سرویس: جهادومقاومت 23:30 - سه شنبه 07 شهریور 1396

تاثیرات یک پیروزی راهبردی؛‌

جزئیات تحویل پیکر شهید حججی به نیروهای مقاومت/آزمایش دی ان ای از پیکر شهدا در صحرای سوریه

قرار است عملیات تبادل در یکی از مناطق صحرای سوریه انجام شود. در این منطقه یکی از اسرای مقاومت در برابر خروج این کاروان آزاد می شوند و پیکر دو شهید لبنانی و شهیدحججی تحویل نیروهای مقاومت می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق،  از ساعات آغازین تسلیم شدن عناصر گروه تروریستی داعش در ارتفاعات شرق لبنان، مقدمات اولیه برای انتقال حدود ۶۷۰ نفر از آخرین مناطق تحت کنترل داعش در منطقه حلیمة قارة به منطقه البوکمال در دیرالزور واقع در شرق سوریه آغاز شده است. از بین کسانی که باید این مناطق را ترک کنند، ۳۳۱ نفر غیر نظامی و تعدادی از اعضای خانواده‌های تروریست‌های مستقر در منطقه هستند که از این میان ۱۱۲ نفر از اردوگاه آوارگان در عرسال خارج شده اند. ۳۰۸ نفر دیگر عناصر مسلح هستند که تنها با سلاح‌های انفرادی خود سوار اتوبوس های دولتی سوریه می شوند و منطقه را ترک می کنند. در این منطقه ۲۶ زخمی نیز توسط ۱۱ آمبولانس منتقل می شوند. عصر دیروز کاروان عناصر تروریستی از اتفاقات منطقه قلمون غربی به سمت شرق سوریه حرکت کرد و با عبور آنها از گذرگاه الشیخ علی – الرومیات حضور عناصر تروریستی مسلح در طول مرزهای لبنان و سوریه به پایان رسید. این کاروان در حال حاضر به بادیه شرق سوریه رسیده و منتظر اقدامات بعدی برای انجام عملیات تبادل هستند.

اتوبوس های حامل داعشیان در راه T۲ تدمر ومحل تبادل یک اسیر و  پیکر شهیدحججی و دو شهید حزب الله

گرچه اتوبوس تروریست ها از مناطق تحت سلطه دولت سوریه عبور می کند، قرار است عملیات تبادل در یکی از مناطق صحرای سوریه (بادیه الشام) انجام شود. در این منطقه یکی از اسرای مقاومت در برابر خروج این کاروان آزاد می شوند و پیکر شهدایی از مقاومت لبنان و سوریه و همچنین پیکر شهید محسن حججی تحویل نیروهای مقاومت می شود. آزمایش دی ان ای برای شناسایی پیکرهای شهدا در این منطقه انجام می شود. آزادی پیکر شهید حججی بعد از رسیدن تروریست ها به تدمر صورت خواهد گرفت.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی دیشب خود در این رابطه گفت که حزب الله در گفت‎وگو با داعش شرط گذاشته که پیکر همه شهدای اتباع مختلف را به مقاومت تحویل دهند. مرحله اخیر توافق جرود بین حزب الله لبنان و داعش مربوط به تحویل پیکر شهدا و اسیر حزب الله است. وی ادامه داد: تنها اسیر ما احمد المنیر معتوق است و هیچ اسیر سوری، ایرانی و عراقی نزد تروریست‎ها وجود ندارد و آنها پیکر شهدا به جز پیکر دو لبنانی و یک ایرانی را در صحرا رها کرده اند. ما با آزادی زندانیان از زندان رومیه، صراحتا و به صورت مستقیم مخالفت کردیم.

نصرالله: پیکر شهید حججی را تحویل می‌گیریم

اهمیت راهبردی عملیات عرسال

تروریست‌های داعش گرچه در منطقه عرسال محاصره شده بودند، اما موقعیت ژئوپلتیک منطقه برای عناصر داعش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. این منطقه ، منطقه‌ای کوهستانی است که در موازات مرزهای سوریه قرار دارد. کوه های عرسال، غارها و مخفیگاه هایی دارند که عناصر مسلح می توانند در آن ها مخفی شوند و به همین دلیل بود که پیروزی سریع نیروهای مقاومت در عملیات فجر الجرود در عرسال برای پیگیری ‌کنندگان تحولات امنیتی منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی غافلگیرکننده بود و به ترس و وحشت این رژیم از تجربه بالای مبارزاتی حزب الله افزود.

عرسال علاوه بر اینکه کانون ناامنی و لکه ننگ لبنان از جهت حضور آزادانه تروریست ها در آن بود، از این جهت اهمیت داشت که در استان بعلبک واقع شده و این استان در واقع یکی از کانون‌های حضور و نفوذ حزب‌الله لبنان است.

