سرویس: اجتماعی » ماهواره 11:20 - دوشنبه 06 شهریور 1396

رئیس پلیس فتا استان اصفهان:

شبکه‌های اجتماعی محلی ناامن برای خریدهای اینترنتی است/ مردم از سایت‌های معتبر خرید کنند

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان گفت: سهم خریدهای اینترنتی در فضای مجازی زیاد شده و همین امر برای کاربران شبکه‌های اجتماعی فرصت بسیار خوبی را ایجاد کرده است اما باید توجه داشت که شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای انجام معاملات و خریدهای اینترنتی نیستند.

به گزارش اصفهان شرق، تکنولوژی‌های امروزی و گسترش شبکه‌های اجتماعی و امکان تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی موجب شده تا برخی از مشتریان و کاربران با استفاده از قابلیت‌های این فضا و شبکه‌های اجتماعی، تجارت و خرید و فروش کالا و خدمات را از شکل سنتی خود جدا کرده و با استفاد از فضای مجازی انجام دهند.

در حقیقت راحتی و سهولت دسترسی به اینترنت، امروزه موجب شده که فروش اینترنتی بخش عمده‌ای از فروش‌ها را به خود اختصاص دهد و دنیای تازه‌ای را به روی مشتریان باز کند، لازم است که در این نوع از خریدهای مجازی به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی مشتریان جوانب احتیاط را رعایت کنند تا از آسیب به دور باشند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی  در این زمینه اظهار کرد: امروزه سهم خریدهای اینترنتی در فضای مجازی زیاد شده و همین امر برای کاربران شبکه‌های اجتماعی که از مشتری‌ها و کاربران زیادی در کشور برخوردار هستند، فرصت بسیار خوبی را ایجاد کرده اما باید بدانیم شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای انجام معاملات و خریدهای اینترنتی نیستند.

او ادامه داد: این شبکه‌ها در حال حاضر محل مناسبی برای تبلیغ از سوی ارائه‌کنندگان خدمات یا فروشنده کالا شده است، با توجه به اینکه شرایطی در فضای مجازی برای انجام خرید اینترنتی وجود دارد، باید به این موضوع دقت کنیم.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به قربانیان کلاهبرداری‌های اینترنتی، اذعان کرد: پرونده‌های موجود حاکی از آن است که ناآگاهی کاربران اینترنت، موجب شده که این کاربران، قربانی کلاهبرداری‌های اینترنتی شوند و متاسفانه آمار این پرونده‌ها زیاد است.

به گفته مرتضوی؛ کاربران برای انجام یک خرید اینترنتی امن در فضای مجازی، باید دقت کنند که حتما از سایت‌های معتبر، یعنی از سایت‌های ایرانی دارای نام و نشان و برند خاص خرید کنند، علاوه بر این سایت‌ها هم وظیفه دارند که با ایجاد شرایطی و رعایت دقیق نکات اینترنتی امکان خرید امن را برای کاربران مهیا کنند تا اطلاعات کاربران مورد سرقت قرار نگیرد و افراد دیگر نتوانند سایت‌های مشابهی را بسازند.

او اضافه کرد: برابر قوانین ضروری است که سایت‌های فروشگاهی دارای نماد اطمینان باشند و در این صورت اشخاص می‌توانند به آسانی و با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت در این زمینه با اطمینان اطلاعات لازم را کسب کنند، توجه به این مساله در سایت‌های اینترنتی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان درباره نقل و انتقال پول تاکید کرد: در مورد نقل و انتقال پول، باید سایت‌های فروشگاهی از درگاه‌های اینترنتی متصل به بانک‌های کشور برای انجام معامله استفاده کنند، چنانچه فروشنده ای در فضای مجازی تقاضای جابه‌جایی پول به صورت کارت به کارت را دارد و این کار را انجام دهد، ممکن است مشکلاتی را برای خریدار ایجاد کند.

مرتضوی فراهم کردن شرایط برای کسب اطلاعات خریدار را ضروری دانست و افزود: باید فروشندگان کالا شرایطی را مهیا کنند تا خریدار به طور دقیق در مورد کالایی که نیت خرید آن را دارد، اطلاعات لازم را پیدا کند و با آگاهی از کیفیت کالای مورد نظر با اطمینان خرید را انجام دهد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر در مورد خریدهای اینترنتی این است که فروشندگان باید هنگامی که کالایی به دست خریدار رسید و کیفیت کالا مورد تایید او نبود، بتواند کالا را به فروشگاه بازگرداند و نکته آخر اینکه، رسیدن کالا به دست خریدار باید با استفاده از روش‌ها و شیوه امن و قابل اطمینان انجام شود.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.