سرویس: اخبار شهرستان 23:57 - سه شنبه 07 شهریور 1396

اصفهان شرق گزارش می دهد؛

انتخاب شهردار نخستین آزمون منتخبان پنجم شورای شهر/ اداره شهر با نگرش غیر باندی و سیاسی

انتخاب شهردار باید توسط شورای شهر با رعایت اصول و آگاهی صورت پذیرد زیرا در این انتخاب و نتایج بعدی حاصل از عملکرد شهردار، شورای شهر باید پاسخ گو باشد.

به گزارش اصفهان شرق، پس از انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا برای دور پنجم، اولین آزمونی که اعضای راه‌یافته به شوراها باید در آن شرکت کنند انتخاب شهردار است. این روزها اخبار مختلفی درباره کاندیداهای احتمالی شهرداران کلان شهرها به گوش می رسد. اخباری که به همان سرعت تولید، تکذیب می شوند. گزینه هایی که بیشتر افراد سیاسی شناخته شده هستند تا مدیران متخصص؛ اما شهرهای منطقه شرق اصفهان با مشکلات زیادی روبه رو هستند بنابراین باید تخصص سرلوحه انتخاب شورای شهر برای شهردار باشد.

*شهردار باید مردمی بوده و درد مردم را بفهمد

محمدپارسا احمد پور در این خصوص به خبرنگار اصفهان شرق گفت: اولین مولفه برای انتخاب شهردار، دوری از سیاسی کاری است زیرا شهردار اداره کننده شهر بوده و شهر با نگرش باندی و سیاسی قابل اداره کردن نیست.

فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه مسئول باید به فکر خدمت برای مردم باشد، افزود: شهردار باید خود را خادم شهر از پایین ترین قسمت های شهر تا بالاترین آن بداند، پس می توان گفت، ملاک انتخاب شهردار خلوص نیت برای کار و خدمت است.

وی با اشاره به اینکه شهردار باید با علوم جدید اداره شهر آشنا بوده و همکارانی متخصص هم یرای خود انتخاب کند، اظهار کرد: از ملاک های تعیین شهردار، تخصص و کار آمدی است و شهردار باید علم اداره شهر مدرن و کار آمد را داشته باشد.

احمدپور تاکید کرد: از دیگر مولفه های شهردار انتخابی، تعهد دینی و وجدان کاری است که همواره خود را در معرض ارزشیابی الهی و پاسخگوی افکار عمومی و شهروندان بداند و با دقت فعالیت خود را آغاز کند و قطع به یقین شورای شهر نیز باید این موارد را در انتخاب شهردار مد نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه شهردار باید با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا باشد، افزود: شهردار باید همواره خود را مقید بداند که در اداره، توسعه و گسترش شهر چه از لحاظ عمرانی، فرهنگی و اقتصادی همواره این دو ملاک را مد نظر داشته باشد.

این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه شهردار خوب باید گام به گام با مردم زندگی کند و با خوبی و درد آنها آشنا باشد، خاطرنشان کرد: شهردار باید مردمی باشد و مولفه مردمی بودن در بستر مردم بودن، حرف مردم را شنیدن، با درد مردم آشنا بودن و در کنار آنها زندگی کردن است تا خوب با مشکلات آشنا باشد و درد مردم را درد خود بداند و در جهت رفع آن عجله و شتاب داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر به عنوان تعیین کننده شهردار، قطعا بزرگترین آزمون خود را در پیش دارند که کوتاهی از این ملاک ها مطمئنا سلب اعتماد مردم را در پیش خواهد داشت.

*تخصص کاری و تحصیلی باید در انتخاب شهردار مد نظر باشد

محمد آقابابایی در این رابطه گفت: انتخاب شهردار برای یک شهر بسیار مهم است چرا که میتوان گفت بالاترین مدیر اجرایی و فرد اول اجرایی شهر است و باید این مد نظر شورای شهر روستاها و شهرها قرار گیرد.

