سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:45 - یکشنبه 12 شهریور 1396

نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش شد؛

کاهش ۶ درصدی حجم مخزن سدهای کشور/زاینده‌رود کمتر از ۴۰ درصد آب دارد

حجم مخزن سدهای کشور تا پایان هفته اول شهریورماه به حدود ۲۵ میلیارد مترمکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اصفهان شرق، شرکت مدیریت منابع آب ایران در آخرین اطلاعات به ثبت رسیده خود اعلام کرد: از ابتدای مهرماه گذشته تا ۸ شهریور ماه جاری، میزان آب ورودی به سدهای کشور ۳۷ میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۴۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب، به میزان ۱۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، از مجموع ۱۷۲ سد بزرگ کشور، ۷۸ سد از جمله سفید رود، لار، زاینده رود، پیشین، ستارخان و دانشمند کمتر از ۴۰ درصد آب دارند.
این گزارش می‌افزاید، ۱۶ سد از جمله سنگ سیاه، دز، کوثر، بانه و گلپایگان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۳۵ سد از جمله تهم، شیرین دره، میجران سند و البرز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آب دارند.
گزارش‌ها حاکی از آن است، ۳۰ سد از جمله سدهای طالقان، شهید عباسپور، قشلاق، کرج و جیرفت بین ۷۰ تا ۹۰ درصد آب دارند و فقط ۱۳ سد از جمله لتیان، زریوار، نسا، بافت و ایلام بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد آب دارند.
گفتنی است، از میان سدهای کشور، ۵۰ سد در حوضه آبریز خزر، ۵۴ سد در حوضه خلیج فارس، ۱۲ سد در حوضه دریاچه ارومیه، ۳۶ سد در حوضه مرکزی، ‌۶ سد در حوضه هامون و ۱۳ سد در حوضه سرخس قرار دارند.
از میان سدهای مذکور، ۲۶ درصد سدهای حوضه خزر، ۶۱ درصد سدهای حوضه خلیج فارس، ۴۷ درصد سدهای حوضه دریاچه ارومیه، ۳۹ درصد سدهای حوضه مرکزی، ۶۱ درصد سدهای حوضه هامون، ۳۲ درصد سدهای حوضه سرخس و در مجموع ۵۰ درصد حجم مخازن سدهای کشور پر است.
این گزارش در ادامه می‌افزاید، مخازن سدهای بوکان در حوضه آبریز خزر و ارومیه با ۳۶۵ میلیون متر مکعب، سد کوثر در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳۱۴ میلیون متر مکعب، سد چاه نیمه ۴ در حوضه آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرزی شرق با ۴۸۷ میلیون متر مکعب بیشترین حجم مخازن و سدهای یامچی در حوضه آبریز خزر و ارومیه با ۲۰ میلیون مترمکعب، سد بانه در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳ میلیون متر مکعب و سد کارده در حوضه آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرزی شرق با ۸ میلیون متر مکعب کمترین حجم مخازن را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.