سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:08 - سه شنبه 20 اسفند 1392

پای حرف‌های پر غُصه مدیر کل از سالی که گذشت؛

غربت بهزیستی اصفهان در سایه کمبود اعتبارات مالی و نبود حامی!

محمود محمدزاده؛ مردی با ۳۶ سال سابقه کار در سازمان بهزیستی، مدیری که اگر چه خیلی دلش می‌خواهد میز و صندلی خود را به فرد دیگری داده و برود تا جوانان تازه نفس‌تر سکان این کشتی را به عهده بگیرند اما شاید خبر نداشته باشد خیلی‌ها دلشان اصلا راضی به این اتفاق نیست و خدا خدا می‌کنند که امثال محمدزاده‌ها هیچ‌ گاه میدان خدمت را خالی نکنند؛ حتی اگر خستگی کار و سنگینی مسوولیت خسته‌شان کرده باشد!

پایان سال ۹۲ بهانه‌ای شد تا به سراغ محمود محمدزاده مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان رفته و پای حرف‌ها و شاید درد و دل‌هایش از سالی که گذشت، بنشینیم و این درحالیست که به حق می‌توان گفت سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌های پرکار و پربرنامه است و مطمئنا آدم‌هایی که در این عرصه فعالیت‌ می‌کنند جدای از کار مادی، به نوعی کار معنوی نیز کرده و خدا، رنگ و بوی عجیبی در جنس کارشان دارد.
محمود محمدزاده در ابتدای صحبت‌های خود از محدودیت‌های سازمان بهزیستی در سال ۹۲ می‌گوید و اذعان می‌دارد: خوشبختانه با وجود تمام محدودیت‌های مالی که نه تنها گریباگیر ما بلکه گریبانگیر تمام دستگاه‌ها بوده است، بهزیستی استان اصفهان توسعه خوبی را از طریق ایجاد مراکز جدید در راستای بسترسازی کردن خدمات در سطح استان داشته است.

5

ایجاد ۳۷ مرکز در حوزه پیشگیری، ۷۱ مرکز در حوزه اجتماعی و ۱۳ مرکز در حوزه توانبخشی
او به سراغ حوزه پیشگیری و موفقیت‌های سازمان در این عرصه می‌رود و می‌گوید: ایجاد ۳۷ مرکز جدید از جمله مراکز اقامتی درمان میان مدت، مراکز درمان سرپایی و مراکز مشاوره خانواده و ژنتیک از موفقیت‌های چشمگیر سازمان بهزیستی استان اصفهان در سال ۹۲ است.
محمدزاده ایجاد مراکز مذکور را نه تنها در راستای خدمات رسانی به جامعه هدف شان اعلام کرد بلکه آنها را فضایی در جهت ایجاد اشتغالزایی برای جوانان معرفی نمود.
او در ادامه از ایجاد ۷۱ مرکز در حوزه اجتماعی که شامل خانه‌های نگهداری ایتام، کلینیک‌های مددکاری و مهدکودک است در سال جاری خبر داد و بیان داشت: این مراکز نیز در راستای توسعه خدمات آموزشی، فرهنگی و نگهداری به جامعه هدف بهزیستی همراه با اشتغالزایی ایجاد شده‌اند.
محمدزاده همچنین ایجاد ۱۳ مرکز جدید توانبخشی در سال ۹۲ را از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته برای گسترده کردن سطح خدمات رسانی به جامعه معلولان عنوان می‌کند.

بهره‌مندی یک‌هزار و ۷۰۰ نفر از اعتبارات اشتغالزایی بهزیستی در سال ۹۲
او به اختصاص اعتبارات اشتغالزایی به یک هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۹۲ و در سه حوزه پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی اشاره کرده و می‌گوید:خوشبختانه اداره کل بهزیستی استان اصفهان در سال جاری موفق به تهیه مسکن برای ۸۵۰ نفر از مددجویان تحت پوشش خود گردید.
او با بیان این که سازمان بهزیستی استان اصفهان دو هزار و ۷۲ مرکز را در خود جای داده است، عنوان می‌کند: ازطریق این مراکز، قریب ۳۲۰ هزار نفر از مردم تحت عنوان جامعه هدف به صورت موردی یا مستمر از ما سرویس می‌گیرند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان حوزه توانبخشی را حوزه ای قوی دانسته که در حال حاضر به بیش از ۶۰ درصد معلولان استان سرویس دهی می‌کند.

شرمنده مردم هستم
محمدزاده با بیان این که بهزیستی حجم خدماتی در حد قابل قبولی را در سال جاری ارائه کرده است از شرمندگی خود در مقابل مردم می گوید و اذعان می دارد: شرمندگی من در مقابل مردم به خاطر این است که کمبود منابع مالی و بودجه اجازه نمی‌دهد که خدمات رسانی بهتری که به دلمان بنشیند را برای جامعه هدف خود داشته باشیم.
او استقرار مهد نماز جمعه در ۶۰ نقطه استان و راه اندازی اورژانس اجتماعی در ۱۳ شهرستان را از دیگر تلاش‌های انجام گرفته در سال جاری عنوان کرده و اذعان می‌دارد: پیش بینی می‌شود اورژانس اجتماعی تا پایان سال جاری در ۵ شهر دیگر نیز راه اندازی شود.
محمدزاده بستر سازمان بهزیستی استان اصفهان را در سطح وسیعی دانسته که هرگونه خدمات تخصصی را به جامعه تحت پوشش خود را ارائه می‌کند ولی او معتقد است که این سازمان به لحاظ محدودیت‌های مالی با مشکلات فراوانی سروکار دارد.

محدودیت‌ها هنوز مسیر توسعه و پیشرفت در بهزیستی را نبسته است
او با بیان این که اعتبارات دولتی سازمان بهزیستی یک پنجم نیاز آن در حالت عادی است، می‌گوید: در صورتی که محدودیت‌های منابع مالی این سازمان حذف شود من به شما قول می‌دهم که یک معلول و یا سالمند پشت درب بهزیستی اصفهان نماند.
محمدزاده عدم اختصاص بودجه کافی به بهزیستی اصفهان را به دلیل بهره‌مندی مفید از فضای خیران دانسته و می‌گوید: با توجه به فعال بودن بخش خصوصی در سازمان بهزیستی ولی نبود تسهیلات مانع فعالیت مفید این بخش می‌گردد.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از محرومیت این ارگان از تسهیلات مختلف طی سال‌های اخیر می‌گوید و عنوان می‌کند: خوشبختانه با وجود همه محدودیت‌ها و عدم تعلق تسهیلات، فضای توسعه و پیشرفت در بهزیستی اصفهان فراهم است.

4

تقویت نگرش اجتماعی دولت‌ها نسبت به دستگاه‌های خدمت رسان، یک اصل ضروری است
محمدزاده فعال بودن ۳۴ مرکز نگهداری سالمندان در استان اصفهان را گام موثری در راستای مقابله با سالخوردگی جمعیت کشور در سال‌های آتی عنوان کرده و از افتتاح ۳۰ مرکز دیگر نگهداری سالمندان در سال آینده خبر می‌دهد.
به عقیده او تنها مشکل بهزیستی اصفهان، محدودیت‌های مالی در بخش کمک‌های حمایتی و تسهیلات بانکی برای توسعه مراکز مختلف بهزیستی در سطح استان است.
محمدزاده در خاتمه نبود نگرش اجتماعی در دولت را عاملی مهم در راستای ضعیف شدن بعد حمایتی از دستگاهی هم‌چون بهزیستی دانسته و می‌گوید: اگر دولت‌ها نگرش اجتماعی در بعد خدمات توانبخشی و حمایتی داشته باشند، ما در خود می‌بینیم که هیچ مددجوی پشت نوبتی نداشته باشیم.
/زینب افشار/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.