سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 15:11 - پنجشنبه 16 شهریور 1396

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان مطرح کرد:

وضعیت نامناسب آب‌های تجدیدپذیر حوضه آبریز زاینده رود/بحرانی شدن سفره آبهای زیرزمینی کشور

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه در حوضه آبریز زاینده رود وضعیت مناسبی در زمینه آب های تجدیدپذیر نداریم، گفت: سفره آبهای زیرزمینی کشور به مرز بحران رسیده است و بر این اساس لازم است مدیریت منابع آبی را جدی تر بگیریم.

به گزارش اصفهان شرق، مسعود میرمحمد صادقی در اولین کارگاه تخصصی و آموزشی با موضوع آب های زیرزمینی، چالش ها و فرهنگ سازی،   با تأکید بر گفتگوی همه ذینفعان در فضایی به دور از تنش، افزود: در یک الگوی حکمرانی خوب و هوشمندانه آب، مسائل به لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد، تصریح کرد: سمن ها از اصلی ترین نهادهای زمینه ساز حکمرانی مناسب آب در کشور هستند و با کمک تسهیل گران گفتگوها به صورت برد – برد خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: در ایران ۶ حوضه آبریز اصلی وجود دارد که حوضه فلات مرکزی با ۱۶۲ میلیمتر بارش در سال از کم بارش ترین آنهاست.

وی افزود: حوضه گاوخونی به عنوان زیرحوضه فلات مرکزی و حوضه زاینده رود با  ۲۷ هزار کیلومتر مربع وسعت در زیر مجموعه گاوخونی قرار دارد که ۹۳ درصد مساحت حوضه زاینده رود در استان اصفهان و ۷ درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

میرمحمدصادقی چند استانی بودن حوضه زاینده رود را از مشکلات مهم و اصلی حوضه برشمرد و خاطر نشان کرد: چند استانی بودن به طور طبیعی اختلافاتی را موجب می شود.

وی با اشاره به ترکیب جمعیتی حوضه زاینده رود، افزود:  ۹۸ درصد جمعیت این حوضه در اصفهان و ۲ درصد در چهارمحال و بختیاری ساکن هستند.

میرمحمدصادقی در ادامه با اشاره به اینکه درجه حرارت دمای استان از غرب به شرق تفاوت های قابل توجهی دارد، ادامه داد: در شرایطی که درجه حرارت میانگین در غرب حوضه شش تا هشت درجه است همین زمان در منتهی الیه شرقی حوضه در ورزنه دما به حدود ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتیگراد می رسد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بارش ها از غرب به شرق حوضه از همین الگو تبعیت می کند، بیان داشت: بدین ترتیب در شرایطی که در غرب حوضه  ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی متر بارندگی داریم در شرق و منتهی به تالاب گاوخونی میزان بارش ها به حدود  ۱۰۰ میلیمتر  می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در ایستگاه شاخص چلگرد شاهد تغییر اقلیم هستیم، افزود: پیش از این، بارندگی در این حوضه به شکل برف بوده است اما در شرایط فعلی روند بارش های نزولی به صورت باران را شاهد هستیم.

وی تأکید کرد:  کمبود آب سطحی باعث حرکت و پیش رفتن به سوی آب های زیر زمینی است.

میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه در حوضه آبریز زاینده رود وضعیت مناسبی در زمینه آب های تجدیدپذیر نداریم، اظهار داشت: امروزه در مناطق مختلف به واسطه اقدامات غیر علمی و تغییر اقلیم کمبود روان آب ها را شاهد هستیم و سفره آبهای زیرزمینی کشور به مرز بحران رسیده است و بر این اساس لازم است مدیریت منابع آبی را جدی تر بگیریم.

وی بیان داشت: در یک الگوی حکمرانی خوب آب باید هوشمندانه حوضه های آبریز بررسی شده و با برنامه ریزی و تدبیر مناسب زمینه رفع مشکلات آبی کشور فراهم شود.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.