سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:39 - سه شنبه 20 اسفند 1392

عملکرد تنیس روی میز ایران در سال 92

موفقیت‌های جهانی و آسیایی به تهدید، استعفا و بی‌برنامگی ختم شد

تنیس روی میز ایران در سال 92 از موفقیت‌های ابتدایی خود به تهدید، استعفا و بی‌برنامگی رسید.

به گزارش اصفهان شرق، بدون شک و با جرات می‌توان گفت تنیس روی میز ایران در یکی دو سال گذشته فرد محور بوده است و اگر نوشاد عالمیان را از این رشته فاکتور بگیریم، عملا حرکتی برای ساخت بازیکنی در حد نوشاد از سوی فدراسیون تنیس روی میز ندیده‌ایم. البته نباید غافل شد که نوشاد عالمیان هم با نبوغی که در این رشته داشته و حمایت‌های پدرش به مرحله‌ای از قدرت رسیده است که برای خود نامی در جهان دست و پا کرده است.

در سال 92 که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، تهدید، استعفا، افت رنکینگ بر موفقیت‌ها در بازی‌های جهانی و آسیایی این رشته غلبه کرد تا تنیس روی میز رنگ پیروزی و موفقیت را کمتر حس کند.

*آغاز مسابقات در سال 92 با چهارمی نوشاد در کاپ آسیا

نخستین رویداد تنیس روی میز در سال 92 مسابقات کاپ آسیا در هنگ کنگ بود. نوشاد عالمیان در این رقابت‌ها هم همانند روند رو به رشد خود در سال 91 را حفظ کرده بود و موفق شد به مقام چهارم دست پیدا کند.

نوشاد که عملکرد بسیار خوبی را پشت سر گذاشته بود، برای کسب مقام سومی به مصاف “یوآن چوانگ چی” نفر ششم جهان از تایوان رفت که در نهایت با نتیجه‌ 4 بر صفر شکست خورد.

در دوره قبل این رقابت‌ها هم نوشاد عالمیان توانسته بود مقام چهارمی را از آن خود کند. نیما عالمیان دیگر نماینده ایران، بدون کسب پیروزی پیش از این از دور رقابت‌ها حذف شده بود.

* مسابقات جهانی فرانسه/ نوشاد باز هم آبروداری کرد

رقابت‌های جهانی تنیس روی میز از 22 اردیبهشت ماه در فرانسه آغاز شد. تیم ملی پیش از حضور در این رقابت‌ها اردوی 10 روزه‌ای را در مجارستان برگزار کرد.

تیم‌های ملی ایران در بخش مردان با برادران عالمیان، مهران احدی و حمیدرضا طاهرخانی و در بخش بانوان ندا شهسواری، محجوبه عمرانی و مریم صامت راهی فرانسه شدند.

نوشاد عالمیان برخلاف سایر نفرات ایران باز هم آبرو داری کرد. نوشاد در این مسابقات عملکرد خوبی در مراحل پایین‌تر داشت و در مراحل حذف توانست با شکست نفر اول فرانسه رنکینگ زیر 40 را داشت در خاک این کشور از پیش رو بردارد و شگفتی دیگری را رقم بزند و به عنوان نخستین بازیکنی باشد که در رقابت‌های جهانی به جمع 32 نفر برتر راه پیدا کند.

*برگزاری اردو در منزل پدر نوشاد عالمیان برای حضور در آسیا!

برگزاری اردو در منزل پدر نوشاد عالمیان پیش از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا هم در نوع خود جالب توجه بود. قرار بود ملی پوشان در جزیره کیش اردو بزنند، اما باز هم مشکلات مالی بهانه ای برای لغو این اردو شد تا رحمت عالمیان باز هم جور تنیس روی میز ایران را بکشد و منزلش در اختیار ملی‌پوشان قرار بگیرد.

تیم ملی مردان ایران متشکل از نوشاد و نیما عالمیان، حمید رضا طاهرخانی و محمدرضا اخلاق‌پسند در این رقابت‌ها با قبول شکست برابر ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی از راهیابی به جمع چهار تیم برتر بازماند و در نهایت هشتم شدند.

تیم ملی در دوره گذشته در جایگاه نه ایستاده بود که این بار با هدایت ابراهیم علیدخت به جمع هشت تیم راه یافت.

در بخش زنان نیز تیم ملی ایران عملکرد خوبی داشت و توانست رده خود را نسبت به دوره گذشته 4 رتبه ارتقاء بخشد و در پایان رده یازدهم را از آن خود کند.

*تعویق چند باره رقابت‌های انتخابی تیم ملی

مسابقات انتخابی تیم ملی هم در اواخر شهریور ماه داستان جالبی داشت و چندین بار به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان فدراسیون به تعویق افتاد.

حضور بازیکنان ملی‌پوش در لیگ عراق یکی از دلایل تغییر رقابت‌ها بود که سرانجام پس از حضور آنها در لیگ این کشور برگزار شد تا فدراسیون تنیس روی میز نشان دهد در برنامه‌ریزی برای یک مسابقات داخلی بین ملی پوشان هم مشکلات زیادی دارد.

