسلام چنین چیزی را نمی گوید. اسلام می گوید تنها خداوند متعال است که حق تشریع دارد و حق و مرز قوانین را هم مشخص کرده است. پس خداوند است که تعیین می کند چه کسانی می توانند حکومت کنند. اول انبیا و بعد ائمه اطهار چنین نقشی را ایفا می کنند و الآن که زمان غیبت حضرت ولی عصر(ع) هست، امروزه هم جایگاه از آن «ولایت فقیه» است.

ولی فقیه با شرایط خاصی که دارد شناسایی و شناخته می شود که امروز حضرت آقای خامنه ای حفظه الله تنها ولیّ ما هستند که ما مطیع ایشان بودیم و هستیم و خواهیم بود. حتی عزت و پیروزی ما در گرو اطاعت بی چون و چرا از ولایت است که ما را به سمت خداوند سوق می دهد.

کسانی که ولی فقیه را بشناسند و با سبک زندگی ایشان آشنا شوند، خود حضرت آقا می شود الگوی زندگی آنها؛ ساده زیستی و بی آلایشی آقا خیلی از مردم و جوانان در جهان غرب و آمریکا را شیفته و مجذوب خود کرده است. این از مُحسنات آقاست.

– بعضی از جوانان ما دچار غرب زدگی شده اند. اسلام و اصل ولایت فقیه را زیر سوال می برند؛ چگونه می توان آنها را آگاه کرد؟

– از قدیم گفته اند مرغ همسایه غازه، الآن در غرب از طریق دنیای مجازی و سایبری چنین هدفی را دنبال می کنند که زندگی خود را به دیگران تحمیل کنند. زندگی ترامپ را مقایسه کنید با زندگی حضرت آقا، ترامپ ماهانه میلیون ها دلار خرج می کند برای خود و خانواده اش.

برگردیم کمی عقب تر، حضرت امام خمینی(ره) که خدا رحمتشان کند بعد از رحلتشان کل اموالشان 12 جلد کتاب بود (و همه صحبت های من بر اساس سند موجود است). دانشجویان ما در دانشگاهها کاملا متوجه هستند نسبت به فریب ها. زمانی که سر کلاس می رویم و بحث می کنیم آنها به اهداف غرب و تفکراتشان آگاه هستند؛ عده محدوی که مطرح کردید فکر می کنند در غرب چه خبر است؟ غربی ها می گویند انسان محور عالم است ولی اسلام می گوید خداوند محور عالم است. آنها بحث آزادی را مطرح می کنند اما آزادی را فقط برای خودشان می دانند نه کشورهای متوسط و ضعیف. ببینید چقدر کشتار در غرب زیاد است!

چرا آمار کسانی که در آمریکا مسلمان شدند هر روز بیشتر می شود؟ چون آنها عقیده دارند مسلمانان وفادارند، خانواده دارند، پیوند اخوت و برادری دارند و در سختی ها به یکدیگر کمک می کنند. بله در اسلام همه اینها وجود دارد. ببینید اگر در کشور مشکلی برای عده ای به وجود بیایید همه بسیج می شوند که مشکل برطرف شود. دولت هم باید به فکر مردم باشد و بر اساس قوانین و قواعدی که هست مردم را یاری کند.

در آمریکا اگر 50 روز بیکار شوی بی خانه می شوی دیگر آنجا پدر و مادر نیست به فریادت برسند چون از 15 سالگی مستقل می شوی. در اسلام حاکمیت ولایت فقیه در راس و قابل مقایسه با کشورهای غربی و آمریکایی نیست. اگر ما به سربلندی و اقتدار رسیدیم از تدابیر هوشمندانه حضرت آقاست. بعضی ها نسبت به آقا قدرناشناس هستند.

– چرا عده ای از انسانها عشق و علاقه کمتری به امام علی(ع) در دل دارند و حضرت را به عنوان جانشین نمی پذیرند؟ بنظر شما فقر فرهنگی است؟

– بله فقر فرهنگی است. زمانی که حضرت محمد (ص) امام علی(ع) را منصوب کرد همه پذیرفتند. حتی ابن ابی الحدید سنی از قول استادش می گوید شکر خداوند که «مفضول» را بر «فاضل» برتری داد!! (یعنی اعتراف به افضلیت مولا علی علیه السلام و اینکه پایین تر را به بالاتر مقدم داشتند).

ما در خارج در خدمت یکی از اساتید که پدرش مسیحی و مادرش یهودی است بودیم و خودش هیچ دینی نداشت ولی تا دوره ای که با ما بود شاید بیش از 10 بار  به من گفت که: « مرتضی من به علی عشق می ورزم!» می دانید چرا عاشق علی (ع) بود؟ چون شناخت داشت. مطالعه کرده بود.

اگر جوانان کمی در مورد امام علی و سیره زندگی ایشان مطالعه کنند، حتی چند صفحه ای از نهج البلاغه را ورق بزنند می بینند که در نهج البلاغه درس اقتصاد، مدیریت، اخلاق، جامعه شناسی، روانشناسی، اعتقادی، شکل حکومت داری بر مردم، مردم داری، بودن با دشمن و دوست و خیلی مسائل دیگر مطرح است. امام علی (ع) یک مرد بزرگ تاریخ است که قابل انکار نیست.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.