یکسره شدن حضور نظامی تروریست ها در عرسال می تواند حیات خلوت این گروه ها در خاک لبنان را از بین ببرد. به همین علت بود که ارتش سوریه نیز نبرد عرسال را برای خود مهم می دانست، زیرا در نتیجه آن جلو امدادرسانی به تروریست های داخل سوریه گرفته می شد.

راهبردی ترین نتیجه ای که عملیات ضد تروریستی عرسال داشت، هماهنگی های امنیتی بوجود آمده بین حزب الله لبنان و ارتش این کشور و ارتش سوریه بود. رژیم صهیونیستی از ابعاد این هماهنگی وحشت زده شده و اعتقاد دارد این روند مستقیما بر اسرائیل تأثیرگذار است.

روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم در این رابطه می نویسد که همکاری عملیاتی کنونی بین ارتش لبنان و جزب الله و ارتش سوریه می تواند روند تحولات سیاسی لبنان را دستخوش تغییر کند. به نظر می رسد ایستادگی دولت بشار اسد و موفقیت های نظامی آن در برابر عناصر مسلح باعث ارزیابی مجدد تصمیم سازان بیروت در تصمیمات خود شده است.

این روزنامه صهیونیستی می افزاید که کنترل ارتش سوریه و حزب الله در مرزهای لبنان و سوریه با عامل دیگری در عملیات استراتژیک ایران جهت هم گرایی جغرافیایی بین تهران و بیروت تکمیل خواهد شد ، لذا استقرار این نیروها می تواند تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل به شمار آید.

صهیونیست ها مدعی هستند موفقیت عملیات کنونی باعث تسلط حزب الله و ارتش سوریه در مرزهای مشترک لبنان و سوریه می شود. و تلاش های شکست خورده این رژیم برای جلوگیری از انتقال تجهیزات پیشرفته از سوریه برای حزب الله لبنان را برای تل آویو با ابهام و پیچیدگی های بیشتری همراه می کند. علاوه بر این ها صهیونیست ها وحشت دارند که عملیات هماهنگ و مشترک مذکور در آینده نزدیک ضد این رژیم نیز صورت گیرد.

رضایت عمومی و امنیت همگانی از وجود سلاح حزب الله در لبنان مولفه ای بود که با انجام دو علمیات بزرگ ضد تروریستی در مرزهای شرقی این کشور محقق شد. به این ترتیب دیگر هیچ گروه داخلی و بین المللی نمی تواند موجودیت سلاح حزب الله یا نقش فعال مقاومت در معادله طلایی سه جانبه استراتژی دفاعی لبنان را نادیده بگیرد و کسی از میان افکار عمومی لبنان این سلاح را برای امنیت کشور مخرب نمی داند. به این ترتیب بحران سوریه که تا چندی پیش رژیم صهیونیستی آن را فرصتی برای خود می خواند، با افزایش توان نظامی و مبارزاتی حزب الله و اتحاد هر چه بیشتر طرف های محور مقاومت به تهدیدی امنیتی و موجودیتی برای این رژیم تبدیل شد.

تروریست‌ها راهی برای فرار ندارند

عناصر مسلح تروریستی محاصره شده در مرز لبنان و سوریه به صورت موقت توانستند جان خود را نجات دهند. همان طور که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد، آنها در شرایطی نبودند که بخواهند برای نیروهای مقاومت و مذاکره‌کننده لبنانی شرط تعیین کنند. لذا در ازای آزادی یک اسیر حزب الله و تحویل پیکر شهید حججی و دو شهید دیگر مقاومت لبنان جان خود و خانواده را برداشته و از مهلکه عرسال فرار کردند و نتوانستند حامیان خود را از زندان های لبنان آزاد کنند. طبعا آزادی پیکر شهید حججی یکی از مطالبات اصلی ایران در ازای خروج تروریست ها از عرسال بود و آنها به این علت بود که مجبور شدند پیکر این شهید ایرانی را تحویل دهند.

البته این فرار، راه فرار نهایی آنها نیست. مناطق مختلف تحت کنترل تروریست‌های داعش در سوریه بویژه البوکمال در شرایطی نیست که بتواند برای دراز مدت آنها را از دست مدافعان تمامی ارضی سوریه در امان نگه دارد. عناصر داعش گرچه به این ترتیب چند روزی زمان برای خود خریدند، اما باید تصمیم نهایی خود را بگیرند و بین تسلیم شدن یا مرگ حتمی یک گزینه را انتخاب کنند.

انتهای پیام/دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.