*حضور نوشاد بدون مربی در رقابت های ستارگان جهان در بلژیک

مسابقات جام جهانی مردان تنیس روی میز از 3 تا 5 آبان در بلژیک برگزار شد و نوشاد عالمیان هم در میان لیست 20 نفره بازیکنان مطرح پینگ پنگ جهان همچون، ژان ژیک، چن آن، تیموبول و دیمیتری اوتچارف، نام نوشاد حضور داشت.

مهم‌ترین نکته برای تنیس روی میز ایران این بود که عالمیان نخستین بازیکنی از ایران بود که به این رقابت‌ها دعوت شد. وی در حالی که باید با مربی راهی بلژیک می‌شد تا در این رقابت مهم حاضر شود به تنهایی عازم شد که این کار انتقاد بسیاری از کارشناسان را در پی داشت، اما فدراسیون عنوان کرد یک مربی ایرانی که در آلمان ساکن است، هدایت نوشاد را در بلژیک بر عهده خواهد داشت!

*سفر پر حاشیه تیم ملی به مسابقات لهستان/ پول نبود، آلمان لغو شد

پورتور جهانی لهستان یکی از مسابقات تنیس روی میز ایران در سال 92 بود که نتیجه خوبی در آن گرفته نشد و ملی پوشان کشورمان در دور مقدماتی با شکست مقابل حریفان خود کنار رفتند و تنها نوشاد عالمیان بود با معاف شدن از دور مقدماتی در جدول حذفی حضور داشت، اما وی هم در نخستین مسابقه مقابل حریف انگلیسی که بیش از 50 پله از خودش پایین تر بود، نتیجه را واگذار کرد.

نداشتن روحیه، مشکلات خدمت سربازی و بی توجهی به وضعیت وی علل باخت نوشاد در لهستان بود.

تیم ملی قرار بود پس از این رقابت‌ها راهی آلمان شود، اما بی پولی اجازه نداد ملی‌پوشان در مسابقه دیگری حاضر شوند و سرانجام حضور آنها منتفی شد.

نکته جالب توجه اینکه جعفرپور، سرمربی تیم ملی با تکذیب صحبت‌های مسئولان فدراسیون دلیل لغو مسابقات آلمان را به دلیل بالا بودن سطح فنی مسابقات عنوان کرد!

* تهدید بازیکنان به تکذیب مصاحبه‌های خود

نکته تاسف بار در سال 92 اینکه مسئولان فدراسیون تنیس روی میز در آستانه برگزاری لیگ کمیته انضباطی در خصوص بازیکنانی که مصاحبه های انتقادی کرده بودند، جلسه برگزار کرد و آنها را مجبور کرد مصاحبه‌های خود را با رسانه‌ها را تکذیب کنند و در غیر این صورت محروم خواهند شد.

اینکه بازیکنان چند ماه پیش مصاحبه کرده‌اند و در آستانه مسابقات باید محروم شوند، نکته بحث برانگیزی بود که توسط مسئولان فدراسیون انجام شد.

*برگزاری لیگ تنها با 5 تیم!

لیگ تنیس روی میز ایران هم تنها با تیم‌هایی به تعداد انگشتان یک دست و آن هم در دقیقه 90 آغاز شد. سه تیم مدعی دانشگاه آزاد، پتروشیمی بندرامام و پتروشیمی نوری در این رقابت‌ها حضور دارند و تله‌کابین گنج نما همدان هم با ترکیبی جوان حضور پیدا کرده است. شورای شهر بابل دیگر تیمی است توسط پدر نوشاد عالمیان جمع و جور شد که تاکنون تمام رقابت‌های خود را نیز واگذار کرده است.

* مسابقات جام فجر بدون جایزه برای ایرانی‌ها

جام فجر سمبلی برای فدراسیون تنیس روی میز محسوب می‌شود. رقابت‌هایی که هر ساله برگزار می‌شود. زارع‌پور پیش از آغاز رقابت‌ها از جایزه 20 هزار دلاری خبر داده بود، اما در پایان سر بازیکنان ایرانی مانند نوشاد و نیما عالمیان پس از قهرمانی بی‌کلاه ماند و جایزه‌ای به آنها نرسید و تنها خارجی‌ها بودند که دست پر از ایران رفتند مسئولان فدراسیون تنیس روی میز نشان دهند خارجی‌‌ها برای آنها اهمیت بیشتری نسبت به ملی‌پوشان کشورمان دارد.

* نوشاد و نیما انتصاب شدند، عمرانی از انتخابی به تیم ملی رسید

یکی از اعتراض‌های اهالی تنیس روی میز و بازیکنان این رشته نسبت به انتصاب نوشاد و نیما عالمیان در تیم ملی بود. در رقابت‌های انتخابی که برگزار شد پورای عمرانی توانست به عنوان نفر سوم تیم ملی انتخاب شود و نام خود را در لیست مسافران اعزامی به مسابقات جهانی ژاپن ببیند.

حال سال آینده که رقابت های مهم بازی‌های آسیایی پیش رو است باید دید با این وضعیت چه نتایجی در انتظار تیم ملی ایران خواهد بود.
منبع:: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.