استاد جوان دانشگاه با بیان اینکه گاها دیده می شود فردی با تخصص غیر مرتبط و به واسطه رانت، مدیر بخشی از شهر می شود، افزود: باید فرد با تجربه کاری و تحصیلی بر صندلی شهرداری قرار گیرد نه اینکه به واسطه رانت و بدور از آگاهی لازم برای مدیریت، سکان دار شهردار شود.

وی تاکید کرد: یک شهردار خوب باید یک مدیر خوب باشد تا بتواند اولویت ها را صحیح مشخص کند و قدم مفید و عملیاتی فارغ از سیاسی کاری برای شهر بردارد.

*شهردار باید با مردم مدارا کند

علی رضا سلطانی در گفتگو با خبرنگار بیان کرد: قانونمندی باید ملاک اول شورای شهر برای انتخاب شهردار باشد و در این خصوص شورای شهر باید با رجوع به منابع علمی مناسب نسبت به انتخاب شهرداری قانومند اقدام کنند.

عضو شورای شاهتور گفت: شهردار مردمی، می تواند با مشکلات شهر آشنا و نسبت به حل آن اقدام کند ولی گاهی، شورای شهر سیاست و جناحی گری را سرلوحه انتخاب خود قرار می دهند و در این صورت شهردار نمی تواند به حد مطلوب نسبت به رفع مشکلات مردمی شهر همت گمارد.

وی پیرو ولایت فقیه بودن شهردار را عامل مهمی در ملاک انتخاب توسط شورای شهر عنوان کرد.

*شهردار باید متعهد در بحث مدیریت شهری باشد

نصرالله عرب صالحی تصریح کرد: شهردار باید فردی متخصص و متعهد در بحث مدیریت شهری، مردمی، دارای روحیه کاری بالا، پرکار و تلاشگر باشد و شهرداری را به عنوان یک جایگاه خدمتی در ذهن خود بداند.

نائب رئیس شورای شهر نصرآباد خاطرنشان کرد: شهردار باید قانون مدار بوده و در کار خود تبعیض قائل نشود تا شهر روی پای خودش بایستد.

وی تاکید کرد: برخی به شهرهای کوچک دید خوبی ندارند ولی شهردار باید با روحیه مردمی خود، از همه امکانات شهر برای ارتقاء آن استفاده کند.

*لزوم انتخاب شهردار بدور از حزب و جناح

قادری شهروند شهر زیار در این رابطه عنوان کرد: شورای شهر برای انتخاب شهردار باید از طرفداری از حزب و گروه و جناح خاصی بدور باشد و شخصی را انتخاب کند که توان مدیریتی و اجرایی خوبی را از خود به ارمغان گذاشته باشد.

وی تصریح کرد: قطعا اگر حزب و جناح حرف اول را در انتخاب شهردار داشت، شهر به عقب برده می شود و باید شورای شهر جوابگو باشد.

*جذب سرمایه گذاری شاخصه شهردار خوب

شهروند ورزنه ای در این رابطه عنوان کرد: یکی از شاخص ها در ارزیابی عملکرد شهرداران، میزان تلاش آنان در جذب سرمایه گذاری است و سیاست ها و برنامه های شهرداران باید تشویقی باشد، لذا شهرداران باید با اجرای این برنامه سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری بیشتر و گسترده تر در عمران شهری ترغیب و تشویق کنند.

وی با بیان ده ویژگی برای شهردار خوب، خاطرنشان کرد: استقلال فکری، اتکای به نفس، قضاوت درست، ابتکار، جامعیت فکر، پیش بینی احتمالات، داشتن نظم، منصف بودن، قاطعیت و رعایت اصول اخلاقی باید مد نظر شورای شهر در انتخاب شهردار قرار گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، نکته مهمی که در انتخاب شهردار دوره جدید می‌تواند مدنظر اعضای شورای شهر قرار گیرد این است که می‌توانند چهره‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای مجموعه شهرداری شهر خود انتخاب کنند و این در حالی است که بسیاری از چهره‌ها امتحان خود را پس داده‌اند.

گزارش از زهرا شجاعی